Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 17:25:34
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44

Auteur Topic: Trein reageert vreemd na kortsluiting  (gelezen 4321 keer)

Mcn1986

• Offline Offline
Re: Trein reageert vreemd na kortsluiting
« Reactie #15 Gepost op: 09 December 2016, 20:49:53 »
Dit herken ik! Ook al alles geprobeerd...
Geen idee waar dit in zit. Ook de RR 6400n hebben dit.

Gr. Silvester

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #16 Gepost op: 12 December 2016, 10:07:51 »
Inmiddels heb ik de storing in de infra gevonden en opgelost. Ik had zeker een keer te veel gezopen voordat ik aan de baan ben gaan klussen, want ik heb op 1 punt enkele voedingsdraden behorend bij de sectie bovenbaan, aangesloten op de ringleiding van de onderbaan.

Dat euvel is verholpen en als ik de booster van de bovenbaan nu loskoppel van zijn ringleiding, dan heb ik op de gehele bovenbaan ook geen spanning meer (zoals het dus hoort).

Nu in infrastoring opgelost zou moeten zijn, kan ik verder met de volgende stap: de treinen die vreemd reageren, weer goed zien te krijgen.

ABC-gedrag?
Ik heb gisteren een flinke tijd met de treinen gereden. Alle treinen die 1 richting op rijden, rijden probleemloos. Treinstellen die op meerdere (opstel) sporen mogen/moeten keren, reageren vreemd:

- Mat'54: wilde gisteren nergens keren, waar hij dat in Koploper wel had moeten doen (eerder heb ik deze storing bij dit treinstel nog niet meegemaakt).

- DE-1: reed een uur probleemloos, keerde overal waar dat moest. Maar na een uur keerde de DE-1 op sommige sporen niet meer.

- Plan V: reed bijna probleemloos, keerde 1x niet.

- Mat'46: reed bijna probleemloos, keerde 1x niet.

- Benelux trek-duw: problemen zijn nog hetzelfde als aan het begin van dit draadje.

- DE-2, Plan T, TEE en 4x 2400: geen problemen

Het rare is ook dat de storingen zoals hierboven opgenoemd, elk kwer dat ik garijden, anders is. Maar wel steeds bij deze treinen.

Zijn bovenstaande rare gedragingen allemaal mogelijk te wijten aan dat ABC-gedrag? Ik heb hier namelijk nog nooit eerder van gehoord.

Heeft dit gedrag op elke decoder een vaste cv waarde? (dat zal vast wel niet, want anders wordt het voor een leek als ik veel te eenvoudig....)

Ik hoop dat jullie me weer een beetje verder op weg kunnen helpen!

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 12 December 2016, 10:40:36 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 12 December 2016, 16:07:16 »
Gisteren heb ik als test de typhoon van de DE-2 gecontroleerd. Deze stond na opstarten van de IB uit. Ik heb de typhoon toen bediend met de IB en daarna weer uit gezet. Toen de spanning van de baan en IB en daarna alles weer ingeschakeld. Geen.typhoongeluid vande DE-2, dus dat leek positief. Daarna Koploper opgestart en toen klonk het typhoongeluid weer  >:(
Eerste kan zijn dat de decoder nog steeds verwachtte dat de functie aan moest staan omdat het nooit het "functie uit" pakketje langs heeft zien komen. Wat betreft Koploper starten, deze lijkt dus toch het commando te geven. Staat in Koploper deze functie soms aan? En heb je nadat de typhoon klonk ook gekeken of de functie op de IB aan stond?

En dat is in het algemeen eigenlijk de test die ik mis. Wat geeft de IB en Koploper aan als dingen niet gaan zoals ze moeten gaan? Als hij had moeten keren, is de rijrichting in Koploper verandert? En op de IB?

Overigens lijkt me de kans dat het in ABC zit niet zo groot. Volgens mij hebben de meeste merken alleen het langzaam rijden van ABC ingebouwd en niet het pendelen. Met andere woorden, ze doen niets met de rijrichting. Zou ik zelf beginnen met analoog uit zetten.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 12 December 2016, 21:45:48 »
Vanavond weer wat testen gedaan.

Ik heb de ingestelde geluidsopdrachten in Koploper gewist.
Resultaat: de genoemde treinen blijven geluid maken.

Ik heb een database van enkele maanden geleden ingelezen in Koploper.
Resultaat: geen veranderingen in geluiden of rojgedrag.

Ik heb de Beneluxtrein goed in de gaten gehouden:
Geconstateerd: zodra de 25.5 begint te remmen in een blok waar hij door moet rijden volgens Koploper, verandert de snelheid en de ingelegde rijweg in Koploper niet. De richtingspijl.op de IB veranderd wel van richting. Nadat de 25.5 tot stilstand is gekomen veranderen de front- en sluitseinen, opk op het stuurstandrijtuig met hetzelfde adres en rijdt de Beneluxtrein in tegengestelde richting weg. Koploper houdt nog steeds het ingelegde pad vast en de snelheid die de trein voor het remmen reed. Koploper meld de blokken waar de Beneluxtrein nu onterecht doorheen rijdt als bezet blok tijdens de passage van de trein.

Jeroen

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 12 December 2016, 21:56:28 »
Dus niet de decoder. En in dit geval niet koploper. Maar wel de IB die ineens iets anders doet. Congrats, 2 van de 3 uitgesloten.

Sorry,  kan je niet inhoudelijk helpen maar vind het erg boeiend en ben erg nieuwsgierig.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 13 December 2016, 16:19:05 »
Ik deel jouw mening vooralsnog volledig. Ik heb vandaag bij het rijden dit keer de richtingspijlen op de IB goed in de gaten gehouden bij de treinstellen. En inderdaad, op het moment dat Koploper een pad in tegengestelde richting legt en de trein ook netjes heeft kopgemaakt, is ook de richtingspijl op de IB van richting veranderd. Wanneer een treinstel echter de verkeerde richting op rijdt en dus niet heeft gekeerd, is ook de richtingspijl niet veranderd. Het lijkt er dus op dat de IB dit commando niet consequent doorgeeft aan de treinbaan. Daarnaast heb ik de laatste dagen ook gemerkt dat sommige wissels soms niet geschakeld worden, terwijl dat in Koploper wel gebeurd.

Mijn conclusie is hiermee vooralsnog ook dat de IB met een storing kampt. Nu vraag ik mij alleen wel af, zou het resetten van de IB nog soelaas bieden of is mijn IB aan vervanging toe?

Jeroen

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 13 December 2016, 16:41:24 »
Uitproberen? Ik weet niet of je dan alles opnieuw moet inregelen maar lijkt me de enige manier om erachter te komen.

Lijkt me trouwens stug dat ie stuk is,  ik gok op wat 'scrambled eggs'  nav de kortsluiting.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 13 December 2016, 17:00:51 »
Ik heb de ingestelde geluidsopdrachten in Koploper gewist.
Bedoel je daarmee de conditionele acties in Koploper? Maar heb je ook gewoon in het rijwindow gekeken wat daar de staat van de functies is?

De richtingspijl.op de IB veranderd wel van richting.
Dat lijkt er dan inderdaad op dat de IB dan die opdracht verzint. Maar wel gek dat het altijd in hetzelfde blok gebeurd. Ik dacht dat IB zelf op zich niet zo veel intelligentie had...

En dat keren, gebeurd dat alleen als Koploper ook aan staat?

Je hebt niet per ongeluk een tweede trein met hetzelfde adres ofzo? Of deed de IB ook gekke kunstjes met virtuele adressen? (Niet zo enorm thuis in de IB. Nooit een gehad en laatste keer gebeuren is al even geleden...)

Maar reset van de IB lijkt me niet zo'n gek idee. Zo veel instellingen heeft een IB ook weer niet. Stuk minder dan de gemiddelde decoder in ieder geval.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Jeroen Water

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 06 January 2017, 08:02:17 »
Het heeft even geduurd, maar de problemen op mijn baan zijn gelukkig opgelost!

Enkele storingen deden zich voor omdat ik afgelopen najaar per abuis enkele voedingsdraden van de rails van sectie 2 op de ringleiding van sectie 1 had aangesloten. Daarbij zijn de boosters met elkaar in verbinding gezet, wat tot defecten in de boosters heeft geleid.

Andere problemen met het niet kopmaken van de treinstellen is ontstaan, omdat ik enkeke treinen handmatig verkeerd om op hun kopspoor had weggezet. Wanneer ik dan met Koploper ging rijden, reden die treinstellen natuurlijk tegen het stootblok aan, omdat Koploper niet wist dat ze verkeerd om stonden. Ik liet ze dan met de IB kopmaken, zodat de treinstellen alsnog de goede kant op reden. Alleen wist ik niet dat ze dan voor Koploper nog steeds verkeerd om stonden. Wanneer zo'n treinstel dan ook weer verkeerd om op het opstelspoor terug komt en Koploper dat treinstel automatisch laat kopmaken, dan zie je niets veranderen aan het treinstel, omdat na kopmaken de voorkant van de trein volgens Koploper naar het wissel staat, maar in werkelijkheid dus weer naar het stootjuk staat.
Ook het spontaan kopmaken van de Beneluxtrein in blokken waar dat niet de bedoeling was, is hiermee gelukkig ook opgelost.

Weer een ervaring rijker: als je met Koploper rijdt en een treinstel blijkt de verkeerde kant op te rijden, dan moet je dat in het rijwindow van Koploper corrigeren en niet met de IB.
Ik ben blij dat ik met hulp van met name Johan de Reuver en Wim Ros nu de problemen heb op kunnen lossen en wil deze heren heel erg bedanken voor hun hulp.

Momenteel kan ik weer rijden dankzij het mogen lenen van een IB en booster van Johan, zodat mijn apparatuur gecontroleerd en waar nodig gerepareerd kan worden.

Jeroen