Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:05:31
C12c rijtuig
door
TonM
Vandaag
om 22:04:03
Palisade Canyon
door
RobVille
Vandaag
om 21:44:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Ivo tB
Vandaag
om 21:32:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:28:29
Een leuke vrachtwagen
door
Hasenwald
Vandaag
om 21:27:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
einte
Vandaag
om 21:17:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Jeronimos
Vandaag
om 20:52:06
De prachtige reeksen van Bemo
door
R1954
Vandaag
om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Pauldg
Vandaag
om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
Matthijsfh
Vandaag
om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
NS264
Vandaag
om 19:46:22
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
peterha
Vandaag
om 19:30:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan de leeuw
Vandaag
om 18:22:54
Leubachtalbahn
door
einte
Vandaag
om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
Vandaag
om 15:28:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:08:57
US diorama in H0
door
Jelmer
Vandaag
om 14:26:28
Au bord de la Cèze
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:52:31
Bauarbeiten im gange
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:47:24
Ketelwagens, welke hebben jullie?
door
KNed
Vandaag
om 12:27:57
Seinschakelaar
door
Trein033
Vandaag
om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 11:26:32
Led schakeling ed.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:16:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Advies baanplan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Advies baanplan (gelezen 3514 keer)
Richey
Offline
Berichten: 1045
Advies baanplan
«
Gepost op:
29 December 2010, 11:51:01 »
Hoi,
Ik had het al mijn eigen topic geplaatst, maar bij uitblijven van enig commentaar zat ik te denken: misschien heb ik het op de verkeerde plek gezet... :
In feite ligt het schaduwstation er al keurig, maar ben nog alles aan het aansluiten. Toch zit ik een beetje te twijfelen over de keerlussen, en of dat haalbaar is in dit baanplan. Daarom graag jullie commentaar...
Ik heb alles netjes getekend via Wintrack, en even screenshots gemaakt:
http://www.knol-computers.nl/modelbaan/schaduwst.jpg
http://www.knol-computers.nl/modelbaan/hoofdstation.jpg
http://www.knol-computers.nl/modelbaan/met3delaag.jpg
Ik heb voor de duidelijkheid pijltjes bij de rij-richting gezet. Maar wat vinden jullie van mijn plan so far?
En zijn de keerlus problemen die ik me hiermee op de hals haal (2 rail) op te lossen met modules?
Gelogd
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re:Advies baanplan
«
Reactie #1 Gepost op:
29 December 2010, 11:59:12 »
Een keerlus is geen probleem, je hebt genoeg rijlengte om dergelijke keerlusmodules in toe te passen.
Dus, weg achter die pc en verder bouwen!!
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Richey
Offline
Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
«
Reactie #2 Gepost op:
04 January 2011, 13:56:41 »
In het kader van "wat haal je je nou weer op de hals?!
" heb ik een aanpassing gemaakt aan mijn baanplannen...
Op het ondergrondse station heb ik nog wat ruimte gevonden om nog een paar kopspoortjes te maken, maar ik vraag mij af of en hoe dit op lossen is met keerlus modules...:
www.knol-computers.nl/modelbaan/extraberging.jpg
Zoals ik al eerder vermeldde gaat het bovenste spoor van rechts naar links, alle daar onder liggen de sporen van links naar rechts. Het spoor met het tunnelportaal moet van tweekanten bereden kunnen worden, dit gaat naar boven naar het bovengrondse station. Er kan dus via de 6070 wissels doorgewisseld worden. Vervolgens heb ik als aftakking van het spoor naar het bovengrondse station een stukje ondergronds kopstation gemaakt... (ja ik/we hebben te gewoon teveel treinen, wie niet
).
Alleen kom ik hier even in de knoop wat het hele keerlus idee betreft, en snap ik het even niet... :S. Zou iemand me hier een beetje mee willen helpen?
EDIT:
Voor de verduidelijking: Een treinstel komt dus binnen via het bovenste spoor, wisselt door en komt op een kopspoor. Het kopspoor vertrekt hij weer en gaat via spoor 11 (van onder af geteld) weer verder.
«
Laatst bewerkt op: 04 January 2011, 14:05:14 door Richey
»
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8821
Re:Advies baanplan
«
Reactie #3 Gepost op:
04 January 2011, 14:11:16 »
Geen enkel probleem met de keerlus. Vanaf de wissels rechtsboven en linksonder is de keerlus. Je moet alleen zorgen dat een trein niet langer is dan die lengte die lus.
Trouwens kom je uit met de hellingen? Zijn deze allemaal lang genoeg? Ik denk het niet... Dat ga je bij lange na niet halen... Dus daar moet je eens goed naar kijken zie ook:
Encylcopedie artikel Hellingen
en
Encyclopedie keerlus
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Richey
Offline
Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
«
Reactie #4 Gepost op:
04 January 2011, 14:40:40 »
Hmm misschien was het niet helemaal duidelijk, heb even zitten kliederen in Paint...:
www.knol-computers.nl/modelbaan/extraberging2.jpg
De hele ronde dus voor de gewone treinen om te keren kan ik toch in feite ongemoeid laten? Dit rijdt nu goed. En meteen na het wissel wilde ik dat middelste spoortje (met rood) al langzaam iets gaan verhogen, heb genoeg ruimte tussen de twee lagen. Dan komen die kopspoortjes twee of drie centimeter hoger te liggen dan de bocht die er achter ligt, maar dat geeft niet. Volgens Wintrack red ik het dan keurig met een procentje of 4/5 om op het bovengrondse station te komen... Misschien dat twee of drie treinen niet boven kunnen komen, maar die moeten dan maar een andere route kiezen om boven te komen...
Maar voor mijn gevoel zit ik dus dan in het keerlus gedeelte van het spoor met dat kopstation, en ik weet even niet hoe dat dan gaat reageren...
Gelogd
Richey
Offline
Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
«
Reactie #5 Gepost op:
04 January 2011, 17:10:27 »
Omdat ik het echt probeer te begrijpen voordat ik weer ga kopen
, klopt dit??:
www.knol-computers.nl/modelbaan/extrabergingkl.jpg
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8821
Re:Advies baanplan
«
Reactie #6 Gepost op:
04 January 2011, 18:05:29 »
Nee,
Dat klopt niet... Je keerlus is in het rood aangegeven.
Daarnaast heb je in de rest van het baanplan ook nog minimaal 1 of keerlussen zitten maar die kan ik er niet helemaal uithalen want de verschillende lagen door elkaar heen getekend schiet niet echt op. Dus graag1 tekening met alleen het hoofdstation, zonder schaduwstation eronder!
Hellingen van 4 tot 5%: Veel te grote percentages.... maximaal 3% aanhouden. Hoe groot verschil wil je tussen de lagen maken? Kijk maar eens in de Encyclopedie:
Artikel Schaduwstations
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Richey
Offline
Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
«
Reactie #7 Gepost op:
04 January 2011, 18:30:24 »
Ik ga straks wel eens proberen te youtuben om het duidelijker te maken... In het deel wat je hier nu aangeeft zit geen keerlus, dit rijdt nu al prima.
Het gaat me om het binnenste spoor, wat dus omhoog moet gaan lopen naar het bovengrondse station.
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8821
Re:Advies baanplan
«
Reactie #8 Gepost op:
04 January 2011, 18:39:06 »
Okee, ik ze net dat er geen verbinding zit tussen het schaduwstation en de "extra" berging... daar was ik wel vanuit gegaan.. niet echt goed te zien
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Richey
Offline
Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
«
Reactie #9 Gepost op:
04 January 2011, 19:56:08 »
Wat ik dus in feite wil is vanuit rechts vanaf zeg maar waar 6070 (dat is in feite het inrij spoor naar het ondergrondse station) staat doorwisselen naar "A", dan loopt hij door naar "B" Vervolgens komt hij in C, waar een wissel ligt om naar boven te gaan, naar "D", "E", en naar het hoofdstation. Andersom kan een trein vanuit het Hoofdstation, via "E","D","C","B" en dan het wissel bij "A" rechtdoor om op spoor 11 van het ondergrondse station uit te komen. Zoals genoemd ligt dus in "C" een wissel, waarmee hij of naar boven gaat, of dus op het opstelspoor met de kopsporen terechtkomt. Dit is alleen voor mat'64, SGM, Mat'24, Mat'46, Mat'54, VT95's etc. Ook deze kunnen vervolgens vanuit "C". naar "B" en rechtdoor bij het wissel bij "A" op spoor 11 uitkomen, om zo het ondergrondse station weer te verlaten aan de andere kant.
Het is misschien wat complex, maar ik hoop het nu wel duidelijk uitgelegd te hebben...
Gelogd
Richey
Offline
Berichten: 1045
Re:Advies baanplan
«
Reactie #10 Gepost op:
05 January 2011, 20:16:01 »
Hmm... gezien de reacties hier ga ik bij Wim maar zo'n ding bestellen, en kijken of er rook uit komt als ik hem ga gebruiken zoals hierboven beschreven...
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Advies baanplan