Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:20:49
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:47:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 19:26:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48

Auteur Topic: Spiraal met aftakking op elk niveau  (gelezen 4954 keer)

Remko_H0

• Offline Offline
Spiraal met aftakking op elk niveau
« Gepost op: 26 July 2011, 12:05:43 »
Goedendag,

nu ik digitaal rijden met koploper begin te snappen op mijn eenvoudige baantje ben ik een nieuwe baan aan het bedenken.
Dit zal iets met meerdere niveau's worden, die ik o.a. middels een klimspiraal met dubbelspoor wil verbinden.
Hoewel het in wintrack op verschillende manieren te ontwerpen valt (middels bochtwissels of kruiswissels) vraag ik mij af hoeveel problemen de aftakking op het tussenliggende niveau oplevert. De rails in de klimspiraal zullen onder een hoek lopen; hoe betrouwbaar in gebruik wordt zo'n aftakking?
Wat is de beste optie om bij de binnenste spiraal te komen (middels bochtwissels/of met een kruiswissel?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt,

Remko

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Spiraal met aftakking op elk niveau
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2011, 12:14:48 »
Hallo Remko,

Welkom op het forum. Ik zag vanochtend dat je exact dezelfde vraag reeds ook op het 3railforum geplaatst hebt. Dat is niet erg. Maar de antwoorden kunnen heel verschillend zijn. :)

Even een aantal vragen aan jou:

Met welk railmateriaal ga je werken? en over welke diameter / straal van de de klimspiraal hebben wij het?

De betrouwbaarheid van de constructie ligt aan de gebruikte railmateriaal, gebruikte wisselaandrijvingen (motoren en servo's zijn betrouwbaarder meestal dan spoelen) en hoe nauwkeurig je de spiraal in elkaar zet. Zelf zou ik geen bocht wissels gaan gebruiken maar gewoon een aantal rechte kruisingen en wissels. Dan krijg je meer een ovaal als klimspiraal. Niet alle treinen rijden lekker door bepaalde bochtwissels van de diverse fabrikanten.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #2 Gepost op: 26 July 2011, 12:18:07 »
Als er in de spiraal geen rechte stukken spoor zitten zul je het met meegebogen wissels moeten doen om van de binneste naar de buitenste en omgekeerd te komen. Om op de buitenste een aansluiting te maken kun je mischien ook een rechte wissel gebruiken waarvan het afbuigende spoor onderdeel is van de spiraal mits de radius ongeveer hetzelfde is.
Je zou ook wel een kruiswissel kunnen gebruiken, maar ook daar geldt dan dat het afbuigende spoor ongeveer dezelfde radius moet zijn, anders krijg je rare treinbewegingen.
Het hangt ook af van het railmateriaal, merk dus, wat je gaat gebruiken. Fl profi heeft bijvoorbeeld geen meegebogen wissels die van de buitenste spiraal naar buiten gaan, alleen naar binnen.

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
« Reactie #3 Gepost op: 26 July 2011, 13:04:51 »
Hallo Remko,

Ik wil op mijn nieuw aan te leggen baan "Westburgen" eenzelfde situatie creeren. Ik ga gebruik maken van 2 klimspiralen met aftakkingen naar verschillende niveau's. Hierbij ga ik gebruik maken van "rechte" wissels en een kruis. Zie afbeelding (gemaakt met Wintrack 9, HO, Rocoline zonder bedding).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

m.vr.gr.

Harrie
« Laatst bewerkt op: 26 July 2011, 13:39:22 door Harrie Denessen »
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 July 2011, 14:40:00 »
Ik had meegebogen wissels in de spiraal die ik had, nooit problemen mee gehad.
De onderste drie windingen waren bij mij gewoon dubbelsporig (1 spoor naar boven, 1 spoor naar beneden), dan tweemaal 2 meegebogen wissels om van binnen- naar buitenboog te komen en omgekeerd en dan ging het als twee enkelsporig spiralen verder naar boven. Op het buitenspoor zaten dan ook nog twee aftakkingen.
De meegebogen wissels waren de R5/6 van Roco, is een straal van iets van 50 cm.

Ik had wel een ander probleem met de spiraal, maar dat had niks met de wissels te maken.
In eerste instantie had ik het buitenspoor omhoog en het binnenspoor omlaag, zoals meestal geadviseerd.
Maar het bleek bij mij tenminste dat de druk op de koppelingen van naar beneden rijdende treinen te groot werd, met ontsporingen en defecte koppelingen tot gevolg. Toen een tijdje als proef de richtingen omgedraaid, dus buitenspoor naar beneden en binnenspoor naar boven en daarmee waren de problemen opgelost.
Al met al heb ik zeer gemengde gevoelens overgehouden aan een spiraal. Wil je echt probleemloos ermee kunnen rijden bij de treinen die ik heb (loc met max. 7 rijtuigen), dan moet je toch aan een straal denken >60 cm en dan wordt het wel een ontieglijke ruimtevreter. En dan nog zul je altijd treinen hebben die de gang naar boven of beneden niet voor elkaar krijgen. Dus zorg als het kan altijd voor een vlak alternatief.

Huub

Remko_H0

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 July 2011, 14:51:53 »
Heren,

allereerst hartelijk dank voor de info.
Het klopt dat ik ook op het 3railforum een berichtje gepost heb. Ook dat is een goed forum en hoewel andere rails toch veel bruikbare info.

Even wat extra info.
- ik maak gebruik van Piko A rails(zonder bedding).
- wisselaandrijvingen zijn van Tillig
- ik wil mijn klimspiraal van R2 (R=421 mm)(binnenring) en R3 (R=483)(buitenring) maken.
- mijn tafeloppervlak is iets van 350 x 140
- mijn huidige "ontwerp" van de klimspiraal is een cirkel, maar ik ben aan het ontwerpen dus alles kan nog veranderen; echter altijd ruimte tekort

Harrie, even je plan bekeken.
Ben zeer nieuwsgierig naar het vervolg.

Ik denk dat ik ga kijken of ik een recht stuk in mijn klimspiraal kan passen.
Dit om de betrouwbaarheid te vergroten.

Groeten Remko

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 July 2011, 14:57:33 »
Mijn mening: R2 helemaal niet toepassen en zeker niet in een spiraal. Ligt er een beetje aan met wat voor treinen je gaat rijden, maar locs krijgen het dan gewoon erg zwaar voor de kiezen.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #7 Gepost op: 26 July 2011, 17:58:09 »
Inderdaad R2 is eigenlijk aan de krappe kant vooral in een klimspiraal.

Een andere vraag: Hoe moeten de aandrijvingen van tillig aangesloten worden? Aan de zijkant of onder de rails? Want als dat zo is dan heb je een klein technische uitdaging als ze in de spiraal moeten komen ;) Ik spreek uit ervaring met klimspiralen en wissels... Plaats wisselaandrijvingen

Let ook op de bereikbaarheid van het een en ander... 1.40 is breed. Ik heb een open constructie gebruikt en dan is een groot hoogteverschil wel heel erg lekker... die 240mm die ik heb is geen overbodige luxe..

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remko_H0

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 July 2011, 09:12:36 »
Hoi Ronald,

goed punt.
De aandrijving moeten onder de baan. De aandrijvingen zijn niet zo hoog, maar ik moet even goed kijken hoe dit uitkomt qua hoogte en positie, zodat ik er bij kan.
Andere optie is het gebruik andere wisselaandrijvingen, die aan de bovenkant zitten.
Ik zit ook voor mijn schaduwstation hier nog over te denken.
Voor beide zijn ze toch niet zichtbaar.

Nivo 1 ligt bij mij 110 mm boven het schduwstation, maar heeft alleen rails aan de voorkant van de baan. Nivo 2 ligt op 220 mm boven het schaduwstation en is de bovenkant van de baan.
ik plan op 2 plekken een gat (50x50), waar ik bij moet kunnen. Hier zit geen rails en zal de scenery dus afneembaar gemaakt moeten worden.
Andere optie is een baan bedenken, die veel smaller is (80 cm), maar dan zijn de mogelijkheden natuurlijk veel beperkder.

Harrie,
van welke radi (cm?) ga je uit bij Westburgen?

Groeten Remko

Harrie Denessen

• www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
« Reactie #9 Gepost op: 27 July 2011, 11:40:23 »
Hoi Remko,

Ik gebruik Roco-line rails zonder bedding. De minimale radius die ik gebruik is R3 met radius van 419.6mm. R2 wil ik niet gebruiken daar deze te krap is en voor problemen kan zorgen. De in het zicht zijnde bochten tracht ik zo ruim mogelijk te houden. R5 - R10 (radius 888mm).

M.vr.gr.

Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Remko_H0

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 July 2011, 12:25:27 »
Hoi Harrie,

bedankt voor de info.
Goed dat je het aantal mm vermeld.

Ik maak wel gebruik van R2. Echter in Piko A rails (R2=421mm) komt dit blijkbaar overeen met R3 van Roco-line. Verder maak ik gebruik van Piko R3 (483 mm) en R9 (907mm).
Verder wil ik mogelijk een stukje flexrail gebruiken, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Groeten Remko

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #11 Gepost op: 27 July 2011, 13:10:00 »
Kan alleen maar adviseren je straal zo ruim mogelijk te maken en de  hellingsgraad niet meer  dan pakweg 2.5 /2.75 %.
Afhankelijk van merk loks  zul je zien dat sommigen zelfs al hiermee problemen hebben.
Mijn eigen spiraal heeft een diameter van pakweg  bijna  2 mtrs  buiten en 1.6 mtr binnenin.   
Roco loks rijden perfect maar  een Fleischmann haalt  het  met  6 wagons absoluut niet.  De  zwaardere  Trix  moet  al echt zwoegen .

Je moet dus  eigenlijk eerst  goed afwegen met welke locs je  rijdt en met welke treinlengtes je wilt gaan rijden.
Een Roco bvb trekt hier bij mij  moeiteloos  9 x 33 cm wagons zonder  haperen de  helling  op.

Ook type koppelingen speelt een rol.  Ik ben na lang overwegen overgstapt op de Roco universeel. geeft  juist de beetje extra  speling en tot zover  nog geen problemen gehad met  ontsporen

Foto ter  illustratie in bijlage

Mvg
Peter
Petdig1

Remko_H0

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 July 2011, 14:22:34 »
Peter,

bedankt voor je aanvulling.
Ik krijg steeds meer dingen waar ik nog eens even in moet duiken, zoals het type koppeling.
Ik begrijp dat hoe groter de diameter hoe beter, maar ja, het leven van een modelspoorder bestaat uit keuzes maken. Een klimspiraal met de afmetingen van die van jou, is meer dan de helft van mijn baan.
Misschien iets voor de verre toekomst.
Ik heb geen treinen van meer dan twee meter, maar wel van verschillende merken.
Dat wordt dus proberen.

Groeten Remko