Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Roco Plan T door marco
Vandaag om 16:14:42
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 16:03:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:56:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27

Auteur Topic: Beurzen 2011  (gelezen 7723 keer)

henk

• Offline Offline
Re:Beurzen 2011
« Reactie #30 Gepost op: 15 December 2010, 10:21:20 »
Ja, ik begreep nog wel dat Jan-Peter in feite schreef dat een beurs/tentoonstelling moet voldoen aan de behoeften van standhouders en bezoekers wil er bestaanrecht zijn. Maar dat leek mee een beetje open deur. Han vraagt dan in feite of het huidige aanbod daaraan voldoet. En dan wordt het zo subjectief dat je eigenlijk een paar duizend man zou moeten bevragen om een beeld te krijgen.
Je kan ook naar de bezoekersaantallen kijken. Houten, Ontrax en Eurospoor doen het dan heel aardig geloof ik. Hanteren een vaste formule, zodat mensen niet snel teleurgesteld zijn. Eurospoor heeft zelfs een vaste schare bezoekers die ieder jaar weer hun negatieve verwachting bewaarheid zien. Dat is ook een vorm van geluk. Rail en Rijswijk zijn een beetje zoekende.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2010, 10:31:44 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #31 Gepost op: 15 December 2010, 11:54:02 »
De discussie mag best een beetje afwijken van de oorspronkelijke vraagstelling.
Wat ik wel een beetje terug zie in de argumenten is dat de beurzen in dezelfde vijvertjes zitten te vissen op 1 uitzondering na: Ontrax.
Strikt beleid over wat je kunt zien en kopen is daar key terwijl ik het idee heb bij de andere dat men niet een echt beleid hierin heeft.

Misschien kan een van de organisatoren van de beurzen (die ongetwijfeld meelezen) hier een reactie op geven?
« Laatst bewerkt op: 15 December 2010, 16:29:02 door Mark Beekman. Reden: Aantal spelfouten en leestekens gecorrigeerd »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #32 Gepost op: 15 December 2010, 12:07:23 »
Als ik bijvoorbeeld naar Eurospoor kijk.
Denk ik niet dat Leo daar het concept van gaat veranderen.
Heeft hij vorig jaar al ergens aangegeven hier op het forum. (Hopende dat Leo meeleest)

Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #33 Gepost op: 15 December 2010, 12:12:43 »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #34 Gepost op: 15 December 2010, 16:00:40 »
Ja Han, ik lees mee :)

Ik bedoelde niet dat het draadje niet af mag wijken, zolang het maar weer niet verstrand in het ge-OH in te dure handelaren, prijs kwaliteit van het gebodene door handelaren, en niet vriendelijke behandeling of slechte service etc.
Eurospoor heeft toch ook een vast format waar Leo zich aan houdt ??
Eurspoor heeft een duidelijk signatuur wat dat betreft, en ik stel me ook al 20 jaar in op een dagje of meerdere dagjes Eurospoor in, en elke keer is het wat ik ervan verwacht, dus het is mij nog nooit tegengevallen :)
Maar Henk, het is exact hoe jij het zegt, er zijn citroenen die elke keer gaan kijken of ze gelijk krijgen in hun eigen negatievieteit , exact zoals jij het schreef  ;D

Mvg Marty,

Gert1

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 15 December 2010, 16:13:45 »
Eurospoor heeft zelfs een vaste schare bezoekers die ieder jaar weer hun negatieve verwachting bewaarheid zien. Dat is ook een vorm van geluk.

Een beetje vastigheid in het leven kan geen kwaad!  ;D
Verder snap ik niet zo goed waarom er minder beurzen zouden moeten komen. Wees blij met al die keuze. Zo is er altijd wel iets van je gading bij.

mvg,
Gert (die alweer uitkijkt naar Ontraxxs en Rail)

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #36 Gepost op: 15 December 2010, 18:36:42 »
Wie zijn dat dan in jouw ogen?  Ben ik nu wel of geen rechtgeaarde hobby liefhebber?
Sowieso begrijp ik het punt dat je wilt maken niet erg, gezien je in je eerste post Ontrax en Houten in een zin noemt. Afgezien dat het beiden een beurs wordt genoemd, zie ik erg weinig overeenkomsten tussen die twee.

Huub
Ja hoor je bent zeker wel een rechtgeaarde hobby liefhebber, onze mooie hobby kan op vele maneiren worden uitgeoefend.Alleen kijken en genieten is daar ook een onderdeel van.

Maar t zou zo leuk zijn als bv de "grote "modelspoorfabrikanten ook eens meer aandacht geven op NL beurzen aan de presentatie van hun producten. Doorgaans zie je wel de jongens als Elotrack, kleinspoor maar niet de grotere.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 15 December 2010, 19:17:03 »
Han,

Wat zou je dan daadwerkelijk willen zien?

Ook ik geloof in het vasthouden aan een goed gekozen concept. Eurospoor ga ik naartoe met een Eurospoor pet. Naar Houten ga ik met met een Houten pet en naar On TraXS! ga ik met m'n eigen pet. Wat ik bedoel, je instelling moet je in verhouding met de beurs zien. De huidige organisatoren moeten zich trouwens volgens mij ook aan hun succesvolle formules houden. En volgens mij is Rijswijk, sinds Gerbrand Haans zich hiermee is gaan bezighouden, ook weer op de weg terug naar boven.

Dus, wat moet er dan nog veranderen? Volgens mij is de lading nu wel afgedekt en op een vrij goed niveau. Meer lijkt me niet nodig en minder toch ook niet? Echter, de discussie staat altijd open hèh...

Cheers,

Henk
Cheers,

Henk

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 15 December 2010, 19:49:21 »
Ik blijf herhalen, en dat is mijn mening ( maar gezien de praktijk van het wegblijven van de  "grote "modelspoorfabrikanten"  op NL beurzen mogelijk ook die van anderen) :

een zichzelf respecterende modelspoorfabrikant leent er zich niet toe zijn product te promoten wat 5 meter verderop verramsjt wordt, ongeacht "wat de markt doet"

Daarom kom ik niet op beurzen maar alleen op tentoonstellingen.
Dus niet op Eurospoor of Rail, maar wel op OnTraxs. 
Daar wordt tenminste (bijna) niks verkocht en gaat het om de presentatie van (liefst nieuwe) produkten in het kader van een modelspoorevenement, het eerste voor publiek na Neurenberg.

Het Duits kent 2 woorden :  Börse en Messe.  In het Nederlands gebruiken we eigenlijk maar 1 woord, wat in 99 procent de lading dekt, namelijk verkoop van wat dan ook en tegen welke prijs dan ook. We zouden eigenlijk dus een ander woord moeten gebruiken voor het Duitse "Messe".  In Nederland is er op dit moment maar 1 Messe en dat is OnTraxs.  Mocht de formule daarvan veranderen door meer verkoop, dan loopt OnTraxs het gevaar te verzanden in beurs.

Dit is dus hier een reactie van één van "grote" importeurs, ook al vertegenwoordig ik wat kleinere merken. Dat ik mezelf "groot" durf te noemen is niet aan mijn grootte te danken, maar komt omdat er bijna geen importeur meer over is.
(Trouwens, over een paar jaar zijn er helemaal geen importeurs meer, dus welk merk is dan nog zo ..... om voor de Nederlandse markt ergens een stand in te richten ?) Weet je wel wat dat nu al kost, laat staan dat er mensen uit het buitenland moeten komen? Dat kun je zo ook wel snappen:  dat loont nu niet en nevernooitniet. 

Maarten.

Gert1

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 15 December 2010, 19:56:44 »
Dat ik mezelf "groot" durf te noemen is niet aan mijn grootte te danken

Mmm, volgens mij kom jij toch aardig in de buurt van de 1,90 m.  ;)
Maar zonder dollen: Ik ben het met je eens dat Ontraxxs vooral niet moet gaan sleutelen aan de formule.
Is precies goed zoals het nu is.

mvg,
Gert

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #40 Gepost op: 15 December 2010, 20:25:04 »
ontraxs is hartstikke goed, helaas staat roco er niet, of fleischmann of marklin voor de drierailers.
maar er staan wel andere goede merken! stond faller er nou? jatoch. busch sowieso als ik het mij
goed herriner. maar aan ontraxs moeten ze NIKS veranderen. ik vind het erg leuk. het zijn erg mooie
banen en mooi gecombineerd met de merken, bijna geen handel, en dat vind ik ook erg fijn.

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 15 December 2010, 20:29:10 »
In Nederland is er op dit moment maar 1 Messe en dat is OnTraxs.  Mocht de formule daarvan veranderen door meer verkoop, dan loopt OnTraxs het gevaar te verzanden in beurs.

Maarten,

Klein kereltje van rond de 1 meter 90, geen zorgen wat dat betreft. On TraXS! is een door de bekende personen vastgelegd concept waaraan niet gesleuteld kan/zal worden. We hebben het natuurlijk niet over kleine aanpassingen. Maar, de basis zal gelijk blijven en tot 2014 zullen we er zeker over kunnen waken. Ik ben het met je eens dat het bestaansrecht van On TraXS! erg wankel zou zijn mochten we het concept echt wijzigen. Ik denk ook dat dit voor alle andere beurzen/tentoonstellingen geldt die er toe doen. Want, ook die hebben zich bewezen hun bestaansrecht te hebben. Kortom, het oude spreekwoord "schoenmaker houdt je bij je leest" gaat hier ook weer eens op...

Cheers,

Henk
Cheers,

Henk

dennie

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 15 December 2010, 20:32:09 »
Iedere beurs is anders,het gaat zich om wat wil de bezoeker of wat zoekt hij of zij.
Bekentheid en reistijd speelt een belangrijke rol waar het evenement gehouden wordt .Je benzine (of treinkaartje) moet je ook meetellen in kosten
Woon je in noem maar eens friesland en beurs is (in noem voor de gek) maar haarlem dan ben je toch al zeker 2,5 uur onderweg,en  als de beurs je niet bevallen is dan ben  je ook zeer teleurgesteld en kom je ook niet meer.
Voor de kinderen is tentoonstelling perfekt en zijn  ze niet meer weg te krijgen.

Eurospoor en houten (ook rail)  kent iederen, maar lokale beurzen juist niet.
Noem limburg eens wat zijn hier nou voor beurzen,tenstoonstelling
percee maastricht (datum nog onbekend) wacht nog op antwoord van voorzitter.
sittard club organiseert op school tentoonstelling incombinatie met beurs
roermond club organiseert op school tentoonstelling in combinatie met beurs
deze 2 clubs wisselen om  het jaar.
Dan heb je nog in maart in treebeek (voorheen landgraaf) ,in mei simpelveld, en laatst de stoomtreindagen in juli heel weekend

De mensen kunnen het geld maar 1 keer uitgeven.
Sommige winkeliers dumpen hun waar tegen dumpprijzen omdat het aanbod wat ze in de winkel hebben  niet gevraagd wordt terwijl het andere locatie (beurs) wel veel gevraagd wordt

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #43 Gepost op: 05 January 2011, 01:07:09 »
...
een zichzelf respecterende modelspoorfabrikant leent er zich niet toe zijn product te promoten wat 5 meter verderop verramsjt wordt, ongeacht "wat de markt doet"
...
Maarten.

De enige reden waarom er producten "verramsjt" worden is de overdaad aan hetzelfde soort modellen die door alle grote aanbieders gebouwd worden. Het is allemaal eenheidsworst geworden en ieder vist in dezelfde vijver.

Vroeger had ik spoor 0, nu spoor h0e. Beide schalen hebben een redelijke schare aanhangers in Nederland. Toch is er op een grote beurs als Eurospoor slechts 1 h0e kraam (en dan voornamelijk Eggerbahn) en 1 kraam met een halve meter h0m, terwijl ook dat een beste schare aanhangers heeft. Spoor 0 heb ik op een paar 3 rail modellen na helemaal niet gezien.

Die afwijkende schalen zijn breed vertegenwoordigd op de modelbanen die er voor de show zijn opgesteld, 009 heeft een paar banen, h0e en h0m hebben banen en spoor 0 heeft banen om te laten zien, maar er is geen barst voor te koop.

Logisch dat er dus met prijzen gestunt moet worden, want het komt er gewoon op neer dat diegene die wel in de h0 / N vijver zwemt gewoon hapt in het haakje met de lekkerste worm (= laagste prijs) en dat doen de heren handelaren en producenten toch echt zelf.

Kijk naar Liliput bijvoorbeeld, wat flink met h0e bezig is voor normaal betaalbare prijzen (80-150 euro voor een lokje, 10-25 euro per wagon) en dat legt ze geen windeieren.
Er zijn zelfs verschillende bedrijfjes die enkel met Oostenrijks h0e hun hoofd boven water houden (Halling, Ferrotrain) of met Engels 009 (Parkside Dundas, Backwoods).
Bemo heeft met h0m nog steeds een fanatieke schare liefhebbers ook al is het duur.
Het is niet een kwestie dat ze daarmee in één klap binnen zijn, maar het is een vijver met veel minder haakjes en een grotere kans op beet, ook als je normale prijzen hanteert.

De grote merken verwachten dat iedereen op hun producten zit te wachten en dat is gewoon niet zo. Er zijn een redelijk aantal "andersdenkenden" die geen interesse hebben in tijdperk 4/5 NS of DB en dan wordt de spoeling al heel erg dun op zo'n beurs..
De enige manier om te zorgen dat je normaal kunt verkopen is dat je iets aanbiedt waar vraag naar is, maar waar de markt nog niet mee overspoelt is en dat tegen een normale prijs. Dundas of Backwoods ramsjen niet, Bemo ramsjt niet, Liliput h0e ramsjt niet, Halling niet, Ferrotrain niet. Dat hoeft niet, want die markt is niet oververzadigd.
Just my 2 cents..

Groet Daan.