Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:52:14
Probleem met inloggen iTrain Forum door Robvl
Vandaag om 15:51:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Forever Rocofan
Vandaag om 15:50:15
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 15:50:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 15:45:26
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:45:15
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 15:44:12
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Marty
Vandaag om 15:43:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:37:47
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:31:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 14:58:40
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:57:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door mass am see
Vandaag om 14:37:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:04
Rondom Charlois door Krazy Dre
Vandaag om 13:47:05
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 13:45:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:18:58
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 13:10:34
NS-1000 in spoor-1 door edwin1974
Vandaag om 12:55:56
Revier Rheinbrenner (H0) door DJV
Vandaag om 12:51:10
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door Modeltreinmulder
Vandaag om 12:49:14
DR4018 power on fenomeen door Bert_Apd
Vandaag om 12:30:02
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 12:12:51
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 11:46:37
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
Vandaag om 11:40:15
NS Postrijtuigen door 1200blauw
Vandaag om 10:53:38
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:21:37
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 09:30:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 09:12:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Arjen52
Vandaag om 08:10:44
  

Auteur Topic: Verschil Trix en Fleischmann 1200  (gelezen 3820 keer)

Goldwing56

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Verschil Trix en Fleischmann 1200
« Gepost op: 08 July 2007, 14:07:12 »
Hallo iedereen

Hier een klein vraagje :
Wat is het verschil tussen de Trix 1200 en de Fleischmann 1200?


M.v.g. Bram van Veen
NL tijdperk III t/m heden, H0, gelijkstroom, van analoog naar digitaal

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22673
Re: Verschil Trix en Fleischmann 1200
« Reactie #1 Gepost op: 08 July 2007, 14:12:45 »
De Fleischmann 1200 is een model dat in de jaren zestig is ontwikkeld en de Trix is een recente ontwikkeling. De Fleischmann is dus veel grover gedetailleerd en heeft de toen bij Fleischmann gangbare 1:82 verhoudingen. Omdat het model ook is ingekort, klopt de lengte per ongeluk wel. De Trix is veel fraaier gedetailleerd, is vrijwel exact 1:87 en heeft nem-schachten en een nem-stekker. De aandrijving is niet helemaal up to date, maar toch soepelder dan die van de Fleischmann.

Er spreekt maar één detail in het voordeel van de Fleischmann. Fleischmann heeft intertijd de moeite genomen de draaistellen asymetrisch te maken. De asafstanden zijn in het echt binnen ieder draaistel niet helemaal gelijk en dat scheelt in model een milimeter of 2. Bij de Trix zijn de draaistellen wel symetrisch en dus niet helemaal correct.

Maar als je geld wil uitgeven aan een 1200, dan maar beter de Trix.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Verschil Trix en Fleischmann 1200
« Reactie #2 Gepost op: 08 July 2007, 14:13:25 »
Iets van 700 jaar ontwikkeling... hoewel...? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5501
  • Modelspoor is emotie...
Re: Verschil Trix en Fleischmann 1200
« Reactie #3 Gepost op: 08 July 2007, 14:17:18 »
Ja, die 700 jaar ontwikkeling geldt dan alleen voor de kap van de Matrix. Voor de aandrijving is nog steeds het "Flintstone-type" gebruikt  (uit het stenen tijdperk, dus zóóóóó  oud), compleet met bijbehorend geluid........... En da´s nog steeds een beetje jammer als je weet dat ze ook andere, hele mooie en goeie aandrijvingen hebben.
Tbinnebarretije…

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Verschil Trix en Fleischmann 1200
« Reactie #4 Gepost op: 08 July 2007, 14:28:56 »
Vandaar mijn: "hoewel...?"  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8248
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Verschil Trix en Fleischmann 1200
« Reactie #5 Gepost op: 29 July 2007, 13:06:20 »
De Trix is ook standaard digitaal met het geluid van de lucht hoorn.
Om die te kunnen horen :
http://www.youtube.com/watch?v=9svHQT4uKYQ

Daar kun je ook horen dat de lucht hoorn verschilt (met name de geluidssterkte)
tussen de 2 Trix 1200'en
Vr. groeten,
Bob

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Verschil Trix en Fleischmann 1200
« Reactie #6 Gepost op: 29 July 2007, 13:45:05 »
Grappig filmpje, maar aan het digitale geluid valt dus noh heel wat te verbeteren.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Verschil Trix en Fleischmann 1200
« Reactie #7 Gepost op: 29 July 2007, 13:56:54 »
Het digitale geluid is gewoon slecht. Lijkt echt totaal nergens op. Helaas heeft MärTrix deze functie in de decoder gelocked, d.w.z. dat deze niet kan worden aangepast...

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8248
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Verschil Trix en Fleischmann 1200
« Reactie #8 Gepost op: 29 July 2007, 13:59:40 »
Het is jammer dat er geen versie te koop is waar meer geluid in zit (motor, remmen etc. etc.)

Vr. groeten,
Bob

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Verschil Trix en Fleischmann 1200
« Reactie #9 Gepost op: 29 July 2007, 23:14:38 »
Maar nu snap ik ook waar de frase 'zieke koe' vandaan komt. Haha! :)

Mijn computerspeakers kunnen aardig wat lage tonen weergeven, maar die ontbraken volkomen. Niet verwonderlijk, natuurlijk, omdat en fysiek gewoon onmogelijk is om zo lage tonen uit zo'n kleine luidspreker te krijgen. Maar het bevestigd wel mijn vermoeden dat ik een geluidsdecoder met een gerust hart links kan laten liggen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8248
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Verschil Trix en Fleischmann 1200
« Reactie #10 Gepost op: 29 July 2007, 23:22:34 »
Misschien is de Synchro Sound Box van Noch iets voor jouw,

http://www.noch.de/
Daar moet toch wel meer bas in zitten (niet geschikt voor digitaal)
Vr. groeten,
Bob

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Verschil Trix en Fleischmann 1200
« Reactie #11 Gepost op: 29 July 2007, 23:49:44 »
Nah, geluid hoeft van mij gewoon niet. Het zijn immers kleine treintjes, daar hoef je geen grote geluiden van te verwachten. Net zoiets als Preisertjes die perfect stilstaan, alsof ze per ongeluk naar een gorgo of een ander mythologisch wezen met een verstenende blik hebben gekeken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8248
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Verschil Trix en Fleischmann 1200
« Reactie #12 Gepost op: 30 July 2007, 08:07:11 »
Wat motorgeluid beteft, wint de Fleischmann het van de Trix.
De oude motoren van Fleischmann zijn verassend stil.

Voor mij is het grootste minpunt de schaal grote van de Fleischmann.

Vr. groeten,
Bob