Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:54
Dat overkomt mij niet. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:48:20
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:01
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:10:30
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:06:27
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:20:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30

Auteur Topic: welke schaal : - HO, HOe, HOm ?  (gelezen 14047 keer)

baanwerker

• Gast
welke schaal : - HO, HOe, HOm ?
« Gepost op: 28 January 2007, 19:41:12 »
Ik ben me aan het oriënteren om een baan te gaan bouwen. Ik ben vandaag druk bezig geweest op het web en kom wel heel veel HO fabrikanten en banen tegen, maar - behalve naar Zwitsers voorbeeld - heel weinig HOe en HOm banen. daar ik nogal romantisch ben ingeslagen trekt smal spoor me enorm aan, maar is dat wel verstandig?

-Wat zijn de voor en tegens om een HOe of HOm baan te beginnen ?
-Welke leveranciers - behalve Bemo - maken materiaal voor HOe/HOm ?
-Goede webpages van voorbeelden van smallspoor model banen naar Duits voorbeeld ?

d.kamps

• Offline Offline
Re: welke schaal : - HO, HOe, HOm ?
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2007, 20:07:30 »
voordeel het neemt minder plaats in beslag. maar er is veel en veel minder materieel van verkrijgbaar. maar wat er is is geloof ik wel zwitsers duits oostenrijks.

WillemNS

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2007, 20:11:26 »
Hallo baanwerken,
welkom op het forum.
H0e en H0m zijn smalspoor versies van h0.
Er is zoals d.kamps al zegt, heel erg weinig aan te komen.
De schaal is eigenlijk ontwikkeld als bijbaan voor de h0 baan, voor mensen die een kleine trein, mijntrein willen laten rijden. Er was ook het plan om het uit te bouwen, alleen is er niet zoveel interesse naar.
Als je toch ermee wilt beginnen, in de rubriek vraag en aanbod staat een advertentie van een h0e baan, die totaal in de verkoop gaat.
Ik zou je voor smalspoor h0e en h0m ook www.totaltrain.nl aan kunnen raden, zij hebben het grootste assortiment in nederland

Willem

H0eH0

• Offline Offline
  • Diesmooi!
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2007, 21:11:57 »
HenH modelbouw en Gouda doet ook in smalspoor.

Ik ben ook met smalspoor begonnen.
Voordelen:
In smalspoor heb je weinig ruimte nodig.
Veel smalspoorbezitters bouwen zelf hun locs en rijtuigen. dat is iets wat mij erg aanspreekt. Lokjes en karretjes in spoor N kun je ombouwen naar H0e.
In het echt werd er ook veel aan locjes vertimmerd, waardoor er een interessante mix van materieel rondreed.
voie libre - een frans treinblad heeft prachtige voorbeelden van baantjes en materieel. Eerder kocht ik hem in Frankrijk. Nu heb ik een abonnement en daarbij voegen ze een engelse vertaling bij. 
Mij spreekt het in elk geval erg aan.

mvg
Mart1
« Laatst bewerkt op: 28 January 2007, 21:17:38 door H0eH0 »

Felix

• Offline Offline
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2007, 21:17:59 »
Roco maakt redelijk wat H0e materieel, net als Liliput.
Egger Bahn is zegmaar 'de oude  blikken treinen' onder het smalspoor. Dit is allang  failliet en dus erg veel waard en wordt veel verzameld. Joueff heeft een aantal Egger-Bahn setjes na het faillisement uitgebracht.

Dan zijn er nog een heleboel bouwpakketjes e.d. te vinden, vooral engels smalspoor!

Van H0m heb ik minder verstand, bij mijn weten maakt alleen Bemo het.

Felix (Ook smalspoorliefhebber)

Ohw en kijk eens op de site van Ruud Wittekoek www.egger-bahn.nl  ;)

arjen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2007, 21:24:20 »

Er is zoals d.kamps al zegt, heel erg weinig aan te komen.
De schaal is eigenlijk ontwikkeld als bijbaan voor de h0 baan, voor mensen die een kleine trein, mijntrein willen laten rijden. Er was ook het plan om het uit te bouwen, alleen is er niet zoveel interesse naar.

Zo is het inderdaad begonnen, veertig jaar geleden. Tegenwoordig is het smalspoor een heel apart onderdeel van de modelspoorwereld, en ik weet uit ervaring dat er een ander soort liefhebbers rondloopt dan gemiddeld  ;D
Je moet ten eerste bedenken dat je smalspoor en smalspoor hebt.  H0e kan een treintje met kiplorries zijn maar ook een sneltrein uit de voormalige koloniën die nauwelijks kleiner is dan normaalspoor-H0. Voordat je een smalspoorbaan gaat bouwen moet je dus eerst voor jezelf bedenken wat voor soort sfeer je wilt scheppen en hoe klein- of grootschalig de trein moet worden. Dat hoeft overigens absoluut geen exact model van een bestaande situatie te zijn. In het echt zijn smalspoorbanen ook een stuk avontuurlijker dan de gemiddelde Westerse spoorwegmaatschappij. Je kunt het haast niet zo gek verzinnnen of het heeft wel ergens bestaan. Of het had kunnen bestaan. In smalspoorkringen is er echt bijna niemand die het je kwalijk neemt wanneer je je fantasie de vrije loop laat.
In alle gevallen is er meer dan voldoende materieel te koop. Alleen moet je verder kijken dan de reguliere Nederlandse modelspoorhandel want die heeft meestal maar een fractie van het assortiment in voorraad. Bemo maakt een enorm Zwitsers assortiment in H0m maar levert ook Duitse modellen in H0e. Liliput/Bachmann maakt een grote collectie H0e naar Oostenrijks voorbeeld, Roco heeft ook het nodige. En dan is er nog een eindeloze reeks kleinseriefabrikanten, vooral in Engeland (daar heet het 009) maar ook in Duitsland en Oostenrijk of bijvoorbeeld Japan. Een groot deel daarvan wordt geleverd als bouwpakket in uiteenlopende moeilijkheidsgraden.

Samenvattend: smalspoor is net de landmacht, je moet er geschikt voor zijn  ;D  Wanneer je een soort verkleind Märklin inclusief voorgekauwde banenplannen en treinsamenstellingen verwacht, begin er dan niet aan. In alle andere gevallen: gewoon doen!

Arjen.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #6 Gepost op: 28 January 2007, 21:39:41 »
Als illustratie bij het bovenstaande.
Dit is de hoofdlijn van Cairo naar Aswan in Egypte Allemaal smalspoor H0m-SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

WillemNS

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 28 January 2007, 22:02:02 »
Maar dit is toch een echte foto?
Of is dit ook modelspoor?
Dan mijn diepste complimenten!!!!!!
willem

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #8 Gepost op: 28 January 2007, 22:12:31 »
Dit is echt Willem, alleen niet zo scherp. t'-is een dia en al laat in de middag-SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Robertus

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28 January 2007, 23:50:20 »
Aloha!

Bij Kuypers hobbyhuis in Utrecht hebben ze ook hOm van Ferro Suisse.
Zie hun site. 't kost effe wat maar dan heb je ook wat........

Rob

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #10 Gepost op: 29 January 2007, 11:52:35 »
Waarom niet eens denken aan 0e??

info: http://www.schmalspur0.de/

Moderator van deze algemene smalspoor website is toevallig van Nederlandse afkomst: Jelle Jan. Een in de spoor 0 wereld niet onbekende persoon.
Dus heb je vragen, je kan ze in het Nederlands stellen.

SPOOR NUL NEEMT ZOWAT DEZELDE RUIMTE ALS H0.
Als je maar geen rondlopende spagehtetti baan wil maken, en dat doe je in smalspoor niet. (toch?)

In Duitsland heb je ook regelmatig model-smalspoor bijeenkomsten.
Geinteresseerd??? Zo ja, dan schrijf ik hier nog wel wat meer.

Frits Thies.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2007, 13:48:04 door FritsT »

Tjeerd

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 29 January 2007, 12:45:18 »
Smalspoor is erg divers. Zelf maak ik het verschil liggen tussen veldspoor (industrie) en "normaal" smalspoor (met personenvervoer).

Zoals je al zelf vertelde heb je H0m (12mm) en H0e (9mm). Verder heb je in H0 o.a. ook H0f (6,5mm) en H0n2 (7mm). Deze laatste twee zijn echter vrij zelden. In H0f en h0n2 is niet zo veel verkrijgbaar. Technomodell heeft een Oost-Duitse NS2f in model (H0e en H0f). Op de site www.schmalspurbedarf.de staat een heleboel. Dit is van een vriendelijke man die het winkeltje, gespecialiceerd in vooral Duitse en Oostenrijkse smalspoormodellen "erbij doet". Zeker een aanrader.

Veldspoor was er in Nederland veel in de spoorbreedte 700mm. In H0 ligt dit net tussen H0e en H0f. In Duitsland was dit veel 600mm, oftewel H0f.
Groter industriespoor is ook mogelijk, bijv. 900mm, 1000mm (meterspoor) en 1067 (kaaps spoor). Het materieel is dan uiteraard ook weer groter en H0m past hier dan ook beter bij.

"Normaal" smalspoor is in de regel 750mm (Duits), 760 mm (Oostenrijks). Dit komt overeen met H0e. Verder soms 1000mm (Zwitsers/Duits) of 1067mm (trams). Dit is dus weer H0m.

Overigens wordt er ook in 1:1 met smalspoor gewerkt in Nederland. Bijvoorbeeld bij de Gelderse Smalspoor Stichting, waar ik medewerker ben. Zie www.smalspoor.nl

Overige sites:
http://www.spurweiten.de/vorbild.htm
http://www.mittelpuffer.de/index.htm

Voor verdere vragen; barst maar los!  ;D

mvg, Tjeerd Walda
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

baanwerker

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 07 February 2007, 19:53:37 »
Iedereen bedankt. Ik heb vooralsnog besloten om te gaan voor HO ! Het zal wel een z.g. buurtspoorbaan/nebenbahn worden (stoomlokje T3 e.d.)...