Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56
  

Auteur Topic: Reden Interfrigo bananenwagens naar het buitenland?  (gelezen 1756 keer)

Gert1

  • Gast
Reden Interfrigo bananenwagens naar het buitenland?
« Gepost op: 06 October 2010, 12:17:34 »
Een van mijn Deense modelspoorkennissen is bijzonder gecharmeerd van Artitec's bananenwagens.
(Zie: http://www.artitec.nl/index.php/nl/nieuw/item/root/koelwagen-interfrigo-fyffes-bananen-nr-26816 )
Nu vraagt hij zich af of deze wagens vroeger ook naar Denemarken kwamen.

Aangezien hij een zeer specifiek tijdperk voor zijn modelbaan heeft vastgesteld, wil hij graag weten of
bovengenoemde wagon in 1962 in Denemarken zou kunnen zijn geweest.

Laat ik nou van dat jaar maar 9 dagen hebben meegemaakt!  ;)
Enfin, mijn prioriteit lag toen duidelijk meer bij moedermelk en warm blijven (het was bar koud die winter),
dus ik heb werkelijk geen idee... Iemand die minstens 15 jaar ouder is die wellicht meer informatie heeft?
Of iemand die zich in dat tijdperk verdiept heeft?

Reacties zijn zeer welkom!

mvg,
Gert

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Reden Interfrigo bananenwagens naar het buitenland?
« Reactie #1 Gepost op: 06 October 2010, 13:04:51 »
Lijkt me een hele lastige vraag. Als er iemand een foto van heeft in Denemarken is het antwoord gegeven.

Mogelijk is een beter te achterhalen vraag of er in 1962 Fyffes bananen werden geëxporteerd vanuit de haven van Rotterdam of Amsterdam naar Denemarken. Als dat zo is, zou het best kunnen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Reden Interfrigo bananenwagens naar het buitenland?
« Reactie #2 Gepost op: 06 October 2010, 13:31:17 »
Als er in 1962 Fyffes Bananen geëxporteerd worden vanuit de haven van Rotterdam of Amsterdam naar Denemarken, dan toch niet met de koelwagen op het scheep, of niet?


Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Reden Interfrigo bananenwagens naar het buitenland?
« Reactie #3 Gepost op: 06 October 2010, 14:08:09 »
Bernd,

Ik probeer de goederenstroom te achterhalen die er zou moeten zijn om een Fyffes bananenwagen van de NS in Denemarken te krijgen. Ik denk dat er geen bananen via de NL havens naar Denemarken gegaan zijn, maar rechtstreeks in Denemarken werden geïmporteerd vanuit het land van herkomst.

In Nederland groeien ook geen bananen (dacht ik) maar worden wel in de zeehavens overgeslagen. Van daaruit zou het dan per trein naar Denemarken hebben kunnen gaan. Maar tegelijkertijd heb ik niet het idee dat er veel goederenvervoer tussen Nederland en Denemarken is en omgekeerd.

Maar ik denk dus dat er een reden moet zijn voor deze wagen in Denemarken en dat zou een dergelijk transport kunnen zijn.

Via RM Otto Dijkstra weet ik dat er bijvoorbeeld veel van deze wagens reden tussen Nederland en Duitsland in de regio Heidelberg, omdat kennelijk er dagmelk werd vervoerd naar de in Duitsland gelegerde amerikaanse troepen in de jaren '50.

mvg,
Ivo

P.S. Aanvoer van bananen naar Denemarken in de jaren '60 via buitenlandse havens lijkt me veel logischer via Hamburg of Bremen dan via NL zeehavens. Daarom denk ik ook dat deze wagens nooit in DK zijn geweest.
« Laatst bewerkt op: 06 October 2010, 14:12:24 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Gert1

  • Gast
Re:Reden Interfrigo bananenwagens naar het buitenland?
« Reactie #4 Gepost op: 06 October 2010, 14:32:16 »
Een garantie dat de wagens werkelijk in Denemarken zijn geweest is het natuurlijk niet, maar staat op zo'n Artitec wagonnetje niet ook zo'n landenraster? Dan weten we in ieder geval of deze wagon daar was toegelaten of niet. Wellicht heeft iemand dit model en zou hij even willen kijken?

mvg,
Gert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Reden Interfrigo bananenwagens naar het buitenland?
« Reactie #5 Gepost op: 06 October 2010, 14:35:16 »
dat is alleen bij rijtuigen en bagagewagens zover ik weet...

Gert1

  • Gast
Re:Reden Interfrigo bananenwagens naar het buitenland?
« Reactie #6 Gepost op: 06 October 2010, 14:38:28 »
Oeps...   :-[

Tsja, dan wordt het lastiger.

mvg,
Gert

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Reden Interfrigo bananenwagens naar het buitenland?
« Reactie #7 Gepost op: 06 October 2010, 14:42:42 »
Als de wagen voorzien is van het RIV of Europ kenmerk mag deze wagen wel de grenzen over en
dus ook naar Denemarken. Tegenwoordig is dit het UIC kenmerk.

Wat dit betreft zou het dan wel kunnen, maar of het dan daadwerkelijk voorkwam....

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Reden Interfrigo bananenwagens naar het buitenland?
« Reactie #8 Gepost op: 06 October 2010, 15:28:18 »
Dit dacht ik al Ivo, maar was mij niet zeker, dat zo iets kon voorkomen. Ik zou ook zeggen dat de Denen zelfs een haven voor bananen hadden of via Bremen de bananen binnen bekomen.

Koelwagen naar Heidelberg is leuk om te weten (y)

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re:Reden Interfrigo bananenwagens naar het buitenland?
« Reactie #9 Gepost op: 06 October 2010, 15:52:27 »
Tussen welke jaren hebben deze wagens in Nederland rondgereden trouwens (dus de versie die Artitec levert)?

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5382
  • Modelspoor is emotie...
Re:Reden Interfrigo bananenwagens naar het buitenland?
« Reactie #10 Gepost op: 06 October 2010, 15:54:27 »
Tot na de 2e WO (ik geloof begin jaren 50) stond er op goederenwagens die internationaal gingen een T in een apart kadertje. Dit gaf aan dat de wagen voor Transito-verkeer toegelaten was.
Tbinnebarretije…

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Reden Interfrigo bananenwagens naar het buitenland?
« Reactie #11 Gepost op: 06 October 2010, 16:03:25 »
Tussen welke jaren hebben deze wagens in Nederland rondgereden trouwens (dus de versie die Artitec levert)?
Lees de uitgebreide artikelen daarover in Railmagazine. Volgens mij een artikel ter gelegenheid van de introductie van het Philotrain model in schaal 0 en later nog een ter gelegenheid van het verschijnen van de Artitec H0 versie.

Uit mijn hoofd:
Gebouwd in 1949, verbouwd in 1959 en ik geloof rond 1969 allemaal van het spoor verdwenen.

Het plaatje waar Gert naar verwijst is een verbouwde dus tussen 1959 en 1969.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Reden Interfrigo bananenwagens naar het buitenland?
« Reactie #12 Gepost op: 06 October 2010, 16:38:35 »
Even of topic.
Vanuit NL gebeurd er wel degelijk een bananentransport naar Denemarken, echter via wegvervoer met koelwagens.


Een van de firma's die deze transporten verzorgen.
Zelf bracht ik goederen voor Nl. Rotterdam mee vanaf Lübbeck in het noorden Van Duitsland met een frigo oplegger.
Hoe dit vroeger verliep kon ik niets vinden op Google.
Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Gert1

  • Gast
Re:Reden Interfrigo bananenwagens naar het buitenland?
« Reactie #13 Gepost op: 06 October 2010, 17:06:10 »
Dat is toch wel interessant om te weten, want het zou kunnen dat het huidige wegstransport met koelwagens de voortzetting is van voormalig spoorvervoer! Als het zelfs anno 2010 lonend is om bananen eerst vanuit de tropen naar Nederland te komen en vervolgens per vrachtauto naar DK te sturen, dan wil ik best geloven dat het in de jaren '60 winstgevend was om dat per spoor te doen.

Mag ik een beroep doen op de 60-plussers onder ons? Jullie hebben het misschien meegemaakt. Alle informatie is welkom!

mvg,
Gert