Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
booster vraag door henk
Vandaag om 13:18:00
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
  

Auteur Topic: SBB bovenleiding en seinen in H0  (gelezen 10134 keer)

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:SBB bovenleiding en seinen in H0
« Reactie #15 Gepost op: 05 September 2010, 16:38:40 »
Krijgen we (binnenkort) foto's van het resultaat van onze hulp??

Compleet bouwverslag ::)
dan kan ik een beetje afkijken...
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:SBB bovenleiding en seinen in H0
« Reactie #16 Gepost op: 05 September 2010, 16:45:12 »
Compleet bouwverslag ::)
dan kan ik een beetje afkijken...

@remarkable:En ik nou maar denken dat je alles altijd op eigen kracht deed... ;) ;D

Ik vond het wat te ver gaan om meteen een compleet verslag-met-bijlagen te eisen, maar het MAG natuurlijk wel... En dan meteen ook weer iets over het maken van rotsen/bergwanden, want ik ben over mijn experimenten nog steeds niet tevreden...

FRans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1589
Re:SBB bovenleiding en seinen in H0
« Reactie #17 Gepost op: 06 September 2010, 19:18:10 »
@Frans

Dank voor de info. Die foto's zullen nog even moeten wachten. Ik ben eerst mijn baanconcept aan het uitwerken, en wil daarbij zaken (bovenleiding) niet onmogelijk maken.

Zie  ook:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29603.0.html

Ik moet mijn baanplan nog steeds inscannen en op het net zetten. Svp nog even geduld.

M.b.t. bovenleiding:
Is er een handleiding welke Sommerfeldt draadlengtes men moet combineren met de verschillende railtypes van fleischmann profi? Bij een wissel kom ik namelijk op zeer korte veldlengtes als ik de draad een beetje in het midden wil houden. Zo'n middenligging is zeker noodzakelijk bij relatief smalle stroomafnemers zoals bij de SBB re 460.


PS: ik heb 2 linkerhanden, verwacht dus niet te veel bruikbare suggesties/ervaringen van mijn kant, maar vooral (domme) vragen... ;)
« Laatst bewerkt op: 06 September 2010, 19:21:08 door Lucf »

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:SBB bovenleiding en seinen in H0
« Reactie #18 Gepost op: 06 September 2010, 21:06:13 »
Luc,
Er is, weliswaar in het Duits, een uitgebreide handleiding van Sommerfeldt met ook heel veel voorbeelden van "moeilijke" situaties, dus daar vind je veel hulp.

Verder hebben je raillengtes niets te maken met je bovenleiding: de rijdraad moet binnen een bepaalde marge van hart spoor hangen en aan de hand van boogstraal, stroomafnemerprofiel etc. bepaal je de plaats van masten, hulpdraden, afspanningen enzo. Dus inderdaad boven wissels (en zéker engelse wissels!) komt heel veel zooi bijelkaar... Kijk maar in de werkelijkheid of, vanwege onze in model nog altijd te grote wisselhoeken, hier in Den Haag hoe de trambovenleiding hangt (Kettingophanging met "modelbaanboogstralen", dus korte velden en veel hulpdraden)

Verder: wees blij met je twee linkerhanden :D (of ben je toevallig rechts?) en houdt in gedachten Domme Vragen bestaan niet.

Succes!
Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:SBB bovenleiding en seinen in H0
« Reactie #19 Gepost op: 16 September 2010, 12:33:55 »
Ook via  het Duitse  tijdschift Miba  is er een speciale  uitgave  geweest volledig gewijdt aan bovenleidingsbouw met veel  practische tips.

Heb deze  eergisteren nog in mijn handen gehad  maar niet gekocht.

De  Sommerfeld handleiding vind ik meer  dan voldoende

Mvg

Peter
Petdig1