Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:42:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:23:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 15:10:19
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 14:07:56
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 12:58:50
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 11:56:44
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:52:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 10:18:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 10:12:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:12:39
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 08:36:16
  

Auteur Topic: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig  (gelezen 9113 keer)

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #15 Gepost op: 28 December 2011, 18:51:49 »


Rob`68:
Ik ben benieuwd hoe je de ramen kloppend heb gekregen. Ik heb mijn eigen methode ontwikkeld, daar kom ik nog op terug.


Hendrik Jan de gebruikte ramen komen uit een ander fleischmann rijtuig.Weet niet meer welk nummer.

Rob

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #16 Gepost op: 28 December 2011, 20:01:14 »
Ik heb alle ramen bewerkt, ben nu met de laatste (kleine) bezig, zal ziern dat ik vandeweek wat foto's upload.
Heel geklooi, maar het is wel te doen.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8566
  • Spoor N
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #17 Gepost op: 29 December 2011, 16:21:33 »
zover ik weet, waren alleen de grote beschriftingen (crème)geel, de kleine letters en het NS-vignet waren wit.
Later werd Allegro nog voorzien van een (fel) gele streep. Ik denk dat Kleinspoor aardig goed zit met zijn kleuren.
De kleuren lijken me ook goed, ik vroeg me alleen af of de gele NS logo's wel goed waren. Inmiddels heb ik er witte opgedaan en is het eigenlijk tijd voor een foto van het rijtuig. Qua onderzijde heb ik niets aangepast, het leek me wel goed.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #18 Gepost op: 29 December 2011, 19:55:37 »
De bak is inmiddels gespoten.
Geen idee wat de precieze kleur is. Ik heb een spuitbus gekocht bij de Halfords, welke qua kleur ongeveer overeenkwam met de Roco-couchettes die ik al had.
Meteen wat decals van Kleinspoor aangebracht.

(achteraf kloppen de letters net niet helemaal: de V van Voiture hoort precies In de A van Allegro te vallen.)

Nu is het tijd om zelf plaats te nemen in het rijtuig. Destijds (2007) zag dit er als volgt uit:


In h0 wordt het zo:

De kinderen een flesje fris, pa en moe een mooie fles wijn. Santé!
En vanuit een andere hoek zie je pa zijn uitdunnende staartje nog beter:


Autobiografisch modelspoor...

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #19 Gepost op: 29 December 2011, 19:59:26 »
Je bent toevallig eergisteren niet wezen eten met je vrouw en
kinderen tijdens de kerstrit van de VSM??

vrgr Steef
Mvh Steef

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #20 Gepost op: 29 December 2011, 20:04:45 »
Nee, dat was ik niet.
Ik was dinsdagavond aan het werk.
(verpleeghuis, gesloten afdeling voor dementen)

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #21 Gepost op: 29 December 2011, 20:08:38 »
Dan was het denk ik je broer met zijn vrouw en kids  ;)

vrgr Steef
Mvh Steef

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #22 Gepost op: 29 December 2011, 20:11:45 »
Ziet er fraai uit hoor Hendrik Jan, goed gedaan  (y).

Groeten,
Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6353
  • ***
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #23 Gepost op: 30 December 2011, 07:59:28 »
 (y) Mooi gedaan dat interieur, wordt vast een lange treinreis als ze hun hele bordje leeg moeten eten  ;D
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8566
  • Spoor N
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #24 Gepost op: 30 December 2011, 16:11:31 »
De bak is inmiddels gespoten.
Geen idee wat de precieze kleur is. Ik heb een spuitbus gekocht bij de Halfords, welke qua kleur ongeveer overeenkwam met de Roco-couchettes die ik al had.
De kleur die ik heb gebruikt is RAL 5011, die zit origineel ook op de internationale rijtuigen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #25 Gepost op: 30 December 2011, 17:07:21 »
Als ik mijn kar naast de roco-couchettes zet, zie ik nauwelijks verschil, dus ik ben tevreden.
Mijn blauw lijkt net iets blauwer, de roco's zijn een pietsie grijzer.

maar...er moet nog een gele bies op mijn model!
Hiervoor gebruikte ik gele pressfix. Geweldig spul, verkrijgbaar bij GM&S.
Het wordt geleverd op een draagvel, hier zie je het liggen.


Met een scherp mes en een liniaal snij je langs de gele baan. Hierna haal je de bovenste laag los.
Je neemt dan de gele streep plus dragerfolie mee.


Dit plaats je op je model: het plakt een klein beetje, maar is eenvoudig los te halen en te verplaatsen.
Wanneer het op zijn plaats zit, maak je het nat met een kwastje water:


Hierna verwijder je de dragerfolie. De gele bies blijft achter:


De bies laat zich fixeren met (mat)blanke lak.
Het resultaat: in no time een poepstrakke bies, zonder extra spuitgangen, afplakken, enzovorts.
Ik had het hele model binnen 15 minuten strak gebiest.


Meer over de verdere afwerking in het nieuwe jaar.

Prettige stofwisseling
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Gert1

  • Gast
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #26 Gepost op: 30 December 2011, 18:39:49 »
Mooi verslag Hendrik-Jan,

Jij ook een prettige stofwisseling!   :)
En we zien het vervolg graag volgend jaar.

mvg,
Gert

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: ombouw EETC Allegro Restauratierijtuig
« Reactie #27 Gepost op: 03 January 2012, 17:30:46 »
Gelukkig nieuwjaar allemaal!

De ramen aanpakken:
een geduldklusje.
de ramen bij het rijtuig hadden allemaal een horizontale spijl, enkele ramen stonden zelfs open.
Bij de restauratierijtuigen waren er aan elke kant maar 2 ramen met spijl, de rest bestond uit één stuk.
Ik ben als volgt te werk gegaan:
 
Eerst elk raam bij de hoeken doorboren
Dan met het hobbymes rustig van gat naar gat snijden, totdat het raam loskomt
vervolgens met een sleutelvijl de opening uitvijlen tot vlak bij de sponning.

Als je een half millimetertje vlees laat zitten, heb je meteen een aanslag voor de nieuwe ruiten, die uit doorzichtig styreen zijn gesneden, en precies op maat zijn gevijld:


Het nieuwe ruitje laat zich lijmen met Kristal Clear. Witte dikke houtlijmachtige substantie die glashelder opdroogt.
Jaren geleden een potje gekocht bij GM&S en al veel plezier van gehad.

In 2007 was NS geen eigenaar meer van de Allegro. EETC reed de autoslaaptrein en had een grote sticker over het NS-vignet geplakt. Toen wij in 2007 deze trein namen, schoot ik een plaatje van deze sticker.

Dit plaatje zou als basis dienen voor de stickers, die ik nog op de bak moest aanbrengen. Opmerkelijk paars, die sticker.

Beetje klooien in Paint, beetje frotten in Word, wit transfervel van de Modelbrouwers geschikt gemaakt voor de printer, en hop:
zelfgemaakte transfers. Deze tweemaal in de blanke lak gezet en vervolgens op de wagen aangebracht.
Als mijn printer iets beter was, zou je de opschriften nog kunnen lezen ook:

Maar ik ben wel tevreden. Tenslotte is het lastig om een loupe voor een rijdende trein te houden.
Verder kun je hier al zien, dat de ruiten ook aardig gelukt zijn.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly