Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 21:33:00
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Roco BR 93-5 wielen RP-25  (gelezen 1933 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2954
  • Aachenau West
Roco BR 93-5 wielen RP-25
« Gepost op: 20 June 2010, 14:53:13 »
Nog niet zo lang gelegen heb ik mijn BR 93-5 van Roco gedigitaliseerd. Dat staat in een ander draadje.
Met het digitaliseren had ik eigenlijk willen wachten totdat ik de nieuwe RP-25 wielen van Weinert binnen had. Maar na ongeveer een jaar wachten was ik het zat. En zoals dat vaker gebeurt: kort daarna arriveerden de wielen.
Helaas bleken het wielen voor de oude BR 93-0. Gelukkig kon ik ze omruilen. Weinert zit vlakbij Bremen, voor mij zo’n 330km uit de buurt. Kost je een dag heen en weer. Mijn vrouw is meegegaan en zo konden we er gelijk een bezoekje aan Bremen aan koppelen. Goed weer in een stad met een aantal leuke bezienswaardigheden. Leuk.

Ik ben nooit echt tevreden geweest over het model. Een eerste exemplaar kon ik indertijd al na een half uur weer inleveren met een doorgebrande motor.
Het tweede model dat ik naderhand gekocht heb, helt wat naar achteren over. Lelijk gezicht en ook niet goed voor een betrouwbare stroomafname van de voorste loopas. Met behulp van papieren strookjes onder de achterste drijfwielen heb ik dat kunnen corrigeren. De loc is echter steeds schokkerig blijven rijden. Daarom de wielen opnieuw gekwarteerd. Met als resultaat een nauwelijks waarneembare verbetering, als het al een verbetering was.
Dat was uiteindelijk een reden om nieuwe wielen van Weinert te bestellen. Van Weinert mocht ik een perfecte kwartering verwachten.

Het monteren van de wielen is een tamelijk simpele klus, mits je wat geduld hebt. Weinert levert geen handleiding, maar slechts een papiertje met de waarschuwing dat je een M1-boutje misschien wat moet inkorten. Het inkorten van het boutje op de drijfas bleek inderdaad nodig. Het was even puzzelen hoe je zoiets doet zonder dat ie wegspringt (en onvindbaar wordt) en zonder dat de schroefdraad beschadigt.
Voor zover mij het duidelijk geworden is, is de stroomafname via de voorste loopas vervallen. Dit wordt gecompenseerd doordat de Weinert-wielen in tegenstelling tot de Roco-wielen geen asb hebben. Een van de loopassen is voorzien van een los geel bandje om de as. Tot op heden is mij niet duidelijk wat daar de reden van is. Weet iemand dat?

Bij een eerste test trad een sluiting op. Toen bleek dat ik de geïsoleerde wielen niet allemaal aan dezelfde zijde had zitten. Twee wielstellen omgedraaid. Weer sluiting. Toen alle 4 wielstellen omgedraaid. Nog steeds sluiting.
Ik heb de loc vervolgens geheel gedemonteerd. Een onprettige operatie omdat er snel wat afbreekt en vanwege allerlei losse pennetjes voor de stroomafname. Tientallen keren in en uit elkaar gezet. In gedemonteerde toestand geen sluiting. Dan stapje voor stapje opbouwen en testen. Ik vermoedde sluiting via de losse pennetjes en heb die daarom vervangen door een draadverbinding. Maar ook dat bood geen soelaas. Was ook even bang dat er een vals contact ontstaan was via de decoder op het ballastblok. Had ik de loc bijna compleet opgebouwd en met het aandraaien van de laatste schroef omstaat er weer sluiting. Om gek van te worden.
Uiteindelijk bleek de printplaat met de verlichting contact te maken met het chassis. Zo ben je dus 2 dagen bezig.

Helaas zijn de loopeigenschappen eigenlijk niet verbeterd. Puntje voor mezelf: ik heb de Roco-wielen indertijd wel goed gekwarteerd.
De loc is met de RP-25 wielen ook minder inzetbaar geworden. Deels liggen er oude F* wissels op mijn baan. En de onvolkomenheden in mijn railplan laten zich genadeloos zien. Daar staat tegenover dat de nieuwe wielen prachtig zijn. Onvergelijkbaar mooier. De trekkracht is nog steeds voldoende. En over de stroomafname ben ik ook tevreden. Al met al weer een ervaring rijker.

N.B.
En passant is mij ook duidelijk geworden waarom mijn eerste loc vastgelopen is. Dat zal ongetwijfeld te maken gehad hebben met de zeskantmoertjes van het drijfwerk. Die kunnen zich aan een kant makkelijk vastdraaien.
Achteraf heb ik vroeger zoiets ook bij de hand gehad met een ander model. Die loc ging steeds langzamer lopen. Na even achteruit gereden te hebben, reeds ie weer normaal.
Dit is dus iets om goed in de gaten te houden. Zeker wanneer je digitaal rijdt (waarbij de last gecompenseerd wordt en dus niets in de gaten hebt) kan je motor zomaar doorbranden ten gevolge van het vastlopen van het drijfwerk.

Groet, Bas