Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 20:52:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:41:35
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Welke decoder in welke loc  (gelezen 7090 keer)

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
Re: Welke decoder in welke loc
« Reactie #15 Gepost op: 28 October 2006, 13:29:27 »
Hoi Henk,

ja, ik weet dat ik de verlichting aan moet zetten. Was het eert wel vergeten, maar toen ik het me eenmaal herinnerde, heb ik op het knopje gedrukt. Ik werk overigens met een Roco Maus 2.

Ik zal proberen eens een foto te maken van decoder en printplaat. Misschien dat dat meer duidelijk maakt.

Groeten,

Edsko

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #16 Gepost op: 23 December 2006, 10:09:43 »
Hallo,

Ik wil nu eindelijk eens mijn lima 1600 en 1300 gaan digitaliseren met de aangeschafte ZIMO MX64 decoders. 't Is nu kerstvakantie, dus tijd zat.  ;D
Echtr, ik heb nu al een par dagen gezocht op internet naar hoe deze aan te sluiten, maar ik kan helaas geen website vinden waarop wordt uitgelegd wat ik moet doen etc... En ik ga zelf niet lopen prutsen en gokken, want dan kan ik beter maar direct de decoders in de prullenbak mikken. :D Dus ja, als iemand een site weet waar op beschreven staat hoe ik decoders in deze locs kan hangen, dan houdt ik me zeer aanbevolen.

Tweede vraag. Ik heb het vermoeden dat mijn locmaus2 kapot is, aangezien de verlichting van mjn locs niet wil branden als ik op het bewuste knopje druk. Hoe kan ik testen of het inderdaad het geval is en ik dus al dan niet een nieuwe locmaus moet aanschaffen?

Groeten,

Edsko

RobE

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 23 December 2006, 10:49:08 »
Edsko,

Op de Zimo site staat een zeer duidelijke handleiding hoe deze is in te bouwen. Deze is wel in het Engels maar er staan ook goede plaatjes bij.
Wat erg belangrijk is, is dat de koolborstels geïsoleerd zijn van het frame.

Succes,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #18 Gepost op: 23 December 2006, 10:57:13 »
Hallo Edsko

Heb je al gecontroleerd of de instelling van de rijstappen in de cecoder en de lokmuis hetzefde is, anders wil in veel gevallen de verlichting ook niet branden.

Groetjes Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Wim Donker

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 23 December 2006, 11:12:11 »
Edsko,

een duidelijke handleiding vind je ook op http://people.zeelandnet.nl/rosoft/decoderinb.html

Vergeet niet de evt. verbindingen tussen motoraansluitingen en lokmassa te verbreken.

Groet, Wim

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #20 Gepost op: 23 December 2006, 12:17:30 »
@Piet,

hoe test ik de rijstappen? Ik heb geen idee eerlijk gezegd.

Alvast bedankt.

Groeten,

Edsko

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #21 Gepost op: 23 December 2006, 13:08:23 »
1. Allereerst op de lokmuis. Stel je loknr. in, zet 'm stil en druk op de P-knop en tegelijk op up of down. Er verschijnen 1, 2 of 3 balkjes, welke staan voor 14, 28 of 128 rijstanden. Stel die in op 3 balken.
2. Vervolgens de decoder: roep CV29 op, (P + stop drukken) en stel die in op ofwel 2 of 3 of 6 of 7. E.e.a. afhankelijk van of je alleen digitaal wilt rijden (2 of 3) of ook analoog (6 of 7). Verder is het 2 of 6 als ie de goede richting uitgaat, of 3 of 7 als ie juist verkeerd rijdt.

Tot slot kun je het muisregister nog omprogrammeren, in C6 ligt nl. de standaardinstelling voor het aantal rijstanden vast. Om daar in te komen trek je de muis uit de centrale, drukt P in (en vasthouden) en vervolgens sluit je de muis weer aan. Je krijgt dan C0 te zien. Met up/down ga je naar C6, vervolgens druk je weer op P en stelt met up down de waarde 3 (128 rijstanden) in. Druk op STOP en je zit weer in de normale modus.

Zonodig CV29 voor je andere loks ook aanpassen  :)

Succes,

Louis
« Laatst bewerkt op: 20 May 2007, 00:04:18 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #22 Gepost op: 31 December 2006, 14:55:59 »
@Allen,

bedankt voor de reacties zover. Het verhogen van het aantal rijstappen heeft mijn probleem met de verlichting opgelost. Toeb ik de decoder op 3 "balkjes" had ingesteld, deed de verlichting het ineens. Helemaal te gek!  :)

Ik ben nu ook maar even met de 6701 Vos Logistic locs van ROCO aan het digitaliseren. Ik gebruik daarvoor een ZIMO MX64 (zonder stekker). Dus ik heb er een stekker aan gesoldeerd en ben gaan testen. Aantal balkjes op drie gezet, vooruit rijden en de verlichting aan gezet. En toen het rare. De verlichting aan de acherkant brandde, maar aan de voorkant niet! En andersom natuurlijk. Jammer.   :'( :-[ :-| Tsja, wat nu? Ik heb inmiddels de kleine beschrijving van de decoder gelezen en daarin viel mij iets op. De decoder word er uitgelegd en de draadvolgorde wordt beschreven. De volgorde volgens de beschrijving is als volgt:
1. Rood
2. Wit
3. Geel
4. Grijs
5. Oranje
6. Groen
7. Bruin
8. Blauw
9. Zwart

Kijk ik echter naar de decoder zelf, dan is de volgorde als volgt:
1. Zwart
2. Wit
3. Geel
4. Grijs
5. Oranje
6. Groen
7. Bruin
8. Blauw
9. Rood

Daar klopt dus iets niet. Nu ben ik licht kleurenblind, maar kan ik zwart en rood wel uit elkaar houden.  :D De kleuren geel t/m bruin zijn voor mij lastiger te onderscheiden in deze setting. Maar goed, met de hulp van mijn vriendin kan ik alles wel met elkaar verbinden. Voel me nu wel weer op de MTS waar iedereen tijdens electrotechniek mij in de gaten zat te houden om te zien wat ik nu weer zou opblazen.  ;D
Ik heb mijn overige twee MX64 decoders ook even bekeken en deze hebben hetzelfde euvel. Ook daar zijn de zwarte en rode draad verwisselt. Niet erg, maar de beschrijving klopt daardoor niet meer.
Maar goed, even concreet. Kan het kwaad als ik de zwarte en rode draad met elkaar omdraai? Ik denk het niet, maar gezien mijn opblaas-reputatie thuis, wil ik graag even zekerheid. Toch zonde van die €30,- als het wel kwaad kan.
Wat ik dus wil doen, is de rode draad van de stekker aan de zwarte van de decoder en de zwarte draad van de stekker met de rode draad van de decoder verbinden. Stekker met draad? Ja, ik had zo'n ding gekocht bij Kuypers in Utrecht. Ik geloof dat ze als merknaam Norelco gebruikten. Misschien dat dat helpt.

Ik hoor het graag. :-)

Groeten en een fijn uiteinde en gelukkig nieuwjaar alvast!

Edsko
« Laatst bewerkt op: 31 December 2006, 14:57:39 door Edsko Hekman »

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 31 December 2006, 15:04:00 »
Zwart en rood verwisselen kan geen kwaad, maar zal ook je probleem niet oplossen. Oranje en grijs verwisselen helpt wel.
Ten opzichte van de frontseinen heeft de motor de verkeerde draairichting. Door oranje en grijs om te wisselen keer je de draairichting van de motor om en is je probleem verholpen. Mocht je lok nu achteruit rijden wanneer je vooruit selecteert, dan kun je in CV29 het rijrichting bit (bit 0) omzetten.

P.S. Je kunt natuurlijk ook niet grijs en oranje maar wit en geel verwisselen, als je dat makkelijker vindt.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2006, 15:09:36 door Dirk Timmer »

RobE

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 31 December 2006, 16:18:23 »
@Allen,

bedankt voor de reacties zover. Het verhogen van het aantal rijstappen heeft mijn probleem met de verlichting opgelost. Toeb ik de decoder op 3 "balkjes" had ingesteld, deed de verlichting het ineens. Helemaal te gek!  :)

Ik ben nu ook maar even met de 6701 Vos Logistic locs van ROCO aan het digitaliseren. Ik gebruik daarvoor een ZIMO MX64 (zonder stekker). Dus ik heb er een stekker aan gesoldeerd en ben gaan testen. Aantal balkjes op drie gezet, vooruit rijden en de verlichting aan gezet. En toen het rare. De verlichting aan de acherkant brandde, maar aan de voorkant niet! En andersom natuurlijk. Jammer.   :'( :-[ :-| Tsja, wat nu? Ik heb inmiddels de kleine beschrijving van de decoder gelezen en daarin viel mij iets op. De decoder word er uitgelegd en de draadvolgorde wordt beschreven. De volgorde volgens de beschrijving is als volgt:
1. Rood
2. Wit
3. Geel
4. Grijs
5. Oranje
6. Groen
7. Bruin
8. Blauw
9. Zwart

Kijk ik echter naar de decoder zelf, dan is de volgorde als volgt:
1. Zwart
2. Wit
3. Geel
4. Grijs
5. Oranje
6. Groen
7. Bruin
8. Blauw
9. Rood

Daar klopt dus iets niet. Nu ben ik licht kleurenblind, maar kan ik zwart en rood wel uit elkaar houden.  :D De kleuren geel t/m bruin zijn voor mij lastiger te onderscheiden in deze setting. Maar goed, met de hulp van mijn vriendin kan ik alles wel met elkaar verbinden. Voel me nu wel weer op de MTS waar iedereen tijdens electrotechniek mij in de gaten zat te houden om te zien wat ik nu weer zou opblazen.  ;D
Ik heb mijn overige twee MX64 decoders ook even bekeken en deze hebben hetzelfde euvel. Ook daar zijn de zwarte en rode draad verwisselt. Niet erg, maar de beschrijving klopt daardoor niet meer.
Maar goed, even concreet. Kan het kwaad als ik de zwarte en rode draad met elkaar omdraai? Ik denk het niet, maar gezien mijn opblaas-reputatie thuis, wil ik graag even zekerheid. Toch zonde van die €30,- als het wel kwaad kan.
Wat ik dus wil doen, is de rode draad van de stekker aan de zwarte van de decoder en de zwarte draad van de stekker met de rode draad van de decoder verbinden. Stekker met draad? Ja, ik had zo'n ding gekocht bij Kuypers in Utrecht. Ik geloof dat ze als merknaam Norelco gebruikten. Misschien dat dat helpt.

Ik hoor het graag. :-)

Groeten en een fijn uiteinde en gelukkig nieuwjaar alvast!

Edsko

Edsko,

Dat is al jaren zo. Rood en zwart komen niet overeen met de kleuren op het doosje waar de decoder in zit.
Daarom gaf ik enige dagen geleden aan om het manual op de Zimo site te downloaden. Daar staat het wel goed met een volledige beschrijven hoe te handelen.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #25 Gepost op: 31 December 2006, 18:37:01 »
@Rob,

ik heb je bericht gelezen, maar de manual niet gedownload. Ik wist eerlijk gezegd niet dat het al jaren fout op het doosje staat. Nou ja, dat vergeet ik nu niet meer.  ;D Inmiddels de manual maar gedownload. Wel zo handig in dat geval.  ;)

@Dirk,
draadjes omgedraaid en rijden maar! :D En richting en verlichting kloppen nog ook.  8) Wel jammer dat de kap wat doorschijnt. Maar dat zal wel te verhelpen zijn met wat zwarte verf aan de binnenkant misschien. Al vind ik de verlichting uberhaupt niet mooi. Doet een beetje knullig aan eerlijk gezegd. Maar als ik het goed heb zijn daar kitjes voor. Ik zal deze site nog eens doorneuzen. Ik weet dat daar een draadje over is.

Bedankt allemaal zover. :)

Groeten,

Edsko, die nu eerst aan de oliebollen gaat!  ;D