Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door janw
Vandaag om 01:06:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:15:10
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Edelweisz in model door Rob Ellerman
10 August 2025, 22:47:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
10 August 2025, 22:26:08
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
10 August 2025, 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
10 August 2025, 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 August 2025, 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
10 August 2025, 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 August 2025, 19:31:47
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
10 August 2025, 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 August 2025, 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
10 August 2025, 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
10 August 2025, 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
10 August 2025, 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
10 August 2025, 15:57:00
EL11 NSB sound file door bellejt
10 August 2025, 15:19:30
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 August 2025, 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 August 2025, 11:49:58
  

Auteur Topic: Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?  (gelezen 1330 keer)

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • de GOTISCHEBOOG
Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Gepost op: 18 May 2010, 14:12:16 »
Ik heb de ervaring dat het kortkoppelsysteem van de Riv 1312 dusdanig krap is dat in een bocht, met een gangbare radius, de wagons uit de rails gedrukt worden doordat de buffers te weinig plaats hebben. Kent een van jullie dit probleem en heeft misschien iemand een oplossing? (Ik vermeld erbij dat zelfs wagens zonder kortkoppeling ook weggedrukt worden.)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #1 Gepost op: 18 May 2010, 14:17:33 »
Komt mij inderdaad wel ergens bekend voor, ik had met de 1307 van Electrotren
het zelfde probleem, daarvan werden de bufferschijven door de te korte koppeling
gewoon van de bufferhuls afgedrukt.

Dit gebeurde in combinatie met Fleischmann D-trein rijtuigen met een Kortkoppel mechaniek.
Met mijn eigen Plan-D tjes geen probleem.
Het railmateriaal waarop het gebeurde was ook van Fleischmann.
Het probleem deed zich dan voor bij een overloopwissel of een wissel met daarachter
een korte bocht zoals wel in schaduwstations wordt gebruikt.

Een oplossing kan zijn om de Nemschacht van de loc iets aan de achterzijde in te korten en
dan aan de voorzijde een opzetstukje waardoor de koppeling iets verder naar voren staat.
Vergelijkbaar met de vierkante kunststof raampjes die Artitec leverde bij de eerste serie Plan E's.

Succes!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26696
    • Pagina van klaas
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #2 Gepost op: 18 May 2010, 15:07:22 »
Kijk eens naar norm NEM362
Is de maat e wel goed? Moet voor H0 7,5 mm zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #3 Gepost op: 18 May 2010, 17:55:16 »
Als je Roco of Fleischmann koppelingen gebruikt, is de Roco zwalustaartschacht 40287 meestal een afdoende oplossing. Die schacht prik je in de nem-schacht en daarin past dan weer een geschikte Roco (meegeleverd) of profi-koppeling. De koppelafstand is dan een milimetertje groter en dat is vaak genoeg. Bij de eerdere 1300'en van Electrotren werkte het in ieder geval.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • de GOTISCHEBOOG
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #4 Gepost op: 19 May 2010, 11:16:37 »
Klaas en RobbertJan hartelijk dank voor de tips! Ik heb net een uurtje zitten meten en verbouwen en alles werkt nu naar behoren. De maat van 7,5 mm klopte net niet en met een klein stukje afzagen van de NEM-schacht en het aanbrengen van een mm schacht aan de voorkant is het probleem opgelost. (ik kon gelukkig de schacht van de koppeling op de kop gebruiken daar ik die toch niet gebruik)
Toch jammer dat dit euvel voorkomt, dat zou toch eigenlijk niet mogen. Ieder model blijkt toch weer verschillende afwijkingen te hebben. Jammer, zo blijft zo'n lok toch weer iets voor de knutselaar, ook door het feit dat b.v. de twee panto's niet op gelijke hoogte komen. Die heb ik ook maar gelijk omgedraaid. Ook de voorste panto wordt niet gebruikt. Hren nogmaals dank, Ad.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #5 Gepost op: 19 May 2010, 11:20:32 »
Toch jammer dat dit euvel voorkomt, dat zou toch eigenlijk niet mogen. Ieder model blijkt toch weer verschillende afwijkingen te hebben. Jammer, zo blijft zo'n lok toch weer iets voor de knutselaar [...]

Alleen is zagen dus helemaal niet nodig.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • de GOTISCHEBOOG
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #6 Gepost op: 20 May 2010, 12:18:55 »
Toch wel want ik heb zo gauw geen ROCO zwaluwstaartkortkoppeling liggen. Bovendien gebruik ik alleen Maerklin kortkoppelingen voor alle merken modelspoor die ik heb. Toch bedankt voor de tip Henk.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #7 Gepost op: 20 May 2010, 14:05:56 »
In dat geval je kan je ook de koppeling niet helemaal doorsteken en dan een railschroefje aan de andere kant erin draaien. Dat klemt genoeg. Heb ik ook gedaan met Piko hobby containerwagens. (Het is onzin om voor goedkope wagens vervolgens weer dure koppelingen te moeten kopen en het werkt perfect.)
Henk
K.Bay.Sts.B