Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 19:47:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 19:44:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 19:36:05
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
Vandaag om 19:34:32
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door 741230
Vandaag om 19:32:59
upload deleten door Pauldg
Vandaag om 19:28:54
3 januari NVBS oliebollenrit door Forever Rocofan
Vandaag om 19:14:50
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ben
Vandaag om 19:09:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door 741230
Vandaag om 18:22:29
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:20:55
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Dave.......
Vandaag om 17:05:10
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
  

Auteur Topic: Niet de standaard Spiraal vraag  (gelezen 7202 keer)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Niet de standaard Spiraal vraag
« Gepost op: 25 April 2010, 19:49:29 »
Hallo allemaal.

Ik heb een vraagje over de railspiraal. Niet de standaard vragen over hoe te maken en stijgingspercentage enzo.

Het zit zo, ik heb een ruimte van 130x130cm voor het maken van een dubbel sporige spiraal. Nu heb ik 2 opties om dit te maken. De eerste is de meeste gebruikte denk ik, gewoon met cirkels. In dit geval R5 en R6:


Maar ik kan het ook zo maken:

Dit is met R3 en R4 bochten, en rechte stukken.
Het voordeel is dat ik wat meer bewegingsruimte heb als ik in de spiraal moet staan tijdens ongelukjes. Ook is de spoorlengte iets langer denk ik (heb dit niet opgemeten), waardoor het stijgingspercentage iets gunstiger uit zou vallen. Maar de bochten zijn wel weer krapper wat het weer zwaarder maakt voor een trein.

Wat is nu het beste van deze 2?? Of vallen de voor- en nadelen tegen elkaar weg en is het uiteindelijk om het even?
Alvast bedankt voor het advies :)

Hartelijke groet,
AR
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6649
Re:Niet de standaard Spiraal vraag
« Reactie #1 Gepost op: 25 April 2010, 19:55:32 »
@Automatic Rock,

Kijk eens in de encyclopedie op:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen

Helemaal op het einde van het artikel staat precies jouw situatie beschreven.
Daar staan ook de formules, waarmee je de hellingshoek voor de binnen en buitenbaan kunt berekenen.

Grzz,

Hans

m de deugd

  • Gast
Re:Niet de standaard Spiraal vraag
« Reactie #2 Gepost op: 25 April 2010, 20:13:39 »
Hoi AR.

Of hier op Beneluxspoor.
Op het topic van Hookyville,daar zie je ook een heel mooi voorbeeld.
Van de klimspiraal die je wilt gaan bouwen.
Je hebt zowiezo draadeindes en platen nodig om zo,n constructie te bouwen.
Sucses

Martin.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Niet de standaard Spiraal vraag
« Reactie #3 Gepost op: 25 April 2010, 20:18:20 »
@Automatic Rock,

Kijk eens in de encyclopedie op:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.05_-_Hellingen/Klimspiralen

Helemaal op het einde van het artikel staat precies jouw situatie beschreven.
Daar staan ook de formules, waarmee je de hellingshoek voor de binnen en buitenbaan kunt berekenen.

Grzz,

Hans

Hoi Hans,

Bedankt voor de link, die had ik nog niet gezien. Ik zal morgen de stijgingspercentages eens uitrekenen.
Alleen het artikel geeft geen waarde-oordeel welke versie van de spiraal nu het beste is (=de loc krijgt de meeste wagons omhoog). Ik hoop op iemand met praktijkervaring die mij dit kan vertellen.

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Gouda in H0
Re:Niet de standaard Spiraal vraag
« Reactie #4 Gepost op: 25 April 2010, 20:29:28 »
tja, en dit kan je dan een encyclopedia ook niet geven  :-\

Ik zou voor de Variant met R5 en R6 gaan. Om dat de Spanningen in de Trein dan homogeen zijn. Met de rechte sporen ertussen is de kans op ontsporingen groter. Beter zou een ovaal zijn met 40-50 cm rechte spoor tussen...

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Niet de standaard Spiraal vraag
« Reactie #5 Gepost op: 25 April 2010, 21:28:47 »
Je hebt zowiezo draadeindes en platen nodig om zo,n constructie te bouwen. Martin.

Automatic-rock bedoel je zoiets zonder draadeinden, moeren en carrosserie ringen.
Dit is gebouwd allen met hout op zijn Amerikaans en het vertrouwen in wat je maakt.

Groet, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8825
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Niet de standaard Spiraal vraag
« Reactie #6 Gepost op: 25 April 2010, 21:36:28 »
Alleen het artikel geeft geen waarde-oordeel welke versie van de spiraal nu het beste is (=de loc krijgt de meeste wagons omhoog). Ik hoop op iemand met praktijkervaring die mij dit kan vertellen.

Dat kan je moeilijk zeggen want iedere locomotief en wagon is anders. Daar kan je nooit "iets" over op schrijven. Dat zal je proef matig achter komen. Let wel hoe groter de spiraal in diameter hoe minder hellingspercentage je hebt. Dan kan de locomotief ook meer wagons omhoog sleuren.

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!