Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Vreemd probleem door Josephes
Vandaag om 14:08:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door NS 1100
Vandaag om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
  

Auteur Topic: Beginner met freeswerk  (gelezen 4261 keer)

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Beginner met freeswerk
« Gepost op: 15 April 2010, 23:43:56 »
Na aanschaf boorstand en XY-tafeltje voor mijn Proxxon M-40 wil ik zelf met metaal frezen gaan experimenteren.
Ik had al een variabele voeding dus toerental laat zich regelen.

(Voorlopig) doel is lokframes aanpassen zoals voor de ombouw van de TRIX 1200 met Lemo-Sol motor (minder geluid) of voor het frezen van ruimte voor een luidsprekerbehuizing tussen de draaistellen van een V100 (meer geluid) ;D.
Ook de ombouw met de SB-Modelbau sets en ModelTorque motors komt daarmee in het verschiet.

Door wat research zie ik dat er nogal wat kritische faktoren zijn zoals: frees richting ("zodat ie snijdt, niet kapt"), frees snelheid (voor mijn 3mm tungsten freesjes wordt 20000 t/m aanbevolen), snelheid waarmee frees door object kan gaan ("laat de frees werken"), hardheid freesjes, vrij aanzetten en dan pas naar object brengen, etcetera.

Vraagje:
Is er een goed boek/site waar die principes voor het frezen met het oog op onze hobby eenvoudig worden uitgelegd ?
Te werktuigbouwkundig en algemeen voor onze encyclopedie lijkt me, kan in ieder geval hier niets vinden, anders dan over zelfbouw van CNC freesmachines.

Ben niet van plan nu nog de MTS in een spoedcurcus te doen, maar wat meer achtergrond lijkt me toch wel wenselijk, ook met het oog op veiligheid.

Bij voorbaat dank voor tips of eigen ervaringen.

MVG

Marten

HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re:Beginner met freeswerk
« Reactie #1 Gepost op: 15 April 2010, 23:58:37 »
20000 toeren is veel te veel. Ik heb zelf een machientje met max 6000 toeren (regelbaar van 1000 tot 6000).
Tips
1- zet er niet te veel voor (snede van 0.5mm is aan te bevelen)
2- aanzet op gevoel
3- frees kunstof met lage snijsnelheid (bij hoge snelheden smelt het materiaal)

Je mag gerust langs komen voor een kleine uitleg en demo wat wel kan en wat niet kan.

Mvg, Johan (van beroep CNC frezer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Beginner met freeswerk
« Reactie #2 Gepost op: 16 April 2010, 00:01:19 »
Paar tips alvast :

- Tungsten is totaal niet geschikt voor wat je wilt. Neem gewone HSS frezen, ga je veel langer plezier van hebben. Je machientje heeft niet de stabiliteit of vermogen om goed met een hardmetalen frees te werken.
- Zolang je niet snapt wat meelopend/tegenlopend frezen is : niet machine aanzetten en gaan proberen... dan kan het alleen fout gaan.
- Zaken als voeding, snedediepte en snijsnelheid zijn 50% richtlijnen / rekenwerk en 50% ervaring

Goed lesboek is
- Handboek modelstoommachines van JJ Oegema en R van Dort
En verder toch inderdaad LTS/MTS boeken over verspanende metaalbewerking (hier geld : ouder == beter! Wat er na circa 1995 aan de MBO's werd gedoceerd mag amper meer metaalbewerking heten :( De principes zijn in 50 jaar amper veranderd)

Verder : 4 jaar opleiding en 8 jaar ervaring vat je niet even samen in een paar forumposts. Metaalbewerking is eerst basis begrippen onder de knie krijgen, dan vooral veel vooropgezette oefeningen doen, tot het resultaat 100% is , dan pas echt dit soort projecten gaan doen. Vaak krijg je maar een kans iets te doen, dan moet je zeker van je zaak zijn.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden