Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:18:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:54:48
Artitec vierdeurs stalen D
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 13:44:44
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:39:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:21:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
door
AlbertG
Vandaag
om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:30:03
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Montanbahn
Vandaag
om 12:12:43
US diorama in H0
door
Bertje B
Vandaag
om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Bertje B
Vandaag
om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:17
Zolderbaan 2025
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
Vandaag
om 10:44:44
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:29:35
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:18:07
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Huup
Vandaag
om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
N-spoor en Stoomloc's
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: N-spoor en Stoomloc's (gelezen 1842 keer)
jan dutij
Offline
Berichten: 98
N-spoor en Stoomloc's
«
Gepost op:
01 April 2009, 19:33:03 »
Dag Heren,
Met de nodige jalouzie lees ik de vorderingen en prestaties van de H0-collega's tijdens hun meestal geslaagde pogingen een toonbare H0-stoomloc te maken, hetzij via het ombouwen van een bestaande loc, hetzij via een bouwpakket.
Als N-spoorder kom ik niet verder ( voor zover ik weet) dan een P8 met Nederlands opschrift, of een "Austerly"-loc
uit de UK ( de Longmore). Tuurlijk, er is momenteel een mogelijk intitiatief op Marktplaats voor een 3700, maar als wantrouwende Oosterling: KWW! ( kiek'n wat' wordt")
Wie weet waar ik andere mogelijkheden kan vinden, om, zonder helemaaaal aan zelfbouw te doen, ben ik veeeels te onhandig voor) Nederlandse Stoomloc's op mijn baan te krijgen?
JanD
Gelogd
Jos001
Offline
Berichten: 1270
N en G rijder
Re:N-spoor en Stoomloc's
«
Reactie #1 Gepost op:
01 April 2009, 20:48:32 »
Fleischmann heeft ook de NS 9602 stoomloc. Dit is een Pruisische loc die na de oorlog een poosje las NS 9602 dienst heeft gedaan in Oldenzaal.
Het is kort geweest maar kan dus op de Nederlandse baan. Als je hem nieuw koopt moet je zelf de NS transfers plaatsen, deze zijn wel bijgeleverd.
Artikelnummer van deze loc is 7095.
Groetjes,
Jos
Gelogd
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS
Besselspoor
Offline
Berichten: 5341
Team Mitropa - OHMB
Re:N-spoor en Stoomloc's
«
Reactie #2 Gepost op:
01 April 2009, 21:00:22 »
Het ligt er ook aan hoe handig je bent, hoe exact het model overeen moet komen en wat je budget is.
De Fleischmann BR53 kan worden verbouwd tot serie NS 3400, de BR94 (5 assige tenderlok) komt in grote lijnen overeen met de NS 9500, Arnold Rapido heeft ooit een tenderlocje gehad wat tot 'bakkie' kan worden omgebouwd (serie 8700) en de diverse T3 modellen (Trix, Arnold) kunnen kunnen tot 7600/ 7700 worden getransformeerd. Meestal is vooral de cabine anders, omdat de NS en zijn voorgangers een voorkeur hadden voor de Engelse designs.
Bessel
Gelogd
RETROBAHN A.G.
Moddemeijer
Offline
Berichten: 164
Re:N-spoor en Stoomloc's
«
Reactie #3 Gepost op:
01 April 2009, 21:58:02 »
Het klopt, in schaal N is er niet veel
Kijk eens bij Graham Farish, daar zijn veel look-a-likes te vinden. De meeste engelse loks lijken erg op de nederlandse loks. Alleen de engelse loks hebben een kleiner profiel. Nu wordt dat gecompenseerd door het verschil in schaal van engelse N en standaard N. De engelse schaal N is groter.
Arnold heeft een 2C Borsig lok weer in productie genomen. Die lijkt erg op de HSM Borsig loks, echter heeft een 4-assige i.p.v. 3-assige tender.
Minitrix heeft/had een Beierse P 3/5 van Krauss Maffei. Die lijkt erg op de NS 3600
Graham Farish heeft/had het engelse C saddle-tank lokje. Ik meen een NS 8800
Waarschijnlijk kan je de NS 3500 2e serie als SBB 600 en de NS 7850 als SBB Tigerli vinden bij een zwitserse klein serie producent.
De duitse loks die in Nederland gereden hebben is een sprookje van Fleischmann voor de verkoop. Die loks zijn daadwerkelijk wel in Nederland geweest. Echter de meeste waren niet dienstvaardig en binnen twee jaren waren ze "zurück in die Heimat". Verder waren het Kriegsloks met alle kenmerken van Kriegsloks: cammouflage, houten bekisting rond de appendages i.v.m. russische dienst, schuilhut in de tender, veel onderdelen kapot of opgelapt, haveloze toestand. Zo zien de blinkende loks van Fleischmann er niet uit.
Gelogd
Erik-Jan Renting
Offline
Berichten: 66
NS H0
Re:N-spoor en Stoomloc's
«
Reactie #4 Gepost op:
14 April 2010, 15:25:26 »
Een T3 (BR89) is ook redelijk om te bouwen naar een NS 8600 (turk), heb ik ook gedaan in h0 dus moet in n ook wel te doen zijn.
http://www.ejrenting-modelbaan.mysites.nl/mypages/ejrenting-modelbaan/317763.html
«
Laatst bewerkt op: 14 April 2010, 15:29:13 door Erik-Jan Renting
»
Gelogd
img src="
http://img76.imageshack.us/img76/9121/phto0002fy3.th.jpg
" border="0"/></a>
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
N-spoor en Stoomloc's