Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:02:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 22:51:50
Piko blauwe 1000 door prutser
Vandaag om 22:49:28
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
Vandaag om 22:09:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 21:44:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
Vandaag om 21:38:45
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
Vandaag om 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
  

Auteur Topic: ICM-0 in het heden  (gelezen 14799 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #15 Gepost op: 09 March 2010, 19:33:16 »
Volgens mij was er inderdaad geen bakwissel van/met de AB 4001. Wel is het middenrijtuig na het oplopen van de brandschade solo gebruikt voor proefnemingen, misschien dat daar de verwarring in zit.

Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Fleischmann94

  • Schönblick
  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • 65 018
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #16 Gepost op: 09 March 2010, 19:38:25 »
Ik weet niet of het iets met het omwissel van bakken te maken heeft maar vond net nog een leuk plaatje wat de verschillen tussen de icm-0 en de icm-1 weergeeft

Altijd leuk
Mvg Nigel

(hoop trouwens wel dat hij het doet anders hier de link naar de site
http://www.nederlof.net/dump/icm.gif)
EDIT: nee dus ;D
Br 01, Br 50 662, Br 50, Br 64, Br 70, Br 80, Br 94 1730, Br 94 1613
V60, V100, V200, V168(br215)
E10, Br 103, E69
Köff

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
    • Mijn fotosite
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #17 Gepost op: 09 March 2010, 19:57:05 »
De 4001 liep in zijn eerste jaar, op 3 mei 1977 ernstige brandschade op, waarna het stel teruggestuurd werd naar Talbot op de 31e van diezelfde maand. Op dat moment moesten de 4004-4007 nog afgeleverd worden en was er even sprake van om een bak van een van deze nog in aanbouw zijnde stellen te gebruiken voor het herstel van de 4001 (iets wat we wel vaker gezien hebben, b.v. bij Plan V en Plan U). Eind juni keerde de AB 4001 (nog met brandschade) met aangepast stoot-en trekwerk en andere (SIG-)draaistellen terug in Nederland, waarna er proeven werden gehouden met deze draaistellen. De AB 4001 reed hierbij o.a. tussen twee rijtuigen plan N (!). Na dit proefcircus keerde de AB 4001 in juli weer terug naar Talbot. Pas in november kwam het rijtuig hersteld terug in Nederland, waarna er weer proefritten als getrokken rijtuig werden gereden. Weer ging het rijtuig terug naar Aken en pas in februari 1978 kwam het hele stel 4001 in Nederland terug. De 4001 had dus een stormachtige aanvang van zijn carriere!

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9015
  • Hengelooo 1:160
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #18 Gepost op: 09 March 2010, 20:24:57 »
De AB 4007 had overigens afwijkende ramen in de tussenbak: schuiframen ipv draairamen, een beetje à la SGM AB. Foto's heb ik er niet van want de Mien wist mij altijd te ontlopen.

Het was inderdaad in 1990, de 4004 en 4095 knalden in Enschede tegen elkaar, de 4003 knalde in Enschede tegen een stootjuk. De onbeschadigde sBk 4003 werd geruild met de sBk 4004, zodat de 4003 bestond uit de mBk 4003 + AB 4003 + sBk 4004 en de 4004 bestond dus uit de mBk 4004 + AB 4004 + sBk 4003.

Hier een plaatje van dat fraaie stukje huisvlijt:

4003 te Enschede, 6 augustus 1990



Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #19 Gepost op: 09 March 2010, 21:59:21 »
Ik was zo naief om te denken dat ICM-0 er niet meer was (op de tussenbak van de 4007 na dan) totdat ik twee weken geleden eens in Arnhem ging kijken wat die vreemde koploper voor nummer had die daar al zo lang te zien was vanaf de brug. Bleek het de 4001 te zijn. Na wat nazoekwerk bleek dat de 4004 en de 4005 er ook nog waren, al was het dan niet echt meer in goede staat. Toen ik verleden week in Amersfoort was zag ik het tussenrijtuig van het spoorwegmuseum -de 4005- staan achter wat SLT's. toevallig zat ik nog dezelfde dag ook nog in de 4007 (4044 tussenrijtuig). Ik vroeg mij twee dingen af: 1. Wat moet het spoorwegmuseum in godsnaam met een tussenrijtuig ? en 2. Zijn er nog herkenningen aan de 4007 AB waaraan je kunt zien dat het ooit een ICM-0 is geweest? Heb je nog meer leuke weetjes
 over ICM-0 schrijf het hier dan bij:



Heb je ook Foto´s van hoe de stellen er op het moment bijstaan?

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #20 Gepost op: 10 March 2010, 16:01:07 »


Heb je ook Foto´s van hoe de stellen er op het moment bijstaan?

Ja, ik heb er wel een paar, maar die zijn niet van erg goede kwaliteit want zoals ik als zei staat de 4001 op bewaakt terrein en moest ik op het dak van een gebouw klimmen om een goede foto te kunnen maken. Vroeger hoefde dat niet, maar er wordt aan een nieuw industrieterrein gewerkt, dus je kunt hem niet meer zo goed zien. Een tip is wel om eerst over de pleijbrug heen te rijden, dan weet je goed hoe je het stel kan benaderen (je ziet hem namelijk staan vanaf de brug), maar je kunt natuurlijk ook de eigenaren van het terrein lief aankijken :). Voor wie dit allemaal te veel gedoe is en graag wil weten hoe ICM-0 er nu bij staat kijkt hier op: http://www.spionkop.nl/Onderwerp.html
Deze site is trouwens een echte aanrader voor de ICM(0) fans. Op de pagina staan trouwens ook foto's dat ICM-0 nog gewoon in dienst is.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:ICM-0 in het heden
« Reactie #21 Gepost op: 10 March 2010, 16:03:32 »
Oh ja, als je op die pagina bent moet je als onderwerp 'ICM-0' kiezen. Ik lees trouwens net dat de sBk-bak van de 4005 is gesloopt op 12 september 2009. Dus nogmaals: http://www.spionkop.nl/Onderwerp.html
Mooie foto van de 4003 trouwens Mispoes, of hoe je dan ook heet.

Gr Timo
« Laatst bewerkt op: 10 March 2010, 16:05:25 door Timo Smeding »