Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat was jullie allereerste loc?
door
marctrein
Vandaag
om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:36:11
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
odaoda
Vandaag
om 19:48:24
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:47:50
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
edwin1974
Vandaag
om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
Vandaag
om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:04:13
Vreemd probleem
door
spock
Vandaag
om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 16:56:48
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
BR 103
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: BR 103 (gelezen 2361 keer)
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 4261
BR 103
«
Gepost op:
17 January 2010, 10:10:41 »
Jawel,
Na vele jaren simpel naar de winkel of een beurs gelopen te zijn voor iets moois, en al geruime tijd de mooie dingen op deze site gezien te hebben, toch besloten om mij eindelijk eens op de handarbeid te richten.
Vraag me niet waarom, want ik heb niet twee linkerhanden, ik heb er op technisch gebied geen één, en datzelfde geldt voor eventuele bouw en/of schildersactiviteiten.
Maar ja, het bloed kruipt, en je wordt overmoedig, en voor je het weet heb je een M* br103 gekocht (3054), met het bekende vergane lakwerk, analoog en technisch nog in prima staat.
De te nemen stappen ?
- Hoogvermogen motor inbouwen
- Digitaliseren
- Strippen en opnieuw schilderen
- Voorzien van Sommerfeldt pantograven (rood, en reeds in huis, zowel de eenbeens en schaar variant)
- Sluitverlichting inbouwen (via de functieuitgangen schakelbaar)
Vol goede moed begonnen, en de hoogvermogen motor zit erin, en de lokpilot V3 ingebouwd. En hoewel mijn vaste treinendealer mij fijntjes toevoegde dat ik nog wat moest leren mbt solderen ;-) toch trots, want hij reed !!
Waarom dan toch nog bij hem langs ? Omdat ik bij het optrekken nog wel duidelijk de verschillende trappen zag. Eenmaal op snelheid loopt hij schitterend, maar vooral bij het optrekken zie je nog eea.
Dus nu is de vraag, nadat zowel mijn dealer (vergeef mij het woord, zo voelt het toch in zo een winkel) als ik met de CV's heb zitten knoeien; Heeft iemand hier deze ervaring ook en nog beter, heeft iemand dat op weten te lossen ?
Ik hoor graag van jullie
Martijn
A propos, de loc is inmiddels, na een heerlijk bad in Meneer Spier, helemaal zwart..... Help.
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
Dave81
Offline
Berichten: 550
Curaçao ->zucht<-
Re:BR 103
«
Reactie #1 Gepost op:
17 January 2010, 11:11:41 »
hoi
als je cv 8 op waarde 8 programmeerd, staat deze weer in de fabrieksinstelling.
MVG Dave
Gelogd
Trossingen Tp 2 Duitsland
Kijk bij wat zijn we aan het bouwen
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 4261
Re:BR 103
«
Reactie #2 Gepost op:
17 January 2010, 13:49:35 »
Dave
Dank voor je antwoord, maar dat bedoelde ik niet helemaal.
Het gaat mij er meer om, welke CV waarde moet ik wel hebben, of heeft iemand anders deze combi rondrijden waarbij het optrekken wel soepel gaat ?
Martijn
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2355
Bnlx treinendokter.
Re:BR 103
«
Reactie #3 Gepost op:
17 January 2010, 15:11:01 »
Martijn,
Eerst het slechte nieuws:"Een kant en klare set van CV settings is er niet." Hiervoor zitten er te veel variable tussen de modellen, motoren etc.
Dan t goede nieuws:"De lok pilots V3.0 hebben heel veel cv die allemaal gebruikt kunnen worden om de decoder aan te psassen".
Ik ga er van uit dat de winkelier begonnen is met de 'standaard' settings voor de hoogvermogen motor (5*-Hochleistungsmotor) in je lok te zetten volgens de handleiding.
(Overigens ga ik er vanuit dat je een Multiprotocol V3.0 52610/52612 gebruikt met een central control(of intellibox), of de Lokpilot M4 61600 met een Central station met laatste update gebruikt. Ook verwacht ik dat je weet hoe je de cv's moet aanpassen met jou systeem.)
Begin met een reset van de decoder. CV 8 = 8.
Mantra:
CV 2 = 3
CV 40 = 56
CV 54 = 20
CV 55 = 38
Wat je nu moet doen is de lok op de baan zetten met functie F4 aan en snelheid 1 instellen.
Wat gebeurt er nu?
Niks: Verhoog waarde CV2 met 1
Kruipt: OK
Snel: Verlaag CV2 met 1
Probeer op nieuw behalve als t resultaat OK was.
Volgende stap: F4 uit en nog een keer snelheid 1.
Wat gebeurt er nu?
Niks: Lok blijft staan, waarde CV 2 verhogen met 1
Trein rijdt, geen overgang gezien: OK
Duidelijk zichtbare stap of motor hokt: CV 54 verlagen met 2
Probeer op nieuw behalve als t resultaat OK was.
Volgende stap:F4 uit, snelheid op 20%. Verhoog snelheid met 1 stap.
Wat gebeurt er nu?
Niks: Er is wat aan de hand met de steilheid van de snelheidscurve (zie opmerking).
Trein rijdt ietsjes harder, geen overgang: Ok
Sprong in snelheid: waarde CV 55 verlagen met 2
Probeer op nieuw behalve als t resultaat OK was.
Volgende stap: F4 uit, snelheid langszaam opvoeren naar 100%.
Wat gebeurt er nu?
Niks: Er is wat aan de hand met de steilheid van de snelheidscurve (zie opmerking), of zet de spanning op de rails
.
Trein versnelt niet meer na een bepaalde waarde: waarde CV 53 verminderen met 3.
Trein ging analoog harder: waarde CV 53 verhogen met 3
Trein rijdt als een trein: OK
Probeer op nieuw behalve als t resultaat OK was.
Volgende stap: Snelheids curve, F4 uit, snelheid 100%
Wat gebeurt er nu?
Trein rijdt eigenlijk te hard voor mijn baan: Verlaag waarde CV 5 met 3
Trein rijdt op perfecte snelheid: Alles laten zo, OK
Trein rijdt te langszaam: Terug naar vorige stap.
Trein rijdt eigenlijk te hard voor mijn baan, waarde CV 5 heb ik zonder effect verlaagt:waarde CV 29 met 16 verlagen.
Probeer op nieuw behalve als t resultaat OK was.
Volgende stap: Snelheids curve, F4 uit, snelheid 50%
Wat gebeurt er nu?
Trein rijdt langszamer dan 'gemiddeld': Verhoog waarde CV 6 met 1
Trein rijdt goede snelheid: OK
Trein rijdt harder dan 'gemiddeld': Verlaag waarde CV 6 met 1
Probeer op nieuw behalve als t resultaat OK was.
Nu heb je de basis instelling van de motor/decoder vast gesteld.
CV 29 zou je hierna weer kunnen verhogen met 16. Hiermee selecteer je de snelheids tabel.
De snelheids tabel bestaat uit 28 CV's (CV 67 - CV 94) waar je voor iedere snelheidsstap t percentage van t regelbereik selecteerd.
Waarde 0 is 0% en waarde 64 vertegenwordigd 100%. De programering van deze waarden gaat niet met de Central Control (6021), behalve als de decoder een firmware van 0.06560 of hoger heeft. (Om dit weer uit te lezen moet je een lokprogrammer hebben, en dan heeft t dus niet zoveel zin om met de Central Control te programeren, lastig dus.)
De waarde van CV 94 kan je copieren uit CV 5 na de instel cyclus. De tussen liggende waarden kun je geheel naar eigen smaak inrichten, mits de voorgaande CV waarde maar lager is.
Vriendelijke groeten, en veel succes!
Jan-Peter
«
Laatst bewerkt op: 17 January 2010, 15:13:04 door Jan-Peter
»
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 4261
Re:BR 103
«
Reactie #4 Gepost op:
27 February 2010, 21:50:01 »
Jan-Peter,
Dank voor je uitgebreide antwoord. Snap wel dat er geen standaardwaarden zijn, maar dacht dat miscchien iemand dezelfde combi had en jouw 'handleiding' al had uitgevoerd. Scheelt weer werk.
Sorry overigens voor late reactie, ben even 'eruit' geweest, maar ga hiermee aan de slag. Heb dan wel een 6021 Control Unit, maar volgens mij moet dit ook daarmee te doen zijn.
Martijn
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 4261
Re:BR 103
«
Reactie #5 Gepost op:
27 February 2010, 21:56:54 »
Geen techniekvraagje, maar een 'verf' vraag,
Heb het forum afgestruind naar de beste instapmethode om te gaan verven ( de kap van de 103 is geheel zwart nu), maar ik lees op dit forum toch heel vaak dat je al bijna niet om een airbrush heen komt. Spuiten met spuitbussen schijnt niet tot het gewenste resultaat te leiden.
Ik vind de investering in zo een apparaat (compleet met compressor) nu nog wat groots, gezien de beperkte werkzaamheden die ik zal doen.
Maar goed, het apparaat is toch zwart nu, en ik vroeg mij af of er ook mensen zijn die een dergelijke kap tegen een vergoeding willen voorzien van een mooie laklaag ?. Ik heb gezocht op het internet (en het forum hier), maar kan weining aanbieders van dergelijke diensten vinden.
Bij voorbaat dank,
Martijn
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 4261
Re:BR 103
«
Reactie #6 Gepost op:
03 March 2010, 10:14:30 »
Niemand die weet waar ik terecht kan voor het laten spuiten van de kap ?
MvG Martijn
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
Menno
Offline
Berichten: 3450
Re:BR 103
«
Reactie #7 Gepost op:
06 March 2010, 02:13:10 »
Martijn: ik heb je een PM gestuurd, maar ik vermoed dat dat misgaat.
Ik wil best kijken of ik wat voor je kan betekenen (stuur maar even een mailtje, daarvan weet ik dat het goed gaat)
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
BR 103