Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door MadhouseNL
Vandaag om 20:18:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Wat was jullie allereerste loc? door Frits C
Vandaag om 20:03:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
  

Auteur Topic: Modulebaan NS '50 jaren - (Baanplan H0)  (gelezen 6370 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Modulebaan NS '50 jaren - (Baanplan H0)
« Gepost op: 29 January 2010, 14:40:36 »
Nu het station van Lauwersmeer toch begint te vorderen ben ik gaan kijken naar een nieuw
baanplan wat ik modulair wil gaan opzetten om in de toekomst ook aan evenementen deel
te kunnen nemen. Het delen van de module's zal ik nagelang het sporenplan gaan uitzetten
zodat de verbindingen zo weinig modelijk op lastige plekken liggen.

Het baanplan heb ik deels al uitgetekend in Anyrail (demo) en staat hier onder:
Afmetetingen pakweg 4x1,5 meter, maar gezien dit echt een toekomstig plan
is kan ik de ruimte niet precies vaststellen.



Railmateriaal:
Het is opgezet middels Tillig Elite met wissels van 228mm, net even slanker dan een Flm dus
beter te berijden voor materieel met RP 25 of Nem wielen.
Wisselaandrijvingen met een tortiose of vergelijkbaar systeem. Analoog aangestuurd.
Seinen uitgevoerd als armsein met een aandrijving. (geheugendraad?) Ook analoog.

Aansturing:
iets in de orde van een digitaal systeem met de combinatie multimaus/loconet/intellibox.
Computergestuurd dat gaat mij iets te ver. (Koploper o.i.d.)

Materieel:
Stoom - en dieseltractie,
Stoomtractie voornamelijk voor het vervoer van lichte reizigers/goederentreinen.
Dieseltractie voor het rangeerwerk en lichte goederentreinen. (De-1 uiteraard reizigers)

Tips/trucs/ervaring/verbeteringen allemaal welkom!

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 29 January 2010, 14:57:33 door Hans van de Burgt »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Martijn Joren

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re:Modulebaan [Baanplan H0 NS '50 jaren]
« Reactie #1 Gepost op: 29 January 2010, 14:58:34 »
Klinkt goed  (y).
Ga je van een standaard systeem uit waardoor je met anderen kunt combineren?
Of trek je je daar niks van aan. Weet je al hoe je de bakken gaat maken?
Wordt het met een schaduw station?

Zelf ga ik ook in de toekomst een modulebaan maken vandaar alle vragen.
Het grootste punt voor mij is hoe ik een bak met twee verdiepingen maak die in de hoogte weinig ruimte neemt.

Veel plezier met het dromen  ;D!

Martijn

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Modulebaan NS '50 jaren - (Baanplan H0)
« Reactie #2 Gepost op: 29 January 2010, 15:16:33 »
Leuk idee, ik ben zelf ook overgestapt op modulebouw met als thema Nederland periode II/III. (Plan Hagendam)  Dus de jaren 50 zijn ook mogelijk... Ik heb me eerst eens verdiept in de mogelijkheden en heb besloten de gangbare maat van 60x120 aan te houden. Heel toevallig is dat ook een standaard maat in de houthandel voor plaatwerk ;)
Ik maak de modules zo dat er diverse delen uitwisselbaar zijn. Het voordeel is dat je zo het thema kunt varieren: je kunt dan bv een deel een industriebestemming geven en op een ander tijdstip verwisselen voor een stadje.
Wanneer je wil gaan combineren met modules van anderen moet je wel rekening houden met de exacte maatvoering van de bak, verbindingen, railhoogte- en breedtepositie, type railprofiel en analoog/digitaal systeem.
Doe je het alleen voor jezelf dan luistert dat minder nauw.
Succes met de voorbereidingen!

Bessel
RETROBAHN A.G.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Modulebaan NS '50 jaren - (Baanplan H0)
« Reactie #3 Gepost op: 29 January 2010, 16:06:17 »
Ik ben benieuwd, als dit weer net zo gaat als Lauwersmeer komt het helemaal goed (y)

Een paar opmerkingen:
- Misschien even de doorgaande sporen markeren voor de duidelijkheid?
- Het grote wisselkruis rechts ; heb je daar zowel een uitgang dubbel- als een enkelspoor? Anders zie ik de noodzaak van dat dure wisselkruis niet zo...
- Ik zou persoonlijk de goederenloods niet zomaar opsluiten met aan alle kanten spoor. Er was vrijwel altijd een mogelijkheid met karren of vrachtwagens bij de loods te komen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Rubedino

  • Gast
Re:Modulebaan NS '50 jaren - (Baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 29 January 2010, 17:39:27 »
Ik maak de modules zo dat er diverse delen uitwisselbaar zijn. Het voordeel is dat je zo het thema kunt varieren: je kunt dan bv een deel een industriebestemming geven en op een ander tijdstip verwisselen voor een stadje.
Wanneer je wil gaan combineren met modules van anderen moet je wel rekening houden met de exacte maatvoering van de bak, verbindingen, railhoogte- en breedtepositie, type railprofiel en analoog/digitaal systeem.

Best wel S.M.A.R.T  ;D

Kees-Jan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan NS '50 jaren - (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 30 January 2010, 11:58:49 »
Kijk eens aan, allemaal bruikbare tips en trucs.

Ik zal het baanplan nog eens nazien, met name het wisselkruis en de goederenloods.

Het wisselkruis is inderdaad complex maar het geeft beide stationssporen toegang
tot 2 afzonderlijke enkelsporige lijnen. Dat het op het plaatje lijkt of beide sporen
parallel liggen kan kloppen, dat geeft nu ik het nog eens bekijk niet de juiste indruk.

Ik zal ook eens kijken of Anyrail een raster kan maken op de ondergrond, dan kan ik direct
bakken intekeken en daarop het sporenplan aanpassen zodat wissels niet op een
scheiding liggen van 2 bakken.

De goederenloods, ik had er nog niet aan gedacht dat er inderdaad ook wel lading naar toe
moet middels een kar of vrachtwagen, 1 kant vrij houden voor deze middelen is een goed idee
dat scheelt ook weer in het aantal sporen. (Anyrail demo, dus 50 stukjes  ;D )

Ik zal vandaag een gewijzigd plannetje gaan maken en deze weer gaan posten.

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan NS '50 jaren - (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 30 January 2010, 17:11:15 »
Het baanplan is aangepast, en nu ben ik zelf ook wel tevreden.

Ik heb de hoofdlijnen kleuren gegeven:


Groen is de hoofdlijn waar met name doorgaande treinen vandaan zullen komen die
de weg vervolgen via de Rode lijn naar een schaduwstation.
De Blauwe lijn is eigenlijk bedoeld voor dieselmaterieel (De-1/2) maar indien
het nodig is kan het ook wel mooi zijn daar de doorgaande trein langs te laten rijden.
Het idee is dat de Blauwe en Rode lijn licht uitelkaar gaan lopen op een verhoogde
spoordijk. Ze komen dan wel op een schaduwstation bijelkaar maar dat is uit het zicht.

Ik ben nog aan het brainstormen over misschien iets van een zakspoor (kopspoor) midden
in het station, hiervan zal ik ook nog t.z.t. een baanplannetje posten.

Binnenkort wil ik toch een beter "lees" gedetailleerder programma gaan gebruiken, iets als
Winrail om ook een 3d aanzicht te kunnen genereren met wat precies het idee is.

Goed voorlopig heb ik vandaag wel tractiematerieel ontvangen in de vorm van
2 stoomloccen van de serie 5500 en 6000 (Model Loco) dus daar is ook een
begin mee gemaakt.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan NS '50 jaren - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 31 January 2010, 11:00:46 »
Gister in de late uurtjes het baanplan nog eens herzien, nu met zak(kop)spoor.


Klikken voor de vergroting.

Alle doorgaande sporen en het vertrekspoor 3 zijn gemarkeerd met een kleurtje.

Het idee is nu om de Blauwe lijn te gebruiken voor lichte goederentreinen, die kunnen
dan per 3 á 4 wagens per keer uitgehaald worden via het kopspoor aan de rechter of linkerzijde.
Waar de Blauwe lijn aan de rechterzijde het station verlaat is het de bedoeling daar de
trein vanaf het Gele kopspoor heen te leiden, als lokale spoorlijn.

De Rode lijn is samen met de Groene lijn doorgaand voor een sneltrein.
De Groene lijn zorgt tevens voor de aan en afvoer van reizigers en lichte goederentreinen.

Ik heb tevens de perrons aangegeven middels text, het kopspoor komt midden in het perron 1/2 te
liggen en zal daarbij perron 3 gaan.

Tips aangaande het plan, de opzet welkom!

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan NS '50 jaren - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 31 January 2010, 21:43:38 »
Vandaag toch maar een licencie aangeschaft voor AnyRail, dat werkt toch wel zo lekker.

En ook direct even het baanplan geupdate:



Nu met ondergrond, dat schept een beetje meer duidelijkheid.
Hier en daar wel wat aan de breedte gezeten, deze is bijna overal 120 cm met een enkele uitzondering.
De lengte is 60 cm en daar waar veel spoor ligt 75 cm om te voorkomen dat baandelen
op de scheiding komen te liggen.

Ik ga het één en ander toch nog wel nazien, om te kijken of ik alles op 6 x 120x60 cm kwijt kan, dat
is zoals al gezegt wel de beste oplossing. Meer volgt morgen!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan NS '50 jaren - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 11 February 2010, 10:47:04 »
Zo en nu eens verder met het nieuwe baanplan,

versie 1.4 is het ondertussen, daarbij ik rekening houd met een ruimte van 3,5 bij 2,5 meter.



Recht toe recht aan is het allemaal, en ik wil het nog wel aanpassen zodat het allemaal een beetje meer stroomlijn
krijgt. Daarvoor heb ik de lectuur er eens bijgepakt in de vorm van: Locomtiefloodsen en tractieterreinen.
Een kijken of daar nog een mooi voorbeeld uit te halen is voor de beschikbare ruimte.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:Modulebaan NS '50 jaren - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 11 February 2010, 11:24:10 »
Als ik eerlijk mag zijn.. ik vond de versie van gisteren beter.  :-\ Deze ziet er weer zo 'vol' uit. De goederentreinen hebben aan 1 kant geen aansluiting meer, zonde. Ik zou de versie van gisteren (1.3 ?) gebogen aanleggen en dan geen 2e station maar het schaduwstation aan de andere kant van de kamer, of via een helling onder het hoofdstation. Dan kan je aan de andere kant van je kamer een mooi stukje spoorlijn maken of een industriebedrijfje.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan NS '50 jaren - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 11 February 2010, 11:57:08 »
Duidelijk verhaal, ik heb het vorige baanplan geschrapt en het eerdere baanplan aangepast
aan de beschikbare ruimte.



Het gehele perron is nu in een boog gesitueerd, de goederenafhandeling heb ik wel voorzien van een
recht stuk spoor om een goederenloods kwijt te kunnen.

Ik ben nog wat aan het studeren op het plan, ik denk dat wanneer ik de sporen voor de goederenafhandeling
nog iets meer onder een hoek zet zodat ze gelijk lopen met het station alles ook wat realistischer overkomt.

Ik zal straks nog een plannetje posten.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan NS '50 jaren - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 18 February 2010, 12:31:38 »
Het plan heb ik nu grotendeels herzien, het lijkt nu een stukje strakker.



Links onderin heb ik een grote klimspiraal [Edit] geen keerlus [/Edit] gesitueerd om onder de baan toch de nodige opstelcapaciteit
te kunnen genereren.
De lus omhoog komt of aan de andere (rechter) zijde van het station te liggen of wordt het 2e buitenste spoor (oranje) van de
klimspiraal, dit geeft wel een keerlusprobleem maar dat is wel op te lossen.

Het is en blijft voorlopig een plan, het echte verwezelijken er van kan nog wel even duren.
Het is gewoon leuk om te doen en zo kan ik mooi het plan over langere tijd fine-tunen.

Gr.

Robbert Jan.

(die tevens een boekenplank testbaan aan het ontwerpen is en daar nu een topic over gaat openen)

[Edit] Uiteraard geen keerlus maar klimspiraal [/Edit]
« Laatst bewerkt op: 18 February 2010, 13:21:39 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re:Modulebaan NS '50 jaren - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 18 February 2010, 12:57:02 »

RobbertJan,

Als je met keerlus linksonderin de oranje cirkel bedoelt, dit is geen keerlus. In een keerlus gaat een trein dezelfde richting eruit zoals deze erin gaat. Bij deze blijft de trein maar rond rijden als deze er inmaal inzit.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda