Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 16:57:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 14:58:50
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door meino
Vandaag om 14:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
Wat spoor 1 brouwsels door FritsT
Vandaag om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door meino
Vandaag om 11:10:02

Auteur Topic: Modelspoormagazine 89  (gelezen 2105 keer)

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Modelspoormagazine 89
« Gepost op: 24 January 2010, 23:51:20 »
Zoals beloofd, een bespreking van de MSM 89 van mijn kant.
Ik moet gelijk eerlijk erbij vertellen dat ik nog niet elk artikel grondig heb uitgeplozen, maar globaal doorgelezen om te kijken of alles wel hout sneed.
Over veel dingen kan ik geen mening geven of het verhaal klopt, simpelweg omdat ik er geen verstand van (wil) heb(ben), en dan is alleen het artikel noemen het beste.
De cover is helemaal in de sfeer van het moment, een mooi sneeuwtafereeltje die je gelijk naar de warme choco wil doen grijpen, wat ik dus ook gedaan heb.
Als eerste lees ik altijd het voorwoord ( hoe verrassend) en vaak heeft meneer van Meroye een punt, maar deze keer kon ik er geen touw aan vast knopen, en miste ik geheel het moraal van het verhaal.
Gelukkig beloofde hij zelf in de slot zin dat een volgend onsamenhangend voorwoord pas over 10 jaar weer komt.
Na de inhoudsopgave volgt het modelnieuws, en al dit nieuws lezend zat ik me iets af te vragen, maar daar kom ik straks op terug.
Het nieuws is verder zoals altijd goed verzorgd al denk ik dat sommige “nieuwtjes” niet echt niet meer zijn.
Zo wordt gemeld dat de  NS dg  van MK vanaf nu verkrijgbaar is…..
Bij de toebehoren een paar leuke nieuwtjes, maar ook weer niet zodanig dat je van je stoel afdondert, idem aan het autonieuws.

Eerste echte artikel is een railtest, en hier wordt een Lok van de reeks 60 van Roco getest.
Alles wordt begeleid door mooie foto’s van het model en van het origineel in 1:1.
Wat ik in deze test miste was een lijstje met maatvergelijkingen, maar de testers waren zeer tevreden over dit model, zowel qua rijden als qua afwerking.
Maar goed, voor  een vanaf prijs van € 200.- mag het toch wel deftig voor en achteruit kunnen rijden.
Sla je naar het volgende artikel…. Weer een railtest, en nu van een stoomlok van Märklin en Trix.
Dus 1 met en 1 zonder ski.
En nu kom ik met permissie even terug op mijn verbazing.
Het kan aan mij liggen maar komt er nu voor de rijders naar Belgisch voornbeeld nu meer uit dan voor ons ‘ Ollanders, of ben ik gewoon biediebiedie ??
Je zou zeggen dat de afzet daarin minder is, maar elk merk poept net zo makkelijk de ene type na de andere uit, of het nu stoom, diesel of elektriek is, misschien eens een draadje over opengooien  :)
Voor een stoom lok van € 96.00 van Märklin een knappe lok, zelfs als hij niet zou kunnen rijden, geeft in ieder  geval hoop voor de toekomst als Nederland ook eens actieve invoerders krijgt.
Volgende artikel….nee hè, weer een railtest. Ok ze noemen het kort getest, maar het komt op hetzelfde neer.
Zit wel een geinig verhaaltje aanvast voor mij.  1 van de oprichters van Goovermodels  , David, mailde me een jaar of 2 geleden of ik hem wat kon adviseren over frezen en graveren van modellen.
Hij was allang de eerste niet met die vraag, en zeker niet de laatste , dus ik dacht, daar heb je er weer 1 die denkt dat als je een plaatje met google zoekt, op enter ramt en er rolt een model uit je machine, maar heb toch contact gehouden en hem wat adressen e.d. gegeven en wat advies voor aanschaf en gebruik, en al heel snel had hij geen enkel advies van mij nodig, dat was snel andersom geworden. En kijk nu, 2 jaar verder, duidelijk niet iemand die niet zo dacht als dat ik hem eerst aanschreef, dus David, als je dit leest, sorry jongen, dat ik dat stiekum een gedacht heb   :D
Oja, het artikel, ook hier zijn de testers eer lovend, en geheel terecht naar mijn mening. Mooie wagentjes voor een nette prijs

Station Hove is een Baan gebouwd door een  fris- gepensioneerde  voor een vriend van hem die een brasserie is begonnen in een voormalig stationsgebouw, zeg maar het Sliedrecht van België.
Na een korte beschrijving van het ontstaan van de baan, die me qua sfeer doet denken aan de Gotische boog, wordt er een beschrijving van de baanbouw gegeven, zei het wat beknopt.
Helaas zijn sommige foto’s wat donker, waardoor er mooie details wegvallen van sommige bouwwerken.
Dit wordt gevolgd door een artikel van een Märklin setje  voor het innerlijk pimpen van oudere locomotieven. Of het inhoudelijk klopt en of het ei van Columbus  is voor oude locomotieven, ik zou het niet weten. Maar een Setprijs van € 39.00 voor een nieuwe motor, decoder en  inbouwmateriaal, zou je haast zeggen, waar zit het addertje ??
Wel vreemd dat de schrijver aan het einde van de eerste alinea het nut van zijn eigen proza ondermijnde door te zeggen :  “Handleidingen worden gemaakt om te worden gelezen en te gebruiken, doe dat ook !! “ , dus wat is dan het nut verder van 4 pagina’s uitleg ?  :)
Dan zullen het wel de 30 foto’s zijn die het een en ander illustreren.

Interessant is het artikel over de Fremo. Hierin wordt prima verteld over het ontstaan en over wat het nu precies inhoud. Denk voor sommige oude info, maar ik wist het niet, ook al ben ik zwaar tegen het principe van de Fremo door het missen van frieslijst, achtergrond en verlichting, zaten er leuk weetjes bij. Maar goed, er is genoeg over te schrijven om 9 volle pagina’s erover te vullen, waardoor ik na pagina 6 of zo de draad toch een beetje kwijt was, en het stukje wel erg langdradig werd helaas.
Daarna een stukje die voor de verknochte messingbouwer, de tranen in de broek zullen springen, een messing Brug die gelijmd werd. Tijdens het doorbladeren moest  ik ook gniffelen, maar na een stukje lezen vond ik de insteek eigenlijk een leuk experiment.
De fabrikant zegt door de manier van etsen met extra lippen e.d. alles gelijmd kon worden, en dat werd dan ook zodanig getest door de schrijver. Dus voor de messing fobisten, het kan dus  (y), ook al moesten er hele kleine onderdelen toch wel gesoldeerd worden. Maar in ieder geval een duidelijk  verhaal. Conclusie van het verhaal, Haberl & Partner komen hun belofte na, lijmen kan.
Daarna een deel 2 voor het maken van Belgische bovenleiding in serie, en dus wel veel soldeerwerk.
Naar mijn mening kan dat artikel flink ingekort worden  net als deel  1 en dat samengevoegd zou het een mooi bondig artikel zijn.

Station Lastau is een beschrijving van een modulebaantje van een Nederlandse bouwer, met een Duits thema.
Leuk artikel over een baan met veel zelfbouw,e n als je de Pukkel s  van het spoor wegdenkt, een leuk realistisch baantje, met mooie foto’s

Daarna komen de stukjes die ik zelf altijd oversla, omdat ik nou eenmaal een hekel  heb aan treinen  :-[. Beschreven wordt een treinsamenstelling , zei het dat de tekst nu weer heel bondig is, en 1 foto behelst, de relevantie ontgaat me geheel eigenlijk.
Actualiteit van het grootbedrijf sla ik altijd over, dus kan ik niks zinnigs over zeggen.
Vervolgens deel 3 van een soort solderologie ála Gerolf  Peters.  In dit deel geheel gewijd aan weerstandsolderen en daar heb ik wel oren naar, aangezien ik daar zelf ook mee werk.
Beschreven wordt wat het inhoud, en hoe je zelf zo’n machine in elkaar kan zetten. Dit alles weer rijkelijk voorzien van  foto’s en illustraties van de hand van Gerolf.
Eigenlijk een must voor iedereen die wil gaan “weerstanden “  en is dit artikel al een reden om nummer 89 aan te schaffen.
Ok, er wordt af en toe te makkelik gedacht in de artikelen van Gerolf  dat iemand maar “even”een printplaatje maakt of etst, maar voor de rest, ik zou er zelfs nu 1 kunnen bouwen. Ware het niet dat er een stekker aan zit, en dan moet ik ver uit de buurt blijven.
Als laatste 3 artikelen verslagen van evenementen in Parijs,  Zell, waarbij vooral Rijswijk er niet makkelijk vanaf kwam bij Gerard.
Met enige trots keek ik nog even naar de 1 na laatste pagina en startte ik de pc op voor bovenstaand korte stukje
« Laatst bewerkt op: 24 January 2010, 23:55:06 door marty »
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

stig

• Offline Offline
Re:Modelspoormagazine 89
« Reactie #1 Gepost op: 25 January 2010, 00:26:25 »
je hebt me nieuwsgierig gemaakt mart. Mag ik je msm lezen zaterdag? ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #2 Gepost op: 25 January 2010, 07:49:09 »
Marty, dat is een deftig stukje proza en zeker niet een kort stukje tekst. Je kan het wel. Proficiat.
Nu zal ik toch echt zelf naar de winkel moeten. De vrouw heeft nr 89 nog niet meegenomen.  ;D
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #3 Gepost op: 25 January 2010, 08:42:34 »

Leuke beschrijving Marty,

En over de belgische stoomlocs: er zijn volgens mij als herstelbetaling na WO1 een aardig aantal duitse stomers naar Belgie gegaan. Dus zijn er met geen of kleine aanpassingen locs te maken (uit duitse stoomlocs) die langer in Belgie hebben gereden (en dus ook de belgische kleuren hebben/hadden) dan de enkele duitse locs die na WO2 tijdelijk in Nederland zijn blijven hangen.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #4 Gepost op: 25 January 2010, 08:47:26 »
Die Duitsers moesten aan de Belgen betalen voor 2 oorlogen. Misschien is het daarom dat ze nu nog Belgische modellen maken als soort van herstelbetaling
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

spoorzolder

• Offline Offline
    • http://www.spoorzolder.nl
« Reactie #5 Gepost op: 25 January 2010, 09:14:41 »
toch maar eens naar de winkel
 (y)
kijk eens op http://spoorzolder.nl/baanplan-page.html en volg de bouw van mijn baan

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #6 Gepost op: 25 January 2010, 09:54:55 »
Nou Marty, je hebt flink je best gedaan met zo'n leuk/goed stuk proza. (y) Het is wel te merken dat je na het gebruik van je WII Fit weer in topconditie bent. Houden zo.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

basdouma

• Offline Offline
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
« Reactie #7 Gepost op: 25 January 2010, 10:59:53 »
Het was toch WII active  ;D ;D

Eeen zeer leuk stukkie tekst..!  Ik zou hem er bijna door kopen, alleen intreseren Belgische treinen mij geen klap :-X

Complimenten  (y)

Bas
Modelspoorder in winterslaap

Deka

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 January 2010, 07:50:21 »
@Marty,

Je schrijft in je bespreking:
"Daarna komen de stukjes die ik zelf altijd oversla, omdat ik nou eenmaal een hekel  heb aan treinen  . Beschreven wordt een treinsamenstelling , zei het dat de tekst nu weer heel bondig is, en 1 foto behelst, de relevantie ontgaat me geheel eigenlijk."
Als je het artikeltje leest, is het zéér interessant voor de modelspoorder, Het blijkt namelijk dat in België voor personenvervoer al jaren een "scholierentrein" rijdt, bestaande uit een loc en één rijtuig. Eerst werd daarvoor een dieselloc gebruikt, nu zelfs een elloc.
Korter kan dus niet, en menig modelspoorder heeft daaraan dus een goed voorbeeld om ook met zeer korte treintjes te rijden. Het hangt er maar vanaf, door welke bril je het bekijkt. :)

Dick

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2010, 10:34:32 »
Daar Heb je een punt Dick, ik zal het volgende keer beter lezen, en niet alleen beoordelen vanuit mijn eigen bril ( met dikke glazen)
Volgende keer heb ik ook meer tijd  om alles op het gemak te lezen, nu moest het voordat ze alweer uit de schappen waren, dus hou het maar op een zelf gestelde deadline die ik moest halen  :D
Maar je opmerking snijd zeker hout, en zal de inhoud over grootspoor voortaan ook beschrijven, dan mag de lezer bepalen of hij of zij er wat aan heeft :)
Dank dick
« Laatst bewerkt op: 26 January 2010, 10:36:08 door marty »
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 January 2010, 13:44:48 »
Die Duitsers moesten aan de Belgen betalen voor 2 oorlogen. Misschien is het daarom dat ze nu nog Belgische modellen maken als soort van herstelbetaling

Slechts voor één oorlog. De 'herstelbetalingen' na de Eerste Wereldoorlog (het ging niet alleen om locs) veroorzaakten zoveel economische problemen in Duitsland dat ze een voedingsbodem vormden voor het nieuwe conflict. Na de Tweede Wereldoorlog besloten de overwinnaars dat het misschien verstandiger was Duitsland zijn productiemiddelen te laten houden, zodat ze er economisch bovenop konden komen. Dat is inderdaad verstandig gebleken.

Het gaat in ieder geval om Duitse locs die na de Eerste Wereldoorlog aan België zijn overgedragen. Het einde van het liedje was trouwens dat ze in België nog tot ver na de Tweede wereldoorlog met dat aftanse spul hebben rondgereden, terwijl Duitsland inmiddels over een ultramodern lokpark beschikte.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.