Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)  (gelezen 10489 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2026
  • Allegra" treinstel
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #15 Gepost op: 30 December 2009, 19:31:33 »
Ik heb het boek Spoorwegmaterieel in Nederland en daar staat deze wagon in ik zal hem morgen voor je inscanen en naar je toe mailen
De tekening is wel 1:160 maar die kun je vergroten naar 1:87, ik zal beide bladzijden scannenvoor ook die met de gegevens  (y)

Groetjes edwin

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #16 Gepost op: 30 December 2009, 20:45:15 »
??? als je kop maakt betekent dit dat de locomotief omloopt naar de andere kant, maar de foto laat zien dat dat niet gebeurd is. De loc rijdt ,  van uit Akzo bezien, eerst met een bocht naar rechts naar Enschede. Dan moet hij dus richting veranderen om naar Hengelo te gaan. Als hij niet omloopt moet de locomotief duwen.
schets:
<-Hengelo ______________________________________Enschede >
               ______________________________________
                ________________________________ (kopspoor)
                        \____________________/
                                    /           
                                   /
                       AKZO    /
Nee, kopmaken is van richting wisselen (met hetzelfde treinnummer, waar van toepassing) (en "keren" is van richting wisselen met treinnummerverandering).
Of je de loc omloopt naar de andere kant of niet maakt daar niets voor uit.
De loc kan daar niet omlopen (en dat zouden ze vermoedelijk toch niet doen als het ff kan, veel te veel moeite  ::) ), dus inderdaad is hij aan het duwen. Ik meen ook niet anders beweerd te hebben met "nu wordt de trein teruggeduwd"...
Je schets moet als volgt zijn:
<-Hengelo -------------------------------------------
              ------------------------------------------- Enschede->
                --------------------------] (kopspoor)
                                     /
                                    /           
                                   /
                                  /
                                  |
                       AKZO    |

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #17 Gepost op: 30 December 2009, 20:50:30 »
Wordt de trein geduwd richting het AKzo terrein of hij wordt getrokken richting het baanvak Hengelo-Enschede. Maar er wordt zeker geen kop gemaakt.
Op de tweede en laatste opname van de 2200 wordt de trein getrokken naar het baanvak Hgl-Es.
Daar wordt welzeker "kopgemaakt" - dat komt (kwam) daar slechts neer op het omzetten van de rijrichtingsleutel van "vooruit" naar "achteruit" (of hem uitnemen uit de stuurstand aan de platte kop en hem in de stand "vooruit" in de stuurstand aan de neuszijde plaatsen).
Tussen het kopspoor langs het baanvak Hgl-Es bij de Pruisische Veldweg wordt/werd altijd met loc voor gereden en van/naar emnplacement Hgl dus altijd geduwd.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #18 Gepost op: 31 December 2009, 09:44:25 »
Fraai bericht Illya. Dat maakt herinneringen wakker aan vroeger(©)!
Toen mijn oom nog leefde en aan de Kuipersdijk woonde (het derde of vierde huis vanaf het spoor), heb ik heel vaak woensdagsmiddags met mijn broertje van achter de garage naar de treinen staan kijken. Bij de straat en de overweg mochten we nog niet komen, te gevaarlijk  :)

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Rockerbox

  • Gast
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #19 Gepost op: 31 December 2009, 14:33:43 »
Hallo Edwin.

IK weet zeker dat er meer mensen interesse hebben in de tekening.
Ik heb het boek Spoorwegmaterieel in Nederland en daar staat deze wagon in ik zal hem morgen voor je inscanen en naar je toe mailen
De tekening is wel 1:160 maar die kun je vergroten naar 1:87, ik zal beide bladzijden scannenvoor ook die met de gegevens  (y)

Groetjes edwin
Zou je misschien zo vriendelijk willen zijn om de tekening of linkje in dit lijntje te plaatsen ?
Onze dank zal zoals gebruikelijk groot zijn.

 (y) Geluk in tuk veur allen in 2010 (y)

Rino

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2026
  • Allegra" treinstel
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #20 Gepost op: 31 December 2009, 14:40:58 »
Aangezien ik met het copyright verhaal zit heb ik lieverd dat mensen die deze tekening willen hebben mijn even via een PN benaderen waarin het emailadres staat dan stuur ik hem via de mail.

Groetjes edwin

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #21 Gepost op: 04 January 2010, 14:59:58 »
Verder; voordat op locatie Hengelo een gasturbine kwam was er per spoor een continue aanvoer van kolen (de blauwe transportgoten zijn nog deels zichtbaar)
Waar zijn de restanten nog te zien dan? Het enige dat volgens mij nog staat, is de blauwe loods waar de wagons gelost worden. De kolencentrale is volgens mij verkocht aan China. Zal mn vader eens vragen als hij thuis hoe dat ook al weer zat. Hij heeft met die kolencentrale en gasturbine gewerkt. De transportbanen hebben nog een tijdlang aan de overkant van het kanaal gelegen.
Spoorgroet, Martin

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Hengelo Akzo 1986, 1990 (19 toen special)
« Reactie #22 Gepost op: 04 January 2010, 16:59:20 »
Waar zijn de restanten nog te zien dan? Het enige dat volgens mij nog staat, is de blauwe loods waar de wagons gelost worden. De kolencentrale is volgens mij verkocht aan China. Zal mn vader eens vragen als hij thuis hoe dat ook al weer zat. Hij heeft met die kolencentrale en gasturbine gewerkt. De transportbanen hebben nog een tijdlang aan de overkant van het kanaal gelegen.

Hmmm is voor mij ook al weer 'even' geleden. Naar mijn idee (vanaf Waarbeek komende) was er links van de weg over het terrein nog een klein stukje te zien komende uit de loods.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden