Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 10:24:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
  

Auteur Topic: HSM D1715  (gelezen 5635 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2590
Re: HSM D1715
« Reactie #45 Gepost op: 02 November 2024, 14:23:06 »



Is dit een R1? Ik weet ‘t eigenlijk niet.

Dat is geen R1, maar een type G. Ik denk G3.

Ik snap nu waar mijn verwarring vandaan komt:


Dus waarschijnlijk zijn hier later dus ook andere scheenplaten voor geplaatst?

Als er W1-potten werden geplaatst, dan werden als regel ook de balansen vervangen door geperste exemplaren. Dat gebeurde niet onmiddellijk nadat de beslissing was genomen om te wijzigen, maar zodra vervanging door slijtage noodzakelijk was.
Op de materieeltekening waarvan je een uitsnede laat zien, is in de linkerbovenhoek te lezen dat het besluit om W1-potten aan te brengen pas in februari 1940 is genomen. Intussen was ook het besluit genomen om deze wagens in de goederendienst in te zetten als Dg en kort daarna kwamen de oosterburen op bezoek met alle gevolgen van dien. Het is het dus maar de vraag of die wijziging ooit is uitgevoerd.
Interessant is ook dat op de tekeningen niet is terug te vinden dat de L-potten zijn vervangen door R1, maar op alle foto's die ik ken zijn de R1 potten aangebracht.

Grtz, Ton

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: HSM D1715
« Reactie #46 Gepost op: 02 November 2024, 15:47:29 »
Wat me ook opviel is dat de andere serie (die met deur op een andere plek) andere draagpotten lijkt te hebben. De tekening geeft gelukkig genoeg houvast om L draagpotten te modelleren.

hans nahon

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: HSM D1715
« Reactie #47 Gepost op: 02 November 2024, 21:07:17 »
Dat is geen R1, maar een type G. Ik denk G3.

Als er W1-potten werden geplaatst, dan werden als regel ook de balansen vervangen door geperste exemplaren. Dat gebeurde niet onmiddellijk nadat de beslissing was genomen om te wijzigen, maar zodra vervanging door slijtage noodzakelijk was.
Op de materieeltekening waarvan je een uitsnede laat zien, is in de linkerbovenhoek te lezen dat het besluit om W1-potten aan te brengen pas in februari 1940 is genomen. Intussen was ook het besluit genomen om deze wagens in de goederendienst in te zetten als Dg en kort daarna kwamen de oosterburen op bezoek met alle gevolgen van dien. Het is het dus maar de vraag of die wijziging ooit is uitgevoerd.


Interessant is ook dat op de tekeningen niet is terug te vinden dat de L-potten zijn vervangen door R1, maar op alle foto's die ik ken zijn de R1 potten aangebracht.

Grtz, Ton

@ TonM:
Die pot op de foto is inderdaad een G3-pot (y)

HSM-drieassers werden (voor zover mij bekend) niet van R1-potten voorzien, alleen W1. De vierassers kregen daarentegen wél steeds R1. Als je van die detailfoto het wagennummer weet zou je eens moeten kijken of het een wagen is uit de serie D 4621 - 4645, die hadden Ag3-potten (en daar lijkt de foto ook op, Ag3 toont wat "smaller" dan R1).
De drieassers uit de series waar ook de HSM D 1715 toe behoorde kunnen wel W1-potten hebben gekregen (vanaf 1940), maar behielden hun oude gesmede balansen. De 1750 (bij NS D 8501) heeft dat zeker niet meer meegemaakt, die bleef buiten de opdracht tot wijziging. Die ging kort daarna over naar het dienstwagenpark als hulpongevallenwagen 157601 depot Utrecht.

@ vpeters1984:
Wordt jouw model de D 1715 of een wagen als in de serie waarvan ook de D 1715 een wagen was? Die specifieke D 1715 was (met de 1716) aangepast voor de ZHESM-lijn en had daartoe aardingsbeugels op het dak.

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: HSM D1715
« Reactie #48 Gepost op: 02 November 2024, 21:12:42 »
Dus kan ik de W1 laten zitten? En voor een ouder model een type L?

Mijn plan was een D1715 uit omstreeks 1920. Maar wil de optie open houden om een ZHESM model ook nog te maken.
« Laatst bewerkt op: 02 November 2024, 21:32:19 door vpeters1984 »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2590
Re: HSM D1715
« Reactie #49 Gepost op: 02 November 2024, 22:05:52 »
Dus met een beetje geluk komen er straks reacties van andere mensen die dingen vertellen die ik nog niet wist.

@Hans,

Zoals je ziet, had ik al de hoop dat jij zou reageren  ;)
Ik dacht dat Ag3-potten specifiek voor goederenwagens waren, vandaar dat ik uitkwam op R1. Maar jij hebt meer en betere bronnen dan ik.

Ik heb hier nog een fragment van een foto uit de NVBS-beeldbank van de 157601 (ex-D8501) uit 1942. Daarop staat de wagen volgens mij met R1 Ag3-potten. Dat zou betekenen dat niet alleen wagens uit de door jou genoemde serie die potten hebben gehad.



Andere vraag die dan bij mij leeft: De oude HSM-potten waren smaller dan de W1 potten. Als deze wagens hun open balansen behielden, moesten die dan niet stevig worden verbouwd om de W1-potten passend te krijgen?

Dus kan ik de W1 laten zitten? En voor een ouder model een type L?

Zoals ik al eerder schreef en zoals Hans bevestigt, kan dat alleen vanaf 1940. En dan verschilt het nog per wagen of en wanneer die wijziging is doorgevoerd.
Omstreeks 1920, en dus ook in de ZHESM-periode, bestonden de W1-potten nog niet. Die zijn pas in de NS-tijd gekomen.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 02 November 2024, 22:17:14 door TonM »

vpeters1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: HSM D1715
« Reactie #50 Gepost op: 03 November 2024, 21:01:38 »


Zou dit er mee doorkunnen? Remmerij heb ik bewust nog even achter wegen gelaten.

En de totaal indruk:


« Laatst bewerkt op: 03 November 2024, 21:18:25 door vpeters1984 »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2590
Re: HSM D1715
« Reactie #51 Gepost op: 03 November 2024, 21:49:39 »
Hoe goed goed genoeg is, bepaal je natuurlijk zelf. Ik vind het allang knap dat jij dit kunt ontwerpen.
Mijn eerste indruk is dat de potten nog een beetje gedrongen overkomen, maar ik ben misschien tè kritisch.

Voor de vergelijking hieronder nog een foto van een L-pot die ik bij Erwin Werps het gekocht.



Grtz, Ton