Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Prutsert
Vandaag om 20:06:47
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 19:58:45
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 19:38:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44

Auteur Topic: Inbouwen verlichting Roco Tee  (gelezen 5122 keer)

Hansw

• Offline Offline
Inbouwen verlichting Roco Tee
« Gepost op: 25 November 2009, 11:33:49 »
Beste forumleden,

Graag zou ik van iemand advies willen hebben die in de ROCO TEE in de wagons
verlichting heeft ingebouwd of hier ervaring mee heeft.
Kan ik het merk digirails hiervoor gebruiken of kan ik beter ROCO verlichting aanschaffen
om aanpasproblemen te voorkomen.
Welk kleur licht is het meest aan te bevelen bij deze trein.
Ik las wel op het forum dat de kap van de wagons moeilijk is los te maken en kans
op beschadiging aanwezig is.
Moet ik hier als beginner aanbeginnen of kan ik het beter laten rusten.

Mvg
Hansvw

P.s  Svp merk en artikelnummer van verlichtingset bij antwoord vermelden.

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
Re:Inbouwen verlichting Roco Tee
« Reactie #1 Gepost op: 25 November 2009, 13:02:31 »
Hans, met gezond verstand kom je heel erg ver. En als je de juiste soldeerpunten op de led-stripjes pakt kan je er in principe niets kapot aan maken (en waar die punten aanwezig zijn, staat natuurlijk in de handleiding).
Over losmaken van de kap, durf ik niets over te zeggen, de één vind het een ramp, de andere heeft er totaal geen problemen mee (Roco locs heb ik meestal zo open, anderen moeten eerst 20 tandenstokers tussen de kap duwen).
Wat het wel moeilijker maakt, is als je niet omschrijft welke rijtuigen je bedoeld. De TEE heb je van Roco van vele landen in vele bouwtypen. Nu zou ik moeten gokken wat je bedoeld. Als je het artikelnummer vermeld (+ plaatje/link als je dat toevallig kan vinden), reageren mensen sneller en voorkom je een algemeen verhaal als hierboven. :)

Groeten,

Henk

Oh ja, warmwitte verlichting is het mooiste van allemaal, geel en blauw-wit is erg lelijk. Dat weten de fabrikanten ook en daarom moet je ook voor die led-strips het meeste dokken (ja de warm-witte leds zijn ook wat duurder, maar zulke prijsverschillen hoeven ze niet op te leveren).
« Laatst bewerkt op: 25 November 2009, 13:04:27 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

Hansw

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 November 2009, 13:13:56 »
Henk,

Beantwoord voor je reactie

Hierbij de specificatie:Digital Startset DeIV der NS
63123      111762Digital Startset mit einem TEE Dieseltriebwagen De der Niederländischen Staatsbahn im exakten Maßstab 1:87. Ab Werk mit Sounddecoder für Original-Sound und Lastregelung. Alle Wagen des Zuges sind über stromführende Kupplungen miteinander verbunden. Der Triebwagen besitzt eine Spezialschaltung, die es ermöglicht, dass der Zug vom jeweils vorausfahrenden Fahrzeug den Strom aufnimmt.Folgende Sound-Funktionen stehen zur Verfügung:F0 Spitzen- und Schlusslichter an/ausF1 Sound an/ausF2 Hupe 1F3 Hupe 2F4 Innenbeleuchtung (nachrüstbar)F6 RangiergangF7 Dieselgeräusch hochfahrenF8 Dieselgeräusch runterfahrenF9 Kupplungs-GeräuschF10 Lösen der BremsenF11 VentilatorF12 Kompressor startenF13 Hupe 1 kurzF14 Hupe 2 kurzWeiterer Inhalt/Funktionen:Roco geoLINE-Gleisoval R3 mit Bettung. 14 Gerade G200, 1 Einspeisungselement vorinstalliert, 12 Bogen R3 (r=434,5 mm). 10725 leistungsstarker Universaltransformator 50VA. 10764 Digital-Verstärker. 10810 multiMAUS mit 9999 Lokadressen. Die Anfahrspannung, Beschleunigung und Verzögerung können getrennt programmiert werden (wahlweise Betrieb mit 14 oder 28 Fahrstufen möglich).
 UVP € 564,00

zurück

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #3 Gepost op: 25 November 2009, 13:47:40 »
Hmm, ik weet niet hoe moeilijk de wagens open te krijgen zijn. Ik heb alleen de motorwagen open moeten krijgen en dat ging wat moeilijker dan dat ik gewend was. Gelukkig hoef jij de motorwagen niet open te maken, maar alleen de personenwagens. Waarschijnlijk moet je alleen de kap naar wat buiten trekken en het onderstel er tussen uit laten vallen (klinkt erger dan het is), maar daarvoor moet je de handleiding lezen. Moet je de kap naar buiten trekken, maak het jezelf dan niet moeilijker dan nodig is, trek op de plaatsen waar de palletjes zitten, scheelt veel werk.

En dan ja, het monteren van de verlichting. De belangrijkste vraag is: wat wil jij? Wil je de verlichting met de decoder schakelen? Of mag hij constant branden? Dit in verband met de bedrading. In het laatste geval moet je de bedrading aan de stroomafnemers solderen (of de draden die daar naar leiden).
Ik weet echter niet hoe de bedrading zelf in elkaar zit. Ik weet niet welke contactvlakken op de koppeling voor wat dient. Hier zullen andere mensen je moeten helpen, of je moet het zelf uitvogelen. (Hoe handig/slim/ervaring heb je?)
Mocht je bij dingen twijfelen, doe ik dit goed, dan kan je altijd iets op het forum gooien. Meer mensen weten (meestal) meer dan 1. :) En fouten maken is niet erg, zolang je er maar van leert, maar het is altijd beter om van fouten van iemand anders te leren. :)

Henk

K.Bay.Sts.B

RenevKL

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 25 November 2009, 14:39:17 »
Hans,

De kap of het dak eraf halen moet je inderdaad uit de handleiding zien te halen. Digirails heeft hele mooie LEDstrips, als je deze digitaal wilt schakelen dan is er ook een LEDstrip met een ingebouwde decoder die het DCC en Motorola verstaat. Is niet de goedkoopste maar wel heel erg mooi (prijs tussen de 22 en 26 euro)

Toevallig heb ik deze LEDstrip met decoder recentelijk in een Marklin wagon ingebouwd. Ik heb hiervan een aantal foto's en filmpjes met de verschillende mogelijkheden geplaatst. Misschien helpt het om een indruk te krijgen.

http://vankleef.com/lang/en/digirails-80-010-wagon-verlichting-ledstripdigirails-80-010-locomotive-lightning-ledstrip/

Rene
« Laatst bewerkt op: 25 November 2009, 14:56:04 door RenevKL »

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 25 November 2009, 14:44:40 »
Hans,

De kap of het dak eraf halen moet je inderdaad uit de handleiding zien te halen. Digirails heeft hele mooie LEDstrips, als je deze digitaal wilt schakelen dan is er ook een LEDstrip met een ingebouwde decoder die het DCC en Motorola verstaat. Is niet de goedkoopste maar wel heel erg mooi (prijs tussen de 22 en 26 euro)

Is overbodig. De verlichting is via de decoder in de motorwagen te sturen. De inbouw is eenvoudig en de te gebruiken verlichting is niet erg kritisch. De standaard verlichtingsstrips van Digirails zijn momenteel in de aanbieding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #6 Gepost op: 25 November 2009, 14:51:30 »
Hmm, ik weet niet hoe moeilijk de wagens open te krijgen zijn. Ik heb alleen de motorwagen open moeten krijgen en dat ging wat moeilijker dan dat ik gewend was. Gelukkig hoef jij de motorwagen niet open te maken, maar alleen de personenwagens. Waarschijnlijk moet je alleen de kap naar wat buiten trekken en het onderstel er tussen uit laten vallen (klinkt erger dan het is), maar daarvoor moet je de handleiding lezen. Moet je de kap naar buiten trekken, maak het jezelf dan niet moeilijker dan nodig is, trek op de plaatsen waar de palletjes zitten, scheelt veel werk.

Henk

De motorwagen moet wel degelijk open. Daarin zit aan de kant waar met de rest van de trein gekoppeld wordt, nog een klein zitgedeelte voor het personeel.

Marco

Hansw

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 November 2009, 17:17:37 »
Beste forumleden

Ik begrijp niet helemaal de opmerking :
En dan ja, het monteren van de verlichting. De belangrijkste vraag is: wat wil jij? Wil je de verlichting met de decoder schakelen? Of mag hij constant branden? Dit in verband met de bedrading. In het laatste geval moet je de bedrading aan de stroomafnemers solderen .

Ik heb een trein met wagonverlichting nl de Trix Koploper ; hierbij schakel ik de verlichting
in dmv de MULTIMAUS op de knop * te drukken.
Als ik dit ook zo bij de ROCO TEE wil  hoef ik dan niets te solderen.
Mvg
Hans   

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #8 Gepost op: 25 November 2009, 17:23:13 »
In de Roco TEE RAm lopen door alle rijtuigen draden waarop je de interieurverlichting kunt aansluiten. Deze verlichting kun je dan vervolgens met je Multimaus d.m.v. F4 in- en uitschakelen. Met de *-toets kun je de front- en sluitverlichting in- en uitschakelen. Persoonlijk zou ik zelf NOOIT de interieurverlichting zodanig aansluiten dat hij altijd brandt. Daar heb je toch de F4 immers voor?!

Marco

Northlander1983

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 25 November 2009, 18:38:34 »
Even een andere vraag:

indien verlichting is gekozen met gloeilampjes (oude Roco lichtstrips) is deze dan te dimmen via de decoder (F4 uitgang CV118)?
Persoonlijk geprobeerd echter kreeg toen een vreemd/brommend geluid te horen vermoedelijk van het relais.

Wat doe ik fout?
« Laatst bewerkt op: 25 November 2009, 19:19:27 door Northlander »

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 25 November 2009, 20:39:12 »
Dat komt omdat via de functie een relais wordt aangestuurd en dat relais schakelt weer de verlichting. Je kunt de verlichting dus niet via de functie dimmen. Probeer je dat wel, dan verlaag je alleen maar de spanning op de relaisspoel. Die spoel gaat dan brommen en wordt de spanning te laag dan schakelt het relais helemaal niet meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Northlander1983

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 26 November 2009, 19:40:56 »
Bedankt Henk,

dan ga ik weerstanden plaatsen per rijtuig, had reeds dit vermoeden.