Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 23:27:56
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
Vandaag
om 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
Vandaag
om 23:01:42
zoeken waar een draad zit op de baan
door
Dirk
Vandaag
om 22:59:35
Raadplaatje
door
Whis
Vandaag
om 22:58:02
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 22:18:35
C12c rijtuig
door
maartenvdb
Vandaag
om 22:15:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
Vandaag
om 22:06:11
Kato ETA 515
door
Benelux795
Vandaag
om 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179
door
Spoorzoeker58
Vandaag
om 21:03:32
Modelspoorbaan van Einte
door
Frank 123
Vandaag
om 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling
door
Cegielski
Vandaag
om 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 20:10:15
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
Camickaeze
Vandaag
om 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
Vandaag
om 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
vpeters1984
Vandaag
om 18:58:33
HSM D1715
door
vpeters1984
Vandaag
om 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 18:34:40
Tsjechische Sikken
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:30:24
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:50:31
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Ben
Vandaag
om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ?
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:22:28
Leubachtalbahn
door
einte
Vandaag
om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 13:29:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 13:03:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Verschillen Gs 141 en Gs 142?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Verschillen Gs 141 en Gs 142? (gelezen 1555 keer)
Han Steenwijk
Offline
Berichten: 78
Verschillen Gs 141 en Gs 142?
«
Gepost op:
05 January 2010, 17:01:40 »
De gesloten twee-assige goederenwagen volgens ORE-recept werd twee keer voor NS gebouwd:
Gs 141:
oorspr. S-CHO 5701-7560, bouwjaren 1956/57, 1860 wagens
Gs 142:
oorspr. S-CHO 7600-8099, bouwjaren 1959/60, 500 wagens
Volgens "Spoorwegmaterieel in Nederland" (waaruit ik dit vlijtig heb overgeschreven) week de tweede serie hier en daar iets af van de eerste serie.
Wie weet waar dit "hier en daar" op slaat? Zelf heb ik gevonden:
- de hoekzuilen hebben aan de zijwanden onderaan een driehoekige versteviging bij Gs 142; bij Gs 141 ontbreekt die;
- de kopwanden zijn bij Gs 141 volledig uit houten planken opgebouwd. Bij Gs 142 bestaat het bovenste gedeelte van de kopwand, vanaf de onderste dakrand, uit staalplaat o.i.d.;
- de zuilen op de kopwanden verjongen bij de Gs 142 kort voordat ze tegen het dak eindigen; bij Gs 141 verandert het profiel niet.
Wie kent nog meer verschillen?
Han
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4061
Re:Verschillen Gs 141 en Gs 142?
«
Reactie #1 Gepost op:
05 January 2010, 17:15:01 »
Citaat van: Han Steenwijk op 05 January 2010, 17:01:40
Wie kent nog meer verschillen?
Han,
De remmen zijn een duidelijk verschil. Waar de 1410 nog Westinghouse had (met het opvallend grote paneel onder de deuren) had de 1420 Oerlikon remmen.
En volgens Op de Rails 1977-9 had de 1410 25,2 m2 vloeropp en de 1420 25,1 m2. Dat kan door andere afmetingen of dikker hout worden verklaard.
Dirkjan
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Verschillen Gs 141 en Gs 142?