Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
Vandaag om 23:00:35
C en K rails samen door hmmglaser
Vandaag om 22:59:48
Yamorc booster door Ruud Teunissen
Vandaag om 22:52:29
Seuthe gaat stoppen door hmmglaser
Vandaag om 22:52:28
Mijn geweatherde modellen door hmmglaser
Vandaag om 22:48:47
Een NS 5500 knutselen door FritsT
Vandaag om 22:03:12
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 21:53:52
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 21:43:29
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:26:02
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:19:09
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
Vandaag om 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:53:33
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:33:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:37:20
Spuitmondjes door bellejt
Vandaag om 18:25:36
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 18:23:58
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 18:13:55
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
Vandaag om 17:22:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:39:06
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:41
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:55:22
Sfeer op je modelbaan door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:53:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:21:24
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:13:07
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
  

Auteur Topic: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal  (gelezen 11006 keer)

Anoniem

  • Gast
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #45 Gepost op: 21 November 2006, 11:49:37 »
Ik had dat inderdaad geconcludeerd aan de hand van de enorme deuken die ontstaan door kleine opspringende steentjes uit de ballast ;).

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #46 Gepost op: 21 November 2006, 12:25:11 »
Zeecontainers moeten gestapeld worden. Dat is mogelijk doordat zeecontainers een behoorlijk weerstandsmoment tegen buiging in verticale richting hebben. Een geribbelde wand zorgt daarvoor. In het horizontale vlak is het nog steeds een vaatdoek.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #47 Gepost op: 21 November 2006, 12:54:43 »
Okee, begrijp het een beetje, als ze licht zijn verklaart het ook gelijk waarom ze verspreid liggen.
Ik had ook al een keer begrpen dat de containers niet echt vast liggen op de wagens dus die zijn dan ook makkelijk verplaats baar (door een trein) but correct me if I'm wrong.

Mvg,

Willem
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #48 Gepost op: 21 November 2006, 13:31:04 »
Het leeggewicht van een 20" zeecontainer ligt bij de 2,5 tot 3 ton, een 40" zal onbeladen rond de 4 ton wegen.
Op goederenwagens staan zeecontainers met hun hoeken op pinnen in de wagenvloer, ze zijn dus tegen verschuiven gezekerd. Op vrachtwagens worden zeecontainers met de vier hoekpunten op het chassis geklemd, maar daar zijn bijvoorbeeld in bochten de krachten vaak ook groter.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2006, 23:50:13 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Groetjes, Bart

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #49 Gepost op: 21 November 2006, 14:24:37 »
In het filmpje is ook te zien dat 1 of meerdere van de goederenwagons compleet vernielt is. Dit zo erg dat moeilijk te zien is om hoeveel wagons het gaat. De vernielde wagons en containers kunnen ook vmede veroorzaakt zijn doordat ze met een lekker gangetje tegen een boveleidingportaal zijn geknalt en zelfs de betonnen voet er van uit de grond hebben gerukt.

Dus wellicht is de Spinter niet de directe reden van de zwaargehavende containers maar meer de betonnenvoet van het bovenleidingportaal en het portaal zelf.

Uiteraard is de Sprinter wel de oorzaak van de onsporing zodat de goederen trein het portaal uberhaupt heeft kunnen raken.

m.v.g.

Mark

love to build realistic     let's be kind.

manuelspot

  • Gast
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #50 Gepost op: 25 November 2006, 20:49:03 »
Ik heb nog wat foto's van het ruimen van de trein in rotterdam op de site gezet.

Er is behoorlijk wat schade in Rotterdam aan de rails.

http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/Page8027.htm

Tja het was weer goed raak deze week. Weer een Sprinter  :'( :'(

Manuel

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #51 Gepost op: 25 November 2006, 22:26:15 »
Mooi om te zien dat de rail naast de las gebroken is en niet in de las zelf. Goed werk dus!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3370
    • nederlof.net
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #52 Gepost op: 25 November 2006, 22:35:03 »
Mooi om te zien dat de rail naast de las gebroken is en niet in de las zelf. Goed werk dus!
Inderdaad maar wel imponerend om te zien wat een krachten er optreden bij zo'n aanrijding! Dat zo'n rail gewoon breekt!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

manuelspot

  • Gast
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #53 Gepost op: 26 November 2006, 00:33:28 »
Wat ik ook zo bijzonder vind is dat die Sprinter vrijwel geen schade heeft en die containertrein er niet meer uitziet. Wat een puinhoop. :-|

Manuel

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #54 Gepost op: 26 November 2006, 09:35:32 »
Citaat
Wat ik ook zo bijzonder vind is dat die Sprinter vrijwel geen schade heeft

Nou, geen schade, ik heb de sprinter vrijdagavond eens bekeken en er is toch aardig wat schade te zien. Er mag redelijk wat plaatwerk vervangen worden op de bakken en volgens mij zijn de draaistellen er ook niet zonder schade vanaf gekomen.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

manuelspot

  • Gast
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #55 Gepost op: 26 November 2006, 11:52:59 »
Nou kijk dat bedoel ik zo.

Van de containertrein zijn er een aantal wagens die niet eens meer over het spoor vervoerd kunnen worden, maar op diepladers afgevoert moesten worden.

De Sprinter heeft inderdaad een beedje blikschade maar kan nog wel gewoon over het spoor vervoert worden.
Ik heb wel ergere schade gezien dan bij die Sprinter.

Manuel