Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:39:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:29:27
Mijn geweatherde modellen door Spoor010
Vandaag om 05:31:32
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58

Auteur Topic: Het nut van condensatoren/spoelen  (gelezen 7778 keer)

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
Het nut van condensatoren/spoelen
« Gepost op: 14 October 2009, 20:10:48 »
Citaat
uit Decoder in Fl* gtl4/4 Conclusie volgens mij: koolborstels. Die gaan we eerst maar eens vervangen, misschien dat de lok het dan gewoon doet.
Iets waarop ik inhaak :
Ik denk dat de rede dat de koolborstels sneller slijten ligt aan het feit dat de condensatoren en spoelen weg zijn. Ik denk dat het meer 'vonk' vorming geeft. Ook stinkt een Fleischmann motor onder digitale sturing bij mij meer dan zonder decoder.

Het wordt mij steeds meer een raadsel. Condensatoren en (smoor)spoelen zijn toegevoegd aan de modellen vroeger om storingen uit de motor uit de voedingsspanning te houden. Ook zijn ze er om de stroom door een motor constant te houden. Daardoor voorkom je mijns inziens vonken tussen je koolborstels en je collector. Vroeger was het zo, verwijder alle condensatoren en spoelen, anders frituur je je lokdecoder !  Ik begrijp dat de spoelen en condensatoren als kortsluiting zouden dienen voor het digitale signaal. Maar toch... steeds vaker zie je dat bij bijv. Lokpilots de spoelen en condensator van de Fl* motoren blijven zitten. Het is mij ook opgevallen dat mijn Fleischmann lok met stekker (NEM651) nog steeds de spoel en condensator in de leiding heeft zitten, waar de decoder geen last van heeft. Bovendien rijdt hij beter (lees: zo goed als geen stank) dan mijn andere modellen met decoder, ook na schoonmaken.

Ook zie ik steeds meer loks met stekker (NEM 652) waarbij je de spoelen en condensatoren laat zitten. Bij Märklin is het zelfs obligatorisch dat je ze inbouwt bij het ombouwen naar hoog-vermogen motoren (niks anders als gelijkstroommotoren). Ook bij Roco en Piko zie ik vaak spoelen en condensatoren in de motorleidingen, bij loks met decoderaansluiting. Ik rijdt met Hornby (niet lang meer), Uhlenbrock (Roco Railbus), Lenz Silver en ESU Lokpilots. Geen van alle hebben hier problemen mee.

Om dus een discussie te beginnen. Waarom moet je tegenwoordig de spoelen en condensatoren verwijderen, terwijl ze op de meeste digitaal voorbereide loks van tegenwoordig nog gewoon aanwezig zijn in de voedingsleidingen nadat je een decoder aansluit ?  Waarom moet je bij oudere Fl* motoren alles verwijderen, terwijl ze bij moderne met aansluiting er gewoon blijven zonder dat je een decoder frituurt ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Het nut van condensatoren/spoelen
« Reactie #1 Gepost op: 14 October 2009, 20:22:47 »
Sander, tegenwoordig moeten er geen condensatoren en spoelen verwijdert te worden.  Dat is altijd al zo geweest, Alleen vergeet je daarbij één heel erg belangrijk ding. En dat is het lezen van de inbouw handleiding. Daarin staat specifiek of je ze moet verwijderen. Staat er niets over in, dan blijven ze gewoon zitten.

M.a.w. het is dus afhankelijk van het merk en type decoder. Ook al duizende keren uitgelegd en besproken.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 14 October 2009, 20:25:00 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #2 Gepost op: 14 October 2009, 20:46:14 »
Vroeger werden spoelen en condensatoren inderdaad voor ontstoringsdoeleinden gebruikt, toen ik een kleine jongen was (ben nu bijna 40 ....) kon mijn treinenset het televisie genot van onze buren verstoren als ze niet in een lok zaten.

Tegenwoordig hebben we hippe decoders die de motorsnelheid echt regelen (de cruisecontrol). Hiervoor wordt de motor opgenomen in het regelcircuit van de decoder. Als er naast de motor nog andere componenten zoals condensatoren of spoelen inzitten dan *kunnen* die een negatieve invloed hebben op de regeling. E.e.a. o.a. afhankelijk van de waarden van die componenten. De precieze grenzen weet ik niet, ik verwijder vaak beide.

Echt stoere decoders (o.a. bepaalde zimo's) kun je nog tunen zodat je condensatoren zou kunnen laten zitten.
Ik heb een enkele zimo, maar ik waag me daar verder niet aan, ik haal condensatoren en weerstanden weg.

Een spoel is een kortsluiting voor gelijkstroom en een weerstand voor wisselstroom, waarbij de weerstand toeneemt met de frequentie

Een condensator is een 'kortsluiting' voor hoge frequenties en een (onneembare) weerstand voor gelijkstroom, waarbij de weerstand afneemt met de frequentie.

De frequentie van decoders is soms/vaak instelbaar, dus zul je bij bepaalde frequenties meer of minder last hebben van condensatoren en spoelen.

Al met al gedrag waar je niet echt rekening mee zou willen houden bij het inregelen van je decoder.

In principe weghalen dus

groet,
Guus

OpenDCC fan

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 14 October 2009, 21:47:50 »
Goed gaan we weer, ALLEEN weghalen als de handleiding dat voorschrijft. Er zijn decoders waar de condensatoren en de spoeltjes worden meegeleverd, om er zeker van te zijn dat ze gebruikt en in de lok aanwezig zijn.

Dus helemaal niet altijd weghalen, gewoon de handleiding lezen en doen wat daar in staat.
Voor mij einde zoveelste discussie over hetzelfde.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #4 Gepost op: 14 October 2009, 21:54:29 »
Hoi Wim,
Heb je zo een voorbeeld voor handen?

Groeten,
Patrick

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 October 2009, 22:03:16 »
Die zitten in de ombouwsetjes van Märklin, behoort bij de motoronderdelen. Berust volgens mij nog op een wettelijke verplichting. Ik heb ze weleens weggelaten en dat maakte eigenlijk niks uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Matthijsfh

• Offline Offline
    • Matthijs' modelspoorbaan
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2009, 22:43:11 »
Mee eens. Ook wel eens vergeten en merk geen verschil. Waarde is ook zo klein tov inductie v/d motor dat echte storings onderdrukking naar buiten toe niet te verwachten is. Doel van die dingen zou zijn om de PWM naar de motor een beetje plat te slaan, de scherpe kantjes eraf, want dat zijn de stoorsignalen die je uitzendt naar de omgeving.

Groet Matthijs

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #7 Gepost op: 15 October 2009, 09:25:47 »
Dan allicht een moeilijker vraag.

In de Fl* Motoren zat een condensator tussen de 2 koolborstels. Bij het verwijderen ervan sneuvelt deze meestal. Weet iemand wat voor waarden eventueel een vervangende condensator moet hebben. (natuurlijk min. 30 Volt). Zou een condensator van enkele pF genoeg zijn ?

RobE

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 October 2009, 10:31:00 »
Sander,

Als deze toch is verwijderd moet je het zo laten. Niet moeilijk gaan doen.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 October 2009, 11:29:16 »
De klassieke manier van ontstoren was altijd: 2 spoeltjes (varkensneusjes) in serie in de + en 1 in de _ en parallel over de + en _ een condensatortje (geen elco).
Met de decoders zijn vaak die ontstoringen niet nodig.
Ik heb heel wat oude loks digitaal gemaakt en vaak laat ik dan alles weg (spoeltjes en condensator), maar ik heb ook een BR363 en mijn vrouw weet altijd wanneer ik daar mee rijd, hij stoort dan op TV (digitenne), nu zit de buitenantenne van digitenne wel erg dicht bij de treinbaan maar toch.
Ik zou die 363 van Fleischman misschien toch moeten ontstoren.
Ook sommige Lima's storen, het zijn wel typisch de schijfmotoren die storen.
Gelukkig is dat meestal museum materiaal wat zelden rijdt.

groet, Albert (y)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #10 Gepost op: 15 October 2009, 14:49:22 »
Zal ik het dan hier ook nog maar een keer plaatsen. Daarin staat ook gelijk uitgelegd wat het nut ervan is.

Bron: Decoder handboek Uhlenbrock

Mvg
Wim.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 October 2009, 16:00:21 »
Wim,

Bedankt voor de tip.

Een hele tijd geleden was er hier een discussie over de werking van Uhlenbrock decoders. Dan volgt al gauw de discussie of dat wel goede decoders zijn, want de betere zijn dan de Lokpilots van ESU of Zimo's. Uhlenbrock lijkt op dit forum te staan voor minder betrouwbare decoders.

Ik heb zo'n Uhlenbrock in een NS 2600 Beel gebouwd van Kleinspoor met een Mashima motor. Deze heb ik niet ontstoord zoals hierboven genoemd en de decoder doet soms wat raar. Deze ontstoring is toch heel eenvoudig te proberen en ga ik zeker doen. Deze onderdelen heb ik gewoon in mijn onderdelen voorraad liggen. Ik had de indruk dat juist deze ontstoring de digitale signalen zou onderdrukken, maar dat hangt vast af van de frequentie van de motorregeling in combinatie met de motor, die ook altijd verschillende eigenschappen hebben afhankelijk van het fabrikaat. Daar komt bij dat ik in het geval van Mashima motoren ervan uit ging dat ontstoring niet nodig was. Ik meen dat deze ontstoring in het verleden toch vooral werd geplaatst om storing op radio en televisie te vermijden. Een geheel metalen motorhuis zoals een Mashima geeft hier dacht ik minder last.

Afijn, iedere dag leren we er weer iets bij. Gelukkig komt de passage van Wim uit een decoder handboek van Uhlenbrock, dus krijg ik niet het verwijt dat ik de handleiding niet lees ;D ;D. Wat meestal wel klopt overigens. Ik ga er vanuit dat het produkt zo gebruikersvriendelijk moet zijn, dat dat niet nodig is, maar ja soms vergis ik me dan. :(

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #12 Gepost op: 15 October 2009, 16:14:43 »
Ik weet niet wat de inductie van een modelmotor is, maar het risico was dus blijkbaar dat de resonantiefrequentie van de spoelen (motor en smoor) samen met de condensator gelijk of in de buurt zou zijn van de motorregeling.Als dat het geval is, dan krijg je op die frequentie een (bijna) kortsluiting.

Maar ik zal ook eens proberen of het werkt. Ik heb een Fl* met een Uhlenbrock. Als het daar niet werkt en de decoder brandt door, dan is het niet erg. Ik wou de decoder toch vervangen.