Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Op Zuid (NL H0)
door
hervé
Vandaag
om 18:45:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 18:33:43
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Jan Bennink
Vandaag
om 18:31:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
klusser
Vandaag
om 18:25:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Jan Bennink
Vandaag
om 18:24:09
Overstap naar HTM
door
defender
Vandaag
om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
Vandaag
om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen
door
defender
Vandaag
om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 18:01:34
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Ben
Vandaag
om 17:51:04
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
Vandaag
om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
Vandaag
om 17:27:51
Terschellinger Spoor
door
defender
Vandaag
om 17:15:47
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
Vandaag
om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 16:36:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Martijn193
Vandaag
om 16:30:06
De fabriek - Spoor 0
door
g-j
Vandaag
om 16:13:49
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:02:14
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:29:48
Welke decoder is dit?
door
Ben
Vandaag
om 15:09:20
Tram reageert niet
door
R1954
Vandaag
om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen
door
serie1200
Vandaag
om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL
door
Eric B
Vandaag
om 13:59:34
Kato ETA 515
door
mamory
Vandaag
om 13:42:14
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
Vandaag
om 13:16:35
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
Vandaag
om 11:57:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Rem- en stopsectie
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rem- en stopsectie (gelezen 2585 keer)
DickRa
Offline
Berichten: 11
NS tijdperk 3 / Arnhem
Rem- en stopsectie
«
Gepost op:
22 November 2010, 21:04:46 »
Ik rijd digitaal (IB-basic) zonder PC besturing, maatr een groot gedeelte van de baan is geautomatiseerd m.b.v relais. Het gevolg van deze besturing is dat treinen niet afremmen maar ineens stilstaan op een station. Ik las het volgende artikel:
Bij digitaal rijden met het DCC-protocol is het mogelijk om met een aantal diodes een rem- en/of stopsectie te maken waarbij een 'digitale locomotief of -treinstel' stopt voor het sein. De diodes creëren een asymmetrisch DCC-signaal waar alle DCC-decoders op reageren door af te remmen naar 0 (stilstand). Na het opheffen van het asymmetrische signaal zal de locomotief/het treinstel weer rustig optrekken en verder rijden.
Wie heeft hiermee ervaring en hoe bouw je zo'n schakeling?
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2010, 21:17:01 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien.
»
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8821
Re:Rem- en stopsectie
«
Reactie #1 Gepost op:
22 November 2010, 21:33:14 »
Hoi!
Aan het systeem wat je noemt heet het ABC-systeem en is van Lenz... Daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden zoals dat de decoder het moet ondersteunen.
Er zijn al wat draadjes over dit onderwerp geweest:
ABC bij Lenz
Asymmetrische DCC experimenten
Digital Plus, bij Lenz
Pendeltreintje
En ook in de Encyclopedie staat een stuk over het aanbieden van a-symetrisch signaal voor het laten stoppen bij seinen:
Seinen digitaliseren
In principe bestaat de schakeling uit een aantal diodes parallel en in serie staan met elkaar. Met een relais kan je dan het a-symetrisch signaal opheffen.
Succes!
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
henk
Offline
Berichten: 22580
Re:Rem- en stopsectie
«
Reactie #2 Gepost op:
22 November 2010, 21:40:52 »
Je kunt daar ook lezen dat het bij DCC niet met zekerheid werkt.
De meest gangbare manier voor wat jij wil is het gebruik van een remgenerator. Je hebt er eentje nodig en die wordt op alle stoprelais aangesloten. Als het relais de generator met een stopsectie verbindt, zal een loc die de sectie binnen rijdt met de ingestelde vertraging afremmen en stoppen. Als het relais de digitale spanning weer op de sectie zet, zal de loc met de ingestelde vertraging vertrekken.
Als Duits geen probleem is, dan staat hier werkelijk alles wat er te weten valt over dergelijke schakelingen.
http://www.digital-bahn.de/info_kompo/bremssysteme.htm
«
Laatst bewerkt op: 22 November 2010, 21:50:00 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
maartenvanderburgt
Gast
Re:Rem- en stopsectie
«
Reactie #3 Gepost op:
23 November 2010, 16:01:51 »
In tegenstelling tot bovenstaande is mijn praktijkervaring dat het ABC systeem uitstekend werkt, maar natuurlijk wel met de daarvoor bestemde juiste decoders. Die dus ABC herkennen.
Het is zelfs op een clubbaan toegepast waar de meeste lok's geen ABC hadden. Dit werd opgelost door het stroomloos schakelen van het stopstuk d.m.v. een reed-contact en een relais. Noem het maar "gemengd bedrijf".
Dus dat zou je ook nog kunnen overwegen, om niet meteen weer andere decoders te hoeven kopen.
In combinatie met alleen diodes is het waarschijnlijk sowieso verstandig om met een reed-contact het gehele baanvak op remmen te zetten. Met een BM2 of BM3 van Lenz is dat niet nodig. Dan kun je zelfs met stuurstandrijtuigen voorop stoppen voor het sein, als het stuurstandrijtuig maar stroom afneemt (bv. verlichting, hoeft GEEN decoder te zijn).
Een en ander vereist wel wat recht-toe-recht-aan relais"elektronika" , dus een zuivere ABC omgeving/baan/lok's heeft wel de voorkeur.
Maarten.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Rem- en stopsectie