Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 18:45:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:33:43
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jan Bennink
Vandaag om 18:31:53
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door klusser
Vandaag om 18:25:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Overstap naar HTM door defender
Vandaag om 18:23:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 17:51:04
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Terschellinger Spoor door defender
Vandaag om 17:15:47
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:30:06
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 15:29:48
Welke decoder is dit? door Ben
Vandaag om 15:09:20
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 13:59:34
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 13:42:14
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:57:43
  

Auteur Topic: Rem- en stopsectie  (gelezen 2585 keer)

DickRa

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
  • NS tijdperk 3 / Arnhem
Rem- en stopsectie
« Gepost op: 22 November 2010, 21:04:46 »
Ik rijd digitaal (IB-basic) zonder PC besturing, maatr een groot gedeelte van de baan is geautomatiseerd m.b.v relais. Het gevolg van deze besturing is dat treinen niet afremmen maar ineens stilstaan op een station. Ik las het volgende artikel:

Bij digitaal rijden met het DCC-protocol is het mogelijk om met een aantal diodes een rem- en/of stopsectie te maken waarbij een 'digitale locomotief of -treinstel' stopt voor het sein. De diodes creëren een asymmetrisch DCC-signaal waar alle DCC-decoders op reageren door af te remmen naar 0 (stilstand). Na het opheffen van het asymmetrische signaal zal de locomotief/het treinstel weer rustig optrekken en verder rijden.

Wie heeft hiermee ervaring en hoe bouw je zo'n schakeling?  
« Laatst bewerkt op: 22 November 2010, 21:17:01 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Rem- en stopsectie
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2010, 21:33:14 »
Hoi!

Aan het systeem wat je noemt heet het ABC-systeem en is van Lenz... Daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden zoals dat de decoder het moet ondersteunen.

Er zijn al wat draadjes over dit onderwerp geweest:
ABC bij Lenz
Asymmetrische DCC experimenten
Digital Plus, bij Lenz
Pendeltreintje

En ook in de Encyclopedie staat een stuk over het aanbieden van a-symetrisch signaal voor het laten stoppen bij seinen: Seinen digitaliseren

In principe bestaat de schakeling uit een aantal diodes parallel en in serie staan met elkaar. Met een relais kan je dan het a-symetrisch signaal opheffen.

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22580
Re:Rem- en stopsectie
« Reactie #2 Gepost op: 22 November 2010, 21:40:52 »
Je kunt daar ook lezen dat het bij DCC niet met zekerheid werkt.

De meest gangbare manier voor wat jij wil is het gebruik van een remgenerator. Je hebt er eentje nodig en die wordt op alle stoprelais aangesloten. Als het relais de generator met een stopsectie verbindt, zal een loc die de sectie binnen rijdt met de ingestelde vertraging afremmen en stoppen. Als het relais de digitale spanning weer op de sectie zet, zal de loc met de ingestelde vertraging vertrekken.

Als Duits geen probleem is, dan staat hier werkelijk alles wat er te weten valt over dergelijke schakelingen.
http://www.digital-bahn.de/info_kompo/bremssysteme.htm

« Laatst bewerkt op: 22 November 2010, 21:50:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Rem- en stopsectie
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2010, 16:01:51 »
In tegenstelling tot bovenstaande is mijn praktijkervaring dat het ABC systeem uitstekend werkt, maar natuurlijk wel met de daarvoor bestemde juiste decoders.  Die dus ABC herkennen.
Het is zelfs op een clubbaan toegepast waar de meeste lok's geen ABC hadden. Dit werd opgelost door het stroomloos schakelen van het stopstuk d.m.v. een reed-contact en een relais.  Noem het maar "gemengd bedrijf".
Dus dat zou je ook nog kunnen overwegen, om niet meteen weer andere decoders te hoeven kopen.

In combinatie met alleen diodes is het waarschijnlijk sowieso verstandig om met een reed-contact het gehele baanvak op remmen te zetten.  Met een BM2 of BM3 van Lenz is dat niet nodig.  Dan kun je zelfs met stuurstandrijtuigen voorop stoppen voor het sein, als het stuurstandrijtuig maar stroom afneemt (bv. verlichting, hoeft GEEN decoder te zijn).

Een en ander vereist wel wat recht-toe-recht-aan relais"elektronika" , dus een zuivere ABC omgeving/baan/lok's heeft wel de voorkeur.

Maarten.