Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Zandvoort anders - (Baanplan H0)  (gelezen 4613 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Zandvoort anders - (Baanplan H0)
« Gepost op: 13 September 2009, 15:11:50 »
Hierbij het plan dat ik voorlopig heb afgestemd op Rocoline. Nee, het is Zandvoort niet, maar lijkt er wel sterk op. Alle elementen van Zandvoort zitten er in, maar ik heb een en ander uitgebreid om nog wat meer (vooral goederen) mogelijkheden te hebben. Als je goed kijkt, zie je dat het 'standaard' treinverkeer kan worden afgewikkeld zonder dat rangeren dat in de weg staat. Als uithaalspoor wordt het rechter deel van het bovenste perronspoor gebruikt. De twee Engelse wissels zijn de halve, de hele van Roco zijn Baseler en die kennen we in Nederland eigenlijk niet. Het sporenplan is zo gekozen dat de halve ook logisch zijn. Moet helaas nog een aantal maanden wachten voordat ik daadwerkelijk kan beginnen. maar de voorpret is ook wat waard. Intussen schaf ik materieel en toebehoren (zoals de NZH AHOB) aan die passen in mijn periode (ruwweg 1970-1980). Ik ga digitaal rijden, maar zonder computer. Ook de seinen gaan NZH worden al mis ik straks erg het dwergsein met vrijgavelicht om te kunnen rangeren. Het idee is naar rechts losse modulebakken aan te koppelen, die letterlijk de gang op gaan. Mogelijk dat ik zelfs in een andere kamer eindig met een schaduwkopstation. verder speel ik met de gedachte op één van die modulebakken een zijlijn te laten aansluiten. Ik moet toch een verklaring hebben voor een DE I en na Neurenberg 201? een Plan U.......

« Laatst bewerkt op: 22 September 2009, 23:51:44 door Hans van de Burgt »
Groet, Frank

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:Zandvoort anders (Baanplan HO)
« Reactie #1 Gepost op: 13 September 2009, 19:35:35 »
Ik vind het er zeer geslaagd uit zien, alleen wat voor kruisingen zitten in je plan?

Gert1

  • Gast
Re:Zandvoort anders (Baanplan HO)
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2009, 19:51:28 »
Leuk! En een stuk leuker dan die stomme nieuwbouwwijk die tegenwoordig op het oude NS-terrein in Zandvoort ligt.

mvg,
Gert

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re:Zandvoort anders (Baanplan HO)
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2009, 19:55:09 »
Ik vind het er zeer geslaagd uit zien, alleen wat voor kruisingen zitten in je plan?
Die (twee) kruisingen zijn halve Engelse wissels.
Groet, Frank

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Zandvoort anders (Baanplan HO)
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2009, 23:27:34 »
Erg leuk sporenplan met veel mogelijkheden! Vorig jaar weer eens met de trein in Zvt geweest en dan mis je wel de goederen- en opstelsporen alsmede de perronkap. Zal wel de vooruitgang zijn  :-\

Wat dat dwergsein met vrijgavelicht betreft: is het niet mogelijk om een LED in het sein te vervangen door een warmwitte LED?
Of was het zoiets http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/images/vrijgave%20rangeren.jpg
en stond het vrijgavelicht apart naast het dwergsein? Dan mot je effe knutselen  :P

groet,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Zandvoort anders (Baanplan HO)
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2009, 23:30:25 »
Wat is dat precies een dwergsein met vrijgave licht ? En wat moet er dan veranderd worden in het dwergsein ? Want Henckens werkt met lichtgeleiders naar een ander printje, daar kun je in principe naar hartelust op solderen en kleuren wijzigen.

Gr. Remco.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Zandvoort anders (Baanplan HO)
« Reactie #6 Gepost op: 13 September 2009, 23:39:15 »
bij vrijgave rangeren is de reguliere verlichting van het sein gedoofd en wordt er wit licht getoond (in het sein of op een aparte lamp). De betekenis daarvan is dat het sein geen opdracht toont en voor rangeerbewegingen voorbij gereden mag worden. Het komt nog veelvuldig voor bij rangeren op TPRB-stations en bij het verlaten van beveiligd gebied, bijvoorbeeld naar een spoor wat niet in de beveiliging is opgenomen.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Zandvoort anders (Baanplan HO)
« Reactie #7 Gepost op: 13 September 2009, 23:42:12 »
Ok duidelijk! Dat is misschien op genoemde manier wel te regelen ? Multicolor led eronder van warmwit en kleur op de print en dan schakelen ?

Gr. Remco.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re:Zandvoort anders (Baanplan HO)
« Reactie #8 Gepost op: 14 September 2009, 20:58:23 »
Erg leuk sporenplan met veel mogelijkheden! Vorig jaar weer eens met de trein in Zvt geweest en dan mis je wel de goederen- en opstelsporen alsmede de perronkap. Zal wel de vooruitgang zijn  :-\

Wat dat dwergsein met vrijgavelicht betreft: is het niet mogelijk om een LED in het sein te vervangen door een warmwitte LED?
Of was het zoiets http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/images/vrijgave%20rangeren.jpg
en stond het vrijgavelicht apart naast het dwergsein? Dan mot je effe knutselen  :P

groet,
Wim
Ik bedoel dat laatste. Heb al met de NZH-club gesproken daarover, maar het vergt wel de nodige ontwikkelingsenergie. Lijkt mij trouwens wel een goede investering.
Groet, Frank

EWS 58038

  • Deze vreemde eend in de bijt rijd Engels
  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • De slimmem modelspoorder kijkt eerst even op Ebay.
Re:Zandvoort anders (Baanplan HO)
« Reactie #9 Gepost op: 18 September 2009, 10:45:49 »
Als Zandvoorter zijnde is het leuk om weer eens wat nostalgie terug te zien van de tijd dat het station nog wat voorstelde. Een zeer geslaagd baanplan zou ik zeggen.
Tijdperk 9 rijder. 1990-present "Post British Rail"