Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Jelmer
Vandaag om 16:24:30
Loc omnummeren tijdperk I door puntenglijder
Vandaag om 16:23:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 16:12:42
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:09:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
  

Auteur Topic: Met de SSN naar Münster  (gelezen 4560 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Met de SSN naar Münster
« Gepost op: 20 December 2009, 14:55:25 »
Al jaren ben ik donateur van de SSN en jaarlijks ben ik wel tijdens de depotdagen in het depot en dan rijden we leuk mee met de pendeltrein.

In het najaar viel bij ons in de bus de uitnodiging voor de Kerstrit naar Münster op 19-12.

Dus gisteren in de kou naar Rotterdam om om 07.45 te vertrekken.

Gedurende dag heb ik veel bewondering voor het grote aantal vrijwilligers dat dit soort ritten mogelijk maakt. Met wat gebruikelijke vertraging (één uur te laat in Münster, één uur te laat vertrek en aankomst in Rotterdam om 01.30 ipv 23.30

De rit werd uitgevoerd door de 65.018 die ons met gemak naar Emmerich bracht. Met een gangetje van rond de 79 km/h volgens mijn GPS. Daar begon de tegenslag. Eigenlijk zou de rit verder gaan met een P8 van de DGEG, maar die bleek het niet aan te kunnen, dus werd het een V100. De 65 zou in Emmerich blijven, maar de V100 had geen werkende stoomketel voor de verwarming, dus bleef de 65 ervoor.

Na de vertraging werden we het laatste stuk, Emmerich - Rotterdam, door een Br 189 van Raillion getrokken. Toen ging de snelheid naar 120 km/h. En wat belangrijker was: er kwam elektrische verwarming.

De hele reis tot het laatste stuk hebben we in de K1A rijtuigen aan de binnenkant de bloemen van de ramen moeten krabben. De stoomverwarming was niet meer wat het moest zijn.

Ik ben benieuwd of de SSN eerder onder zulke extreme omstandigheden heeft gereden. Het was een beetje (understatement van het jaar) koud in vrijwel onverwarmde K1A rijtuigen. Ook het feit dat de rijtuigstam, zonder aangekoppelde tractoe in Münster in de tuin werd gezet om even in 4 uur echt zonder verwarming te staan heeft vast niet geholpen ;)

Kortom een bijzondere ervaring, een uitstekende prestatie van alle vrijwilligers om de rit tot een goed einde te brengen onder deze omstandigheden. Alleen zou ik de stoomverwarming maar eens nakijken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re:Met de SSN naar Münster
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2009, 15:04:23 »
De rit werd uitgevoerd door de 65.018 die ons met gemak naar Emmerich bracht.

Je moet er wel even bij vermelden dat de 65018 het niet allemaal alleen hoefde te doen ;)
Meer NS in spoor 1!

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re:Met de SSN naar Münster
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2009, 15:11:15 »
Ivo, foto,s van die bloemen??  ;D



eric

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Met de SSN naar Münster
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2009, 21:46:50 »
Olaf,

De 2225 stond achter de trein tot Emmerich. Dat klopt.

Eric,

Geen foto's van gemaakt, maar zagen er heel bekend uit. Wij hadden thuis pas vanaf 1971 centrale verwarming, Daarvoor alleen een gashaard in de huiskamer en daarvoor een kolenkachel. Elk jaar kwam de kolenboer het kolenhok volgooien en mijn ouders maar sjouwen met de kolenkit. Daar was ik lekker nog te klein voor. Maar wel elke winter bloemen op de ruiten van de slaapkamers.

Gisteren met een verlopen Giropas lekker uren zitten krabben om toch nog wat te zien ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Met de SSN naar Münster
« Reactie #4 Gepost op: 22 December 2009, 07:13:41 »
Ik heb 2x een kerstrit meegemaakt bij de SSN. (Naar Deventer en Valkenburg.)
Sla ik tegenwoordig over, omdat een groot deel van de rit in het donker plaats vind en je kan niet je hoofd naar buiten steken (met de bekende beschermbril tegen de kooltjes) want dat is veel te koud en asociaal voor de medereizigers.
De Kerstritten zijn wel oergezellig maar dat zijn de andere ritten ook (y)

Ik hoorde dat de P8 bevroren was en de BR 189 werd ingezet om tijd in te halen.
Misschien was Münster  net te ver weg voor een 1 daagse trip?
Vr. groeten,
Bob

bernhard

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re:Met de SSN naar Münster
« Reactie #5 Gepost op: 22 December 2009, 11:27:45 »
Hoi

Misschien hadden ze beter via amersfoort Enschede zo naar Münster kunnen rijden hadden ze misschien geen vertraging gehad op de heen weg en de terug weg

Of de SSN moet er voor zorgen dat zij dat duitse veiligheid systeem niet alleen in de BR 01-10 bouwen maar ook in de 65 er dan Kunnen zij met deze lok leuke ritten organiseren  bijvoorbeeld over de münsterbrücke of eens een bezoek brengen een Lengrich of over de lijn Coesfeld naar Münster rijden

groeten bernard

BAMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • Bart
Re:Met de SSN naar Münster
« Reactie #6 Gepost op: 25 January 2010, 19:44:51 »
Hoi Bernard
Bedoel je met de munsterbrucke soms de Mungstenerbrucke tussen Solingen en Remscheid
De brug is 107 m hoog en 465 m lang
Dit is een prachtige brug en een bezoek zeker waard
Alle gegevens kun je vinden op wikipedia

Mvg
Bart

bernhard

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re:Met de SSN naar Münster
« Reactie #7 Gepost op: 25 January 2010, 21:05:30 »
Hoi

die bedoel ik juist in mij berichtje  de Mungstenerbrucke. Dat is juist een hele mooie omgeving voor de 65-018 maar het lahn tal is ook één van de lijnen waar in de jaren 60 tussen Limburg en Koblenz de Br 65 hebben gereden. Misschien nog eens leuk om eens te doen met de 65 er.

groeten bernhard

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Met de SSN naar Münster
« Reactie #8 Gepost op: 25 January 2010, 21:11:37 »
Hoi

Misschien hadden ze beter via amersfoort Enschede zo naar Münster kunnen rijden hadden ze misschien geen vertraging gehad op de heen weg en de terug weg
 

groeten bernard

Dat is al een paar jaar niet meer mogelijk zonder technische ingreep. De sporen in Enschede zijn fysiek gescheiden.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:Met de SSN naar Münster
« Reactie #9 Gepost op: 25 January 2010, 21:59:42 »
Hee lees ik hier Mungstenerbrucke.

16-6-2009
Eén van de meest imposante spoorobjecten die ik ooit gezien heb :o
Maar meer dan een simpel dieselstel mag er volgens mij niet meer
overheen rijden.

gr Ed.