Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 23:05:43
Sfeer op je modelbaan door raymond erdtsieck
Vandaag om 23:02:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 22:18:48
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
  

Auteur Topic: Daar kan geen stoomloc tegen op...  (gelezen 1350 keer)

Gert1

  • Gast
Daar kan geen stoomloc tegen op...
« Gepost op: 26 August 2009, 14:24:49 »
Het landspeed record voor stoomvoertuigen is gebroken: http://www.steamcar.co.uk/

Als ik het goed heb staat het record voor de snelste stoomloc nog steeds op naam van de Mallard.

mvg,
Gert

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Daar kan geen stoomloc tegen op...
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2009, 14:40:41 »
Leuk linkje in Engels over snelle treinen en andere railvoertuigen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Land_speed_record_for_railed_vehicles

Groet Peter,

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Daar kan geen stoomloc tegen op...
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2009, 20:30:56 »
geinig. Maar die stanley steamer die t oude record vestigde was toch wel 10 keer bozer, dat ze met de techniek van die tijd effetjes 127 mijl haalden, gewoon met een zuigerstoommachine. Dat t tegenwoordig sneller kan met turbineaandrijving en alle extra kennis over thermodynamica is logisch, dan valt t nieuwe record me eigenlijk tegen.

Gert1

  • Gast
Re:Daar kan geen stoomloc tegen op...
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2009, 22:25:07 »
Ja en nee. Zo'n stoomauto rijdt immers juist niet op rails. Dat betekent mijn inziens dat je 'm toch zult moeten besturen. En het lijkt me dat bij iedere (al is het maar een kleine) stuurbeweging toch energie en dus ook snelheid verloren gaat.

Eigenlijk zou het geweldig zijn als er een team was dat de handschoen op zou pakken en zou proberen het record weer terug te krijgen met een stoomloc. Maar dat zal wel wishful thinking zijn...

mvg,
Gert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Daar kan geen stoomloc tegen op...
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2009, 22:50:32 »
nou, die stanley steamer reed ook niet op rails, die was dus aan dezelfde beperkingen gebonden als dat moderne ding. Nou zal dat moderne ding ook nog wel wat harder kunnen dan 140 mijl als je er echt levensgevaarlijk mee gaat planken wat ze toen in 1906 wel deden (helm is niet nodig, als je snor maar goed zit)