Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:13:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:42:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:10:14
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 11:00:30
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Bauarbeiten im gange door Overet
Vandaag om 10:16:28
Eerste hulp bij Freecad door C_Jabaaij
Vandaag om 09:59:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:58:17
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
  

Auteur Topic: TopGear Londen-Edinburgh stoomtrein/auto/motor 1948  (gelezen 4332 keer)

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re:TopGear Londen-Edinburgh stoomtrein/auto/motor 1948
« Reactie #15 Gepost op: 09 July 2009, 17:58:57 »
... Vroeger was de maximumsnelheid van die treinen 100mph en nu maar 75mph en daarnaast moest er worden gestopt om water te nemen.. Vroeger kon dit in Engeland tijdens het rijden met watergoten tussen het spoor en zogenaamde scoops op de lok....

Dit is een nieuw feitje voor mij. Gelijk maar eens opgezocht:

Zie onderstaande foto's:

WATER TROUGHS near Goring-on-Thames, Oxfordshire. Water is picked up by a scoop lowered from beneath the tender. Troughs are usually 18 in. wide and 6 in. deep, and usually extend for a quarter of a mile. They were first used in 1859.
(bron: mikes railhistory)



Zie de aanzuigbuis tussen de wielen.
(bron: Great Western (SVR) Association)

En in actie:

No. 2807 taking on water from troughs using the tender mounted scoop.
Photo: The late A.J.B.Dodd Collection
Courtesy of: Mike Dodd

(bron: Cotswold Steam Preservation)
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:TopGear Londen-Edinburgh stoomtrein/auto/motor 1948
« Reactie #16 Gepost op: 09 July 2009, 18:58:58 »
Ik meen dat dit systeem, of was het een gelijkwaardig project in America, niet lang gebruikt is omdat de snelheid van waterinname tevens nogal wat versnelde schade aanrichtte...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Anoniem

  • Gast
Re:TopGear Londen-Edinburgh stoomtrein/auto/motor 1948
« Reactie #17 Gepost op: 09 July 2009, 19:00:24 »
Dat zou best kunnen. In Frankrijk werd het systeem daarentegen vrij succesvol toegepast in een bepaalde periode.