Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52

Auteur Topic: Minitrix R1/R2  (gelezen 7355 keer)

Sharan

• Offline Offline
Minitrix R1/R2
« Gepost op: 14 June 2009, 20:05:27 »
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort deze hobby opgepakt en ben, na het bouwen van een tafel, bezig het baanplan te bepalen. De vraag die ik nu heb: Zijn Minitrix R1 en R2 bochten te gebruiken met lange wagonnen? Ze worden overigens niet in het zicht geplaats.

Groeten Sharan

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re:Minitrix R1/R2
« Reactie #1 Gepost op: 14 June 2009, 20:26:33 »
Hoi Sharan, welkom in de hobby.

Voor het meeste materieel zou je R1/R2 kunnen gebruiken, maar ik gebruik het nooit meer de laatste 15 jaar.
De kleinste radius die ik gebruik, ook in tunnels en dergelijke, is R3. Maar liever nog een stukje groter.

Er zijn modellen die niet lekker door de R1/R2 bochten lopen. Het probleem is dat de fabrikanten maar sporadisch aangeven dat dit een probleem is. Je komt er dan pas achter dat iedere keer dezelfde trein of wagen op hetzelfde punt uit de rails loopt, terwijl de andere treinen daar wel door rijden.

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #2 Gepost op: 14 June 2009, 20:53:25 »
Hoi Sharan,

R1/R2 zijn industriespoor radiussen. Ze zijn eigenlijk alleen geschikt voor kleine dieselloks en stoomloks met een enkele goederenwagen. De grotere (stoom)loks hebben er problemen mee. Ik heb wel eens geprobeerd m'n BR 45 (5-loopassige stoomlok)en Ae 8/14 (Zwitserse dubbellok op 14 assen) door R1 te persen en ze liepen constant uit de rails. R3/R4 van minitrix zijn wel goed bruikbaar, ik heb er nooit last van gehad met deze loks.

Robert

p.s. In het onzichtbare deel, en dan met name in de bochten het liefst flexrails gebruiken en goed neerleggen. Radii minimaal gelijk aan ca. R3 van minitrix.
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Sharan

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 June 2009, 20:57:43 »
Dat is toch wel opmerkelijk, Minitrix verkoopt (of deed dat) startsets met een dubbele ovaal met R1 en R2 met lange wagons. Tevens geven ze nooit aan in de catalogus dan de loc of wagon niet te gebruiken is in deze radia (?). Robert, kun je aangeven waarom ik het beste flexrail in de bochten kan gebruiken?

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #4 Gepost op: 14 June 2009, 21:27:18 »
Hoi,

Een flexrail is qua lengte (bijvoorbeeld) gelijk aan 10 stukken rechte rails alleen dan zonder de bevestigingen er tussenin (zgn railschoentjes). Hierdoor mis je een aantal punten waarop het spoor gemakkelijk doorknikt en mis je een zeer klein hobbeltje van de overgang tussen de railstukken. Dus minder kans op ontsporen. Daarnaast kan je elke willekeurige radius nemen (vanaf ca R3 van minitrix) en kan je dus wat flexibeler plannen.

Nadeel van flexrail is soms wat lastiger te verwerken want ook voor flexrails geldt goed verleggen is een absolute noodzaak. Daar heb je wat extra materiaal voor nodig om de bogen te kunnen fixeren (ik kan ze alleen ff niet zo een, twee vinden op het net)

Qua fabrikanten: Die politiek van kleine radius en niet in de catalogus melden, ik begrijp er ook weinig van. Laten we het er op houden dat ze liefst veel verkopen en soms bewust wat weglaten om geen klanten mis te lopen ;).

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 June 2009, 22:37:58 »
dezelfde negatieve ervaringen heb ik met fleischmann picolo bochten r1 en r2 en dan met name de bochtwissel voor de overgang van r1 naar r2

op zich zal het volgens de fabrieksopgave allemaal net kunnen met die krappe bochten maar de praktijk wijst uit dat het toch veel ontsporingen geeft

die krappe bochten, die er trouwens ook erg onnatuurlijk uitzien, zeker als er een lang rijtuig doorheen gaat, kunnen natuurlijk uit het zicht gebruikt worden maar dan krijg je ontsprongen op plekken waar je juist veelal erg slecht bij kan

r1 en r2 gebuiken op stijgende trajecten zou ik helemaal niet doen met vooral de langere locs, die moeten dan en hoogte winnen en ook nog eens zich door een te krappe bocht wringen

jammerlijke is natuurlijk dat r3 en r4 een twee maal zo'n grote diameter hebben en dus uiteindelijk 4x zo veel ruimte innemen in vergelijking met r 1 en r2 terwijl je er ook nog eens geen bochtwissels voor hebt (althans bij fleischmann)

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 June 2009, 08:50:51 »
Volgens mij valt het allemaal nog wel mee. Ik had op mijn vroegere modelspoorbaantjes altijd alleen R1 en R2 van Fleischmann, en heb eigenlijk nooit ontsporingen gehad. Treinstellen, locs en rijtuigen van Fleischmann geven eigenlijk nooit problemen. Minitrix ook zelden. Alleen bij langere stoomlocs kan het soms wat stroef gaan. De TEE van Roco kan volgens het boekje alleen door R2 (van Roco, maar dat is vergelijkbaar met Minitrix en Fleischmann) en groter. Het is wel zo dat het geen fraai gezicht is, om lange rijtuigen in R1 of R2 te zien rijden.

De meegebogen wissels willen trouwens wel af en toe problemen geven. Met getrokken treinen van het wel mee, maar met geduwde treinen (stuurstand voorop) willen we er wel eens uit lopen. Ook in stijgende trajecten zou ik inderdaad geen R1 of R2 gebruiken. De locs hebben vaak al meer trekkracht nodig om door zo'n krappe boog te komen, en als ze dan ook nog moeten stijgen wil het weleens te veel worden.

Bruce!!!

• Offline Offline
  • MK III
« Reactie #7 Gepost op: 15 June 2009, 09:59:17 »
Heb veel problemen met de r1 r2 bochten gehad

Maar toen ik het laats helemaal heb aangepast rijden lange loc en goederen moeiteloos erover heen.
Passat driver:)

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 June 2009, 10:36:42 »
Heb veel problemen met de r1 r2 bochten gehad

Maar toen ik het laats helemaal heb aangepast rijden lange loc en goederen moeiteloos erover heen.

bruce, wat bedoel je met aanpassen.............heb jij r1/r2 aangepast of gewoon vervangen door r3/r4/flex

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 June 2009, 11:43:41 »
Of heb je je R1 en R2 nu netjes vlak en echt volgens R1 en R2 gelegd?

Ik heb vroeger ook weleens een modelspoorbaantje gehad waarbij het alleen uit kwam door de bogen iets ruimer/krapper te leggen dan de echte R1 en R2 (dus met een kleine knik tussen twee opeenvolgende rails) en met een knip waar een helling begint. Toen had ik ook wel problemen daarmee. Als het netjes ligt, zou dit gewoon moeten werken. Voor een echte modelspoorbaan zou ik echter niet zo snel meer voor R1/R2 kiezen, maar je hoeft ook niet naar minimaal Fleischmann R3 ofzo. Voor mijn nieuw aan te leggen modelspoorbaan, op een L van 3 bij 4 meter (en 80 cm diep) wil ik in tunnels minimaal een boogstraal van 305 mm gebruiken, daarbuiten minimaal 457 mm. Er komt één uitzondering, waar ik in een tunnel maar 55 cm heb voor een cirkel (door een raam wat in de weg zit), dus dat wordt een redelijk krappe boog.

Bruce!!!

• Offline Offline
  • MK III
« Reactie #10 Gepost op: 15 June 2009, 15:56:04 »
bruce, wat bedoel je met aanpassen.............heb jij r1/r2 aangepast of gewoon vervangen door r3/r4/flex

Ik heb er pas stukjes tussen gedaan.

Weet niet of dat bij iedereen lukt ,
maar heb zelf vrij weinig ruimte waardoor dat mischien beter uitkomt dan bij een ander....

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 June 2009, 16:10:59 »
bruce, met passtukje bedoel je rechte stukjes ?

Bruce!!!

• Offline Offline
  • MK III
« Reactie #12 Gepost op: 15 June 2009, 16:14:39 »
bruce, met passtukje bedoel je rechte stukjes ?

kan kunnen weten niet precies hoe ze heten......