Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
  

Auteur Topic: Keerlusschakeling van Digirails (DR400)  (gelezen 2506 keer)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Keerlusschakeling van Digirails (DR400)
« Gepost op: 03 January 2010, 23:06:16 »
Dag forumleden,

Ik rijd met Lenz (versie 3.0) en gebruik al heel lang naar tevredenheid een LK100 module gekoppeld aan mijn draaischijf.
Onlangs heb ik een keerlus aangelegd in mijn schaduwstation met een Digirails DR400 module.
Aanvankelijk leek ook de DR400 zijn werk goed te doen, maar na enige tijd ging er het een en ander fout. Na overleg met Digirails besloot men de module om te ruilen voor een ander exemplaar. Hoewel dat tweede exemplaar aanmerkelijk beter functioneert dan zijn voorganger, blijft hij zo nu en dan een "kortsluiting" missen, met alle gevolgen van dien.
Als ik de DR400 vervang door de LK100, werkt alles naar behoren zonder ook maar één misser.
Tot op heden heb ik niet onomstotelijk kunnen vaststellen wat de missers van de DR400 veroorzaakt. In eerste instantie dacht ik dat de gevoeligheid van de DR400 niet groot genoeg was, maar later ontdekte ik bij toeval, dat de meeste missers bij deze module optreden op momenten dat ik snelheids- of schakelopdrachten via de handregelaar verstuur.
Zijn er meer forumleden met DR400 ervaring?

Martin
« Laatst bewerkt op: 03 January 2010, 23:07:55 door maclion »

(Martin is overleden)

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Vervolg keerlusschakeling van Digirails (DR400)
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2010, 16:27:20 »
Omdat ik niet zo heel vaak op dit forum inlog, weet ik niet wat een gemiddelde of normale reactietijd is, maar uit het feit dat er na ruim 100 keer te zijn gelezen nog geen reacties zijn, meen ik te mogen concluderen dat er maar zeer weinig DR400 gebruikers zijn onder de regelmatige bezoekers van dit forum.

Inmiddels heb ik ook uit andere topics al begrepen dat men hier een andere manier van keerlusaansturing propageert.
Desondanks wil ik toch mijn verdere bevindingen met de DR400 hier delen.

Door een aanzienlijk aantal keren - in beide richtingen - (en heel langzaam) met een niet-stroomvoerend voertuig over de keerlusscheiding heen te rijden, heb ik kunnen vaststellen dat de detectiegevoeligheid van de module richtingsgevoelig is.
Bij het INrijden van de keerlussectie is de DR400 gevoeliger dan bij het UITrijden van de sectie.
Ik heb dit vastgesteld op steeds dezelfde sectiescheiding.
Ondertussen vervult de bejaarde LK100 van Lenz wel trouw zijn functie.
Ik overweeg nu om een LK200 aan te schaffen en daar mijn geluk mee te beproeven.

Zijn er al LK200 gebruikers onder deze forumleden????

M. vr. gr.

Martin

(Martin is overleden)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Keerlusschakeling van Digirails (DR400)
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2010, 16:36:11 »
Martin,

ik denk dat de meeste mensen inderdaad voor een alternatief hebben gekozen voor wat betreft de keerlusmodules op basis van een kortsluitprincipe.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re:Keerlusschakeling van Digirails (DR400)
« Reactie #3 Gepost op: 15 August 2010, 14:37:10 »
Eindelijk de LK200 van Lenz gekocht, die overigens niet zo heel veel duurder is dan de DR400 van Digirails.
Hij zit nu al zeker twee maanden op de plaats waar ik eerst de DR400 had zitten; geen centje pijn!
Al m'n loc's en treinstellen rijden zonder haperen in en uit de keerlussectie.
Voor het overige is er aan het hele elektrische circuit van mijn baan niets gewijzigd.
Afgaand op de literatuur zou het enige verschil zijn dat de LK200 gevoeliger is dan de DR400.
In mijn baanplan maakt dat kennelijk net het verschil.
Hoewel ik heel blij ben dat mijn probleem nu is opgelost, vind ik het ook heel jammer te moeten concluderen dat de DR400 kennelijk niet zo universeel inzetbaar is als de LK200. Zelfs gekoppeld aan mijn draaischijf in een heel ander deel van mijn baan met derhalve alleen maar langzaam rijdende loc's, vertoont de DR400 hetzelfde gedrag als in de aanvang van dit draadje beschreven.

(Martin is overleden)