Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 17:58:05
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:35:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Motor vervangen Roco BR141  (gelezen 3117 keer)

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Motor vervangen Roco BR141
« Gepost op: 01 May 2009, 13:53:02 »
Hallo,

Al engine tijd ben ik in het bezit van een Roco BR141 015-8 loc. Dit is al een oud beestje. De loc is van metaal wat het geluid ten goede komt;). Nu heb ik verder meerdere nieuwe locs die veel betere rijeigenschappen hebben. Hierdoor is er ook een groot snelheidverschil bij gelijke stroom instellingen (ik rijd analoog). Ik wil een automatisch schaduwstation aanleggen zodat treinen elkaar afwisselen op de baan. Hiervoor moeten de snelheden van de treinen min of meer gelijk zijn (zelfde orde grote). Dit wordt een probleem voor de BR141 daar deze veel meer spanning nodig heeft.

Nu vroeg ik mij af of ik de motor kan vervangen door eentje met betere rijeigenschappen en waar deze motoren te bestellen zijn?

Of zijn er mensen met ervaringen op het gebied van (grote) snelheidsverschillen tussen rollend materieel? Ik heb er ook aan zitten denken om m.b.v. dioden de snelheden van de 'goede' locs omlaag te brengen. Maar eigenlijk heb ik geen zin om alle andere locs van dioden te voorzien.

Met vriendelijke groet
Jeroen


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Motor vervangen Roco BR141
« Reactie #1 Gepost op: 01 May 2009, 15:07:01 »
Meeste oude Roco loks hadden een grote gesloten electromotor. Ik *GOK* dat je het zo door een Mashima 18*33 kunt vervangen,maar als je even een foto post van het binnenwerk is dat zo met meer zekerheid te zeggen.

Zie hier voor hoe ik eea bij een Roco 2200 heb gedaan, zelfde recept : https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14913.0.html
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Motor vervangen Roco BR141
« Reactie #2 Gepost op: 01 May 2009, 18:32:41 »
Hierbij een foto van de binnenkant van de BR141 loc van Roco. Deze motor zou ik dus willen vervangen. Er viel mij verder nog iets op. Er zit 1 koolborstel in, in de andere zit een opgerold stukje gaas (heel fijn). Ik neem aan dat dit niet origineel is? Loc is tweedehands gekocht bij een modelspoorzaak in Duitsland. Zou dan natuurlijk ook kunnen dat dit voor een extra verlies in de motor zorgt zodat de snelheid zoveel verschilt met de rest van de locs.


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Motor vervangen Roco BR141
« Reactie #3 Gepost op: 01 May 2009, 18:42:20 »
Sorry, maar volgens mij heb je een verkeerd merk in gedachten; als ik de koppelingen, het relais (oid) in het midden van de bak zie en de motor constructie denk ik eerder dat dit een Marklin lok is dan dat het een Roco is...

Maar het type motor is een klassieke rondmotor, ik vermoed dat je een heel eind komt met uit elkaar halen, alles GOED schoonmaken, opnieuw olieen van de tandwielen en vervangen van de koolborstels. De meeste goed gesorteerde modelbouwzaken hebben zulke parts op voorraad. Mocht het niet werken, kun je nog eens kijken naar een nieuw motor anker. Maar ik vermoed dat andere koolborstels en schoonmaken/olieen al voldoende zal zijn.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re:Motor vervangen Roco BR141
« Reactie #4 Gepost op: 01 May 2009, 18:45:00 »
JAB, dit ziet er inderdaad echt uit als een Marklin of Trix, a la 1100 ,
die ziet er ook zo uit met de messing lip naar de bovenleiding.
idd denk ik geen Roco. Hans

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Motor vervangen Roco BR141
« Reactie #5 Gepost op: 01 May 2009, 19:07:49 »
Inderdaad na grondige inspectie van de onderkant de naam Marklin gevonden. Beginnersfoutje zullen we maar zeggen;).

Morgen nieuwe borstels halen en het zaakje eens goed schoonmaken. Eens kijken of dat helpt. Ik laat nog weten of het werkt.

Groeten Jeroen

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re:Motor vervangen Roco BR141
« Reactie #6 Gepost op: 01 May 2009, 19:09:59 »
Ja dat lijkt op een goeie ouwe 3034 van marklin. Is mijn eerste lok geweest in 1976!

Dit is echter de Hamo versie (zie hamo magneet/afwezige electromagneet). Een oplossing is alles goed schoon maken en er een 'basic' decoder in te stoppen voor de rijeigenschappen. Dan ben je niet te veel euros kwijt en kun je alles redelijk regellen. De drie pool motor zal wel nog steeds dorstig zijn, dus als je dat kwijt wil zul je dus ook de motor verder moeten ombouwen (losse motor onderdelen uit 60903 set). Dan komt t verbruik gemiddeld tussen een derde en de helft te liggen.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter

PS Set nr 60903 onder voorbehoud. Deze zal t meest logisch zijn.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jeroen Smits

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Motor vervangen Roco BR141
« Reactie #7 Gepost op: 04 May 2009, 12:10:08 »
hallo,

Het heeft even geduurd maar nu is ie dan eindelijk schoon! Inderdaad zijn de rijeigenschappen verbeterd, maar dorstig is ie nog altijd. Eens kijken of er een andere motor voor te vinden is.

@ Jan-Peter. 1976!! Had al een vermoeden dat het niet meer de jongste was, maar zo oud! Even gekeken en inderdaad een 3034.

Thanks voor de reacties.

Groeten Jeroen