Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 06:31:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:03:51
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:24:17
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:21:53
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:12:02
LIMA IRM Cardanassen door Duikeend
Vandaag om 00:48:46
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Duikeend
Vandaag om 00:42:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Jint Nijman
03 September 2025, 23:54:35
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
03 September 2025, 23:38:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
03 September 2025, 23:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
03 September 2025, 22:05:28
Veevervoer ss/ ns door klusser
03 September 2025, 21:49:39
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
03 September 2025, 21:42:57
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
03 September 2025, 21:26:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
03 September 2025, 21:11:59
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
03 September 2025, 20:30:19
Rocrail terugstel tijd wissels door jack is back
03 September 2025, 19:33:59
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
03 September 2025, 19:25:22
Een Rotterdams gebouw door BartvD
03 September 2025, 18:59:50
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
03 September 2025, 18:56:54
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door odaoda
03 September 2025, 18:50:08
Minder wissels door AP3737
03 September 2025, 18:12:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November. door Keska
03 September 2025, 17:54:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 September 2025, 17:42:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 September 2025, 17:39:52
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
03 September 2025, 17:15:10
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
03 September 2025, 17:04:52
Verlichting inbouwen in LS 96 026 Messwagen van de Rurtalbahn door Peter45
03 September 2025, 16:21:03
  

Auteur Topic: Piko BR54 met nieuwe motor  (gelezen 3101 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Piko BR54 met nieuwe motor
« Gepost op: 26 April 2009, 22:35:59 »
Zoals de titel al zegt, mocht dit (nu nog) zwaar gehavende lokje een nieuwe motor verwelkomen.

Dat was echter geen sinecure: alle motortjes die ik had liggen waren te groot, en degenen die wel pasten hadden een maximale spanning van slechts 4,5 Volt.

Nu was ik laatst echter bij de kringloopwinkel om daar 2 cd schrijvers te halen, voor de bekende Mabuchi/Modeltorque motortjes.
In een van die cd-schrijvers zat een langwerpig motortje met wormwiel... even snel passen leverde op dat dit misschien wel eens de oplossing kon gaan worden.
Snel de gegevens op internet opgezocht: de maximale spanning ligt met 9 Volt wat laag, maar dat is denk ik niet zo'n bezwaar (daarnaast (maar dat is mijn ervaring) zijn Mabuchi's over het algemeen wel bestand tegen wat te hoge voedingsspanning)

Probleem van de inbouw was alleen het feit dat het schroefbusje dat het schroefje voor de kap 'ontvangt' moest wijken voor de motor. Daarom heb ik van messingstrip van 0,8 mm dikte een stuk geknipt, en zodanig aangepast en gebogen dat het in de 2 sleuven van het onderstel past, de motor vasthoud op de juiste positie, en via een aangesoldeerd stukje messing-staf (vierkant) van 3 x 3 mm met een schroefgat op de juiste plaats getapt, ook nog de kap weer prima vast kan houden.

Daarna het geheel dichtgeschroefd en even spanning op de motor gezet... het geheel zoemde prachtig  :D (voor diegenen die schrikken van die grijze draadjes, dat zijn de draadjes om even snel spanning op de motor te zetten ter test)

Het motortje met wormwiel in zijn messing-profiel.
http://www.m-voorloop.nl/benelux/pikoloc1.jpg

Hetzelfde geheel van bovenaf gezien, het stukje messing staf met het getapte schroefgat valt op.

http://www.m-voorloop.nl/benelux/pikoloc2.jpg

Om aan te geven dat ik niet overdrijf: dit motortje is er voor gemaakt  ;D

http://www.m-voorloop.nl/benelux/pikoloc3.jpg
http://www.m-voorloop.nl/benelux/pikoloc4.jpg

Nu echter nog 3 vragen:
Aan 1 kant is het schroefgat voor een van de 'drijfstang-schroefjes' zo goed als door en door beschadigd, heeft iemand een goede tip om dat te herstellen?

De wielen dienen uiteraard allemaal in dezelfde stand te staan, anders draait de boel niet: omdat de wiel-assen uiteraard ook tandwielen bezitten, is dat iets waar ik helemaal gek van wordt als de wielen om wat voor reden dan ook volledig verwijderd moeten worden, iemand een tip hoe ik dit het beste kan doen? (als het inhoudt dat het makkelijker is al het drijfwerk eerst los te schroeven en dan de wielen te monteren, dan mag dat antwoord ook)

Over het drijfwerk: als ik ergens volledig van doordraai (wat toepasselijk  ;D ) is het het gepriegel om de zuigerstangen in de betreffende gaatjes van het zuigerblok te krijgen... Weet daar iemand nog een handigheidje voor?

Dank alvast!

Aspelix

  • Gast
Re:Piko BR54 met nieuwe motor
« Reactie #1 Gepost op: 27 April 2009, 00:55:07 »
Citaat van: Menno
Over het drijfwerk: als ik ergens volledig van doordraai (wat toepasselijk  Grin ) is het het gepriegel om de zuigerstangen in de betreffende gaatjes van het zuigerblok te krijgen... Weet daar iemand nog een handigheidje voor?

Ja.
De "Wim Zonneveld"-methode... ???
Inleding:
In eén van zijn scetches liep hij door amsterdam, zag een glazenwasser op de ladder en riep die toe:
"Meneer, meneer, dat doe je helemaal verkeerd...."
Waarop de glazenwasser naar beneden komt en vraagt: "Waarom doe ik dat helemaal verkeerd?"
En daarop zegt Wim Zonneveld: "Dat mot je een ander laten doen....".

Als jij moeite hebt met dat gepriegel, vraag dan iemand die handig is in naaien of borduren om dat voor je te doen. Iemand die veel borduurt heeft het Fingerspitzengefühl om (dikke) draden in dunne naaldogen te prutsen.
En ook al houd je misschien helemaal niet van borduurwerk, houd deze mensen in ere en vraag ze om jouw drijfwerk te monteren.

En als beloning mogen ze jouw loc ook nog naborduren... ;D

Enne... een bakkie met een koekje doen wonderen....

2 blij (y)

Groeten en succes,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 27 April 2009, 00:57:03 door Ruurd Benthem »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:Piko BR54 met nieuwe motor
« Reactie #2 Gepost op: 27 April 2009, 03:40:11 »
Aha. Ja die methode is me wel bekend ;D (de heer Sonneveld trouwens ook (sorry voor de verbetering... maar een dergelijk groot man verdient het in mijn ogen niet  ;D (sorry... ik ben ontzettend melig geloof ik (zal wel aan het tijdstip liggen)

Aspelix

  • Gast
Re:Piko BR54 met nieuwe motor
« Reactie #3 Gepost op: 27 April 2009, 03:49:26 »
Kijk eens aan....

dan moet het toch lukken....

suctwaalf = veel succes..... ;D

Groet, Ruurd

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:Piko BR54 met nieuwe motor
« Reactie #4 Gepost op: 27 April 2009, 12:24:08 »
Ja het is dan geen piko maar zo motor heb ik ook en bracht mij op het volgende idee.
Had nog een motor vraag open staan maar dit is een prima oplossing.
Decoder kuehn t125.



wil.

Aspelix

  • Gast
Re:Piko BR54 met nieuwe motor
« Reactie #5 Gepost op: 27 April 2009, 12:54:42 »
Looks good, Wil (y)

Groet, Ruurd

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re:Piko BR54 met nieuwe motor
« Reactie #6 Gepost op: 27 April 2009, 13:06:34 »
Mooi opgelost Wil maar als je wilt dat ie echt echt goed gaat rijden moet je iets aan de stroomafname doen, die is allerbelabberdst bij de Hippel. (een vliegwiel is trouwens ook nooit weg)  ;)
Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:Piko BR54 met nieuwe motor
« Reactie #7 Gepost op: 27 April 2009, 15:00:05 »
@ willem22: ziet er ook niet slecht uit.

Vandaag maar eens even verder gegaan aan mijn Piko, en er even snel een decoder (een locpilot basic) aangehangen. Het enige nadeel van deze ombouw is het feit dat een groot deel van de tandwielvertraging verdwenen is, en de motor door z'n wat lage maximale spanning van 9 Volt, erg hard draait op de standaard instellingen van de decoder.

Na wat programmeerwerk, waarbij CV 53 op 30, CV 54 op 15 en CV 55 op de standaard waarde (24) bleef, kreeg ik het geheel stottervrij aan het draaien.
De maximumsnelheid lag echter zo hoog dat het geheel zich 'los' draaide (1 klemmetje schoot achter het plastic vandaan, en de boel draaide uit elkaar)

Dus toen verder lopen aanpassen van de CV's, en na enig testen, staat de maximale snelheid (CV 5) op 8: veel harder acht ik onrealistisch.

De snelheid was dus te temmen, maar het enige echte grote nadeel is het 'programmeersprongetje' dat het geheel maakt. Het geheel krijgt zo'n klap dat de lok enkele centimeters vooruit vliegt, en de wielen een volledige slag maken, en dat dan zonder anti-slipbandjes...

Het voordeel: veeeeeel beter te regelen dan met het oude motortje, het machinistenhuis komt vrij omdat de motor daar verdwenen is. veeel lagere geluidsproductie, en, ondanks de zeer geringe vertraging die nog aanwezig is, kan het model toch aardig kruipen. Al met al toch wel geslaagd. Nu de rest van het lokje nog  ;D

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:Piko BR54 met nieuwe motor
« Reactie #8 Gepost op: 27 April 2009, 22:34:15 »
hm, bij de 55'ers die ik zo verbouwde liet ik een tandwiel meer zitten, maar dan waren ze bepaald traag. En ja, het drijfwerk in de cilinders pulken is vervelend. Enige wat helpt is geduld... en een beetje tape om het op zn plek te houden als het eenmaal zit aan 1 kant. Wat de wielen betreft, zonder stangen krijg je ze inderdaad veel makkelijker op hun plek. Zo'n uitgesleten schroefgat kun je eventueel opboren, er een stukje plasticbuis in lijmen met secondenlijm en dat dan weer uitboren naar de diameter waar t schroefje mooi in schroeft. Kijk verder eens of de loc hobbelig rijdt in bochten, is dat het geval dan heel voorzichtig de wielen iets verder op de assen knijpen, paar tienden van een millimeter maar en alleen kracht zetten op de messing wielnaven anders knijp je t wiel meteen kapot. Die oude piko-bakkies hadden vaak de wielen wat te breed staan.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re:Piko BR54 met nieuwe motor
« Reactie #9 Gepost op: 27 April 2009, 23:39:55 »
Aha. Ik vermoedde al zoiets wat betreft het monteren van de stangen in de cilinders.

Over de wielen: dat weet ik nog niet, ik zal eerst moeten zorgen dat het geheel stroom afneemt via de wielen, en dat er antislipbandjes aangebracht worden, daarna komt het testrijden in zicht.

Over het verwijderen van de stangen: is er een sleuteltje (dopsleuteltje of iets dergelijks) voor de moertjes van die dingen? Ik ben nu voorzichtig met een platbektang aan de gang, maar dat is moordend voor de vingers wat betreft het doseren van de kracht, en daarnaast gewoon ontzettend onhandig.

@ Floris: ik heb inderdaad, daar kwam ik gisteravond achter, een typfout gemaakt wat betreft het typenummer.

Aspelix

  • Gast
Re:Piko BR54 met nieuwe motor
« Reactie #10 Gepost op: 28 April 2009, 00:18:06 »
Citaat van: Menno
Over het verwijderen van de stangen: is er een sleuteltje (dopsleuteltje of iets dergelijks) voor de moertjes van die dingen? Ik ben nu voorzichtig met een platbektang aan de gang, maar dat is moordend voor de vingers wat betreft het doseren van de kracht, en daarnaast gewoon ontzettend onhandig.

Ja, die worden geleverd in setjes bij de electronicaboer. Kijk ook eens bij Conrad.
Succes
Groet, Ruurd