Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
Vandaag om 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
Vandaag om 23:16:25
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Eelco Storm
Vandaag om 23:15:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 21:29:56
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:08:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
Vandaag om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
  

Auteur Topic: NS S-CHO  (gelezen 4597 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6764
  • Spaar ze allemaal.
NS S-CHO
« Gepost op: 23 December 2008, 19:05:47 »
Ik heb in mijn rommeldoos nog een oud Lima wagentje (NS Gs) liggen en deze wil ik gaan superen naar een exemplaar die net afgeleverd is, dus als ik het goed heb een S-CHO uit 1955/56.

Ik heb in een oude railhobby (7/8 -1981) wat info gevonden maar er blijven nog veel vragen, zoals:

Zijn deze wagens nog in de grijze kleurstelling uitgeleverd en vanaf wanneer dan in het bruin.
Zijn de luiken van de evt. grijze uitvoering lichtgrijs/zilverkleurig of dezelfde kleur als de bak.
Zijn de eerste bruine uitvoeringen geheel bruin of waren de daken nog donkergrijs en de luiken lichtgrijs/zilverkleurig.

Waar kan ik voorbeelden van de belettering van de eerste uitvoeringen vinden?

Foto van het te verbouwen exemplaar.


Wie kan mij hier meer info of goede websites over geven, alvast bedankt.

Groet Stephan.

CorvK

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: NS S-CHO
« Reactie #1 Gepost op: 24 December 2008, 19:48:00 »
Stephan,
Onderstaand artikeltje is van Ed ten Dam (voormalig TDS) als antwoord op een door Jelle Jan gestelde vraag (2002) op dit forum.

                 In 1955 liet de NS bij Werkspoor een proefwagen bouwen van de CHO. (De NS
                 35800)
                 Deze proefwagen was nog net in het grijs. In 1956 toen de levering van de overige
                 1860 wagens begon werden deze als aller eerste NS serie in het bruin geleverd.
                 Meest opvallend was toen dat de serie in chocoladebruin werd geleverd ipv het
                 huidige bruin. De 35800 werd toen omgenummerd in de NS 5700 en kreeg ook de
                 bruine NS kleur. Hoewel hij slechts een jaar met het oorspronkelijke opschrift reed
                 was dat voor ons de aanleiding om hem er in de set bij te leveren.


Dit model CHO heeft dus nooit in de grijze kleurstelling gereden. De "Vishaak" mag ook verdwijnen als je hem in afleverkleurstelling na wilt bootsen.
Mvrgr Cor, die de grote vergeler maar niks vind. N(s) in II & III- kwarts country style

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6764
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS S-CHO
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2008, 20:05:17 »
Dank voor je info, de vishaak gaat zowiezo weg.
Ook komen er rangeerdershandgrepen op, een mooiere treeplank en de remblokken om de wielen (er zijn toch al twee afgebroken).Misschien doe ik de luiken ook nog iets verder naar buiten.

Chocoladebruin dus, inclusief luiken en het dak? of dak donkergrijs en luiken lichtgrijs/zilverachtig?

Groet Stephan.

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: NS S-CHO
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2008, 20:12:38 »
@ prutser

Kunnen we daar dan nog foto's van verwachten???          graag....

Leuk wagentje, heb ik heeeel vroeger ook eens gehad.
    Maar ja gehad is dus niet hebben.

Spannend,
Frederico

CorvK

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: NS S-CHO
« Reactie #4 Gepost op: 25 December 2008, 11:10:33 »
Chocoladebruin dus, inclusief luiken en het dak? of dak donkergrijs en luiken lichtgrijs/zilverachtig?
De 35800 zou nog in grijs kunnen, de rest van de serie chocoladebruin.
Wat de kleur van het dak en de luiken was weet ik niet. Misschien kan Modelspotter daar antwoord op geven.
Mvrgr Cor, die de grote vergeler maar niks vind. N(s) in II & III- kwarts country style

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
Re: NS S-CHO
« Reactie #5 Gepost op: 25 December 2008, 11:30:57 »
Misschien dat dit helpt:

Link

Groeten,
Marco
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6764
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS S-CHO
« Reactie #6 Gepost op: 25 December 2008, 11:42:21 »
Dat zijn nieuwe en in 1956, en nu wetende dat ze daar chocoladebruin zijn , hadden ze dus zilverenkleurige luiken en ik neem dan maar aan dat het dak dan donkergrijs moet zijn.

Dan ben ik er uit met de kleuren, bedankt jongens  :D

Groet Stephan.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
Re: NS S-CHO
« Reactie #7 Gepost op: 25 December 2008, 11:46:10 »
En voor de duidelijkheid: die luiken zijn van aluminium. Zijn dus kennelijk eerst een tijdje blank geweest.

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: NS S-CHO
« Reactie #8 Gepost op: 02 January 2009, 10:01:36 »
Van het tijdstip van het begin van de kleurenwisseling grijs/bruin bij goederenmaterieel ben ik niet zo zeker. Cor en Ed schrijven:

In 1955 liet de NS bij Werkspoor een proefwagen bouwen van de CHO. (De NS 35800) Deze proefwagen was nog net in het grijs. In 1956 toen de levering van de overige 1860 wagens begon werden deze als aller eerste NS serie in het bruin geleverd.

In "Op de Rails" van mei 1954, p. 37 staat iets over het plan te lezen:
De goederenwagens zullen licht roestbruin geschilderd worden, in de kleur zoals enige jaren geleden reeds 4 proefwagens werden geschilderd.

In het januarinummer van 1955, p. 2 wordt een eerste publieksoordeel gegeven over het nieuwe kleurenschema, dat ook het andere materieel omvatte:
Het lichtblauw van de dieseltreinen en het roodbruin van het goederenmaterieel worden ook gewaardeerd, doch over het lichtgroen van de electrische treinstellen lopen de meningen sterk uiteen.

Je zou dus kunnen konkluderen dat het eerste roodbruine goederenmaterieel al in de tweede helft van 1954 op de baan was verschenen. Een goede kandidaat voor zodanig geverfd materieel zouden de kolenwagens GTOW kunnen zijn, waarvan de levering in die periode begon ("Op de Rails, september 1954, p. 65). Op grond van Eds beschrijving zou je moeten denken, dat de eerste GTOW's nog grijs geschilderd zijn geweest.

Blijft de vraag, of de eerste GTOW's wel direkt het juiste roodbruine jasje hebben gekregen, of ook, net zoals de eerste S-CHO's, chocoladebruin zijn geschilderd.

Met groet,
Han

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: NS S-CHO
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2009, 14:35:29 »

Om het iets scherper te stellen: De bewering van Ed, dat de serie S-CHO 5701-7560, in dienst gesteld in 1956/57, "als aller eerste NS serie in het bruin [werd] geleverd", kan niet juist zijn. De wisseling van grijs naar roodbruin begon in de tweede helft van 1954 (zie boven). Tussen dat tijdstip en de aflevering van de eerste serie S-CHO's waren al in dienst gesteld:

1954/55: GTOW 67001-68000
1955: S-LWO 84101-84300

Nergens is te vinden dat die ORE-wagens bij aflevering grijs zijn geweest. Elke tijdperk-III-modelspoorder rijdt daarmee in roodbruin, en kan dat met een gerust hart vanaf 1954 of 1955 doen.

Van de eerste S-CHO, als proefwagen S-CHRO 35800 genoemd, staat een foto in "Op de Rails", mei 1955, p. 51. Het is natuurlijk een zwart-witfoto, maar de wagen is zo donker, dat ik eerder op chocoladebruin dan op grijs tip. Overigens bestonden er nog twee proefwagens, S-CHOW 36001 en 36002, en wel in Madurodam ("Op de Rails", september 1954, p. 65).

In beide berichten wordt verwezen naar een door de SNCF gebouwd wagentype serie 335000, dat blijkbaar als voorbeeld had gediend. Nu was geloof ik donkerbruin de standaardkleur voor goederenwagens bij de SNCF voordat roodbruin internationaal werd ingevoerd. Ik vermoed daarom, dat bij de proefwagen(s) van de NS dit donkerbruin werd overgenomen.

Voor de bewering, dat chocoladebruin vervolgens ook in de serieproduktie van de S-CHO werd toegepast, zou ik graag een bewijs willen zien.

Met groet,
Han

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS S-CHO
« Reactie #10 Gepost op: 21 January 2009, 23:16:08 »
leuk initiatief Prutser, ik heb er een stuk of 4 verbouwd en het resultaat mag er wezen, ook zonder verregaande modelspoorvaardigheden.
En; klein prijsje groot plezier.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7637
Re:NS S-CHO
« Reactie #11 Gepost op: 20 April 2009, 15:53:26 »
Hallo allemaal,

Ik geef dit topic een schopje omdat ik een vraag heb over hetzelfde type wagen. Kan iemand mij vertellen of wagens van het type S-CHO ook als particuliere wagen (en dito uitmonstering) in dienst zijn gesteld? Ik heb zo'n gevoel dat dit verschijnsel eind jaren vijftig al wat uit de mode raakte ten faveure van de particuliere vrachtauto. Maar je kan tenslotte nooit weten.

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
Re:NS S-CHO
« Reactie #12 Gepost op: 20 April 2009, 16:24:55 »
NEGAM Gas uit het Friese Wirdum heeft eind jaren '60 een wagen in zijn wagenpark gehad. van den Bergh en Jurgens heeft dit type wagen ingezet voor margarinevervoer. Tevens heeft Gist Brocades dergelijke wagens ingezet voor het vervoer van Gist.

Grtz,

Willem

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7637
Re:NS S-CHO
« Reactie #13 Gepost op: 20 April 2009, 20:08:13 »
Dankjewel voor je antwoord Willem. Helaas heb ik nog geen plaatjes gevonden in de diverse beeldbanken, maar wellicht bieden de bedrijfsarchieven soelaas.

Groet,

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!