Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 22:55:06
Göhrener Viaduct
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:48:56
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan
door
wob
Vandaag
om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:05:41
Bahnstrecke 5867
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:01:58
Dat overkomt mij niet.
door
MOVisser
Vandaag
om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
timtrein
Vandaag
om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI
door
wob
Vandaag
om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
wob
Vandaag
om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
Vandaag
om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
RobVille
Vandaag
om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 17:25:53
Roco Plan T
door
008200
Vandaag
om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
Vandaag
om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Roco decoder extra's
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco decoder extra's (gelezen 2393 keer)
Menno
Roco decoder extra's
«
Gepost op:
20 March 2009, 01:58:11 »
Beste,
Ik kon niet iets vergelijkbaars vinden, maar als dit al eens gemeld is, dan is het pech gehad
Mocht er informatie ontbreken, over het serienummer of iets dergelijks dat op de decoder aanwezig is bijvoorbeeld: ik kan geen CV's uitlezen.
Ik ben gewoon eens voor de gein met de instellingen van een Roco decoder (10745) aan de gang gegaan, en wat opmerkelijke dingen gevonden.
Wel 1 woord van waarschuwing:
met het experimenteren met de CV's heb ik het voor elkaar gekregen om de decoder de CV's 113 en 114, vanuit de handleiding aangegeven om de verlichting te dimmen op de lichtuitgangen, volledig te negeren: die functie is overgenomen door CV54.
Naast deze onbedoelde actie zul je vast nog wel wat meer softwarematig kunnen mollen met het lukraak invoeren van waardes in CV's die niet in de handleiding staan.
Wat ik er nog bij wil zeggen: of alle waardes kloppen weet ik niet: ik merk alleen maar dat de loc wel het bekende 'sprongetje' maakt bij het invoeren van bepaalde waardes, waaruit blijkt dat er wel wat mee gebeurt: wát er dan vervolgens mee gebeurt, dat weet ik niet, en heb ik dan ook aangegeven in het lijstje.
Een overzichtje:
CV 18: functie onduidelijk, max. waarde 255
CV 19: functie onduidelijk, max. waarde 255, loc rijdt niet na invoer waarde boven 0
CV 49: waarde 3 invoeren maakt een einde aan de 'tandartsboor' (de fluittoon die de decoder in de motor veroorzaakt)
CV 53: loc reageert wel, functie onduidelijk max. waarde is 80
CV 54: medeverantwoordelijk voor de helderheid van de lichtuitgangen max. waarde is 16
CV 55: functie onduidelijk, max. waarde is 255
CV 56: functie onduidelijk, max. waarde is 255
CV 67-CV 94: functie onduidelijk, max. waarde is 255
Tot zover. Nogmaals: dit geschied geheel op eigen risico! Het zou me niets verbazen als je de decoder volledig om zeep kan helpen met sommige waardes: een reset naar de fabrieksinstellingen, om zo CV 113 en 114 weer 'aan de praat' te krijgen, heeft niet mogen baten (ik heb er geen last van, want ik gebruik nu gewoon CV 54)
Remunj
Re: Roco decoder extra's
«
Reactie #1 Gepost op:
20 March 2009, 09:06:06 »
Menno,
Weet niet helemaal wat je met dit draadje wil, ook niet na herlezen.
Elke decoder heeft een aantal CV's waaronder een aantal gestandaardiseerde volgens de NMRA richtlijn. Deze kun je
hier
vinden.
Een aantal van de CV's die je noemt hebben dus geen onbekende functie maar zijn duidelijk gedefinieerd.
CV 17 + CV18: Hierin wordt de code voor een lang adres opgeslagen. Wordt ingeschakeld door een bitje (bit 5) in CV29 te zetten.
CV 19: Consist Address, oftewel multitractieadres/voorspanadres. Bij een waarde van 0 reageren de locs op hun eigen lange of korte adres. Bij een waarde boven 0 reageren alle locs die deze instelling krijgen tegelijk. Als voorbeel een drietal 6400'en voor een ertstrein. Bij gasgeven komen ze dan alle drie in beweging. je hoeft ze niet meer afzonderlijk aan te sturen.
CV67-CV94 Snelheidstabel. Deze heeft vaak al van fabriekswege een bepaalde instelling gekregen. Als gebruiker kan je die zelf aanpassen en met een bit (bit 4) in CV29 activeren.
De overige CV's die je noemt zijn door de fabrikant zelf te definieren. in de gebruiksaanwijzing kan je dan terugvinden wat de functie is.
CV49 De waarde 1 geeft hetzelfde resultaat. Alleen de waardes 0 en 1 worden ondersteund. Elke andere waarde waar toevallig bit 1 op 1 gezet wordt zullen waarschijnlijk hetzelfde resultatt hebben. De software in de decoder kijkt alleen naar bit 1 en reageerd daar navenant op.
CV53 Wat er bij jou reageerd is onduidelijk. Waarschijnlijk toeval want de decoder kent die CV niet.
CV54, 55 en 56 idem. Een maximum waarde voor CV54 = 16 is onlogisch. 15 is logischer. Dat zijn 4 bits die alle 4 op 1 staan. Je kan dan instellen van 0-15 = 16 mogelijkheden. Kijk maar bij CV113 en CV114.
Dat je een waarde kan schrijven naar een willekeurige CV is op zich niet zo gek. De decoder krijgt een waarde van de centrale om die ergens op te slaan, de CV, vergelijk dat maar met een laatje waar je iets in legt. Op dat laatje er nu wel of niet is doet er eigenlijk niet zo toe. De decoder geeft een schrijfcommando en doet verder net alsof die waarde ook daadwerkelijk weggeschreven is. Ook al bestaat de CV (het laatje) niet.
Het uitlezen van zo'n CV geeft vaak als waarde 255 of je krijgt een error.
Gr.
Eric
Gr.
Eric
henk
«
Reactie #2 Gepost op:
20 March 2009, 09:17:56 »
Verder is het de vraag wat met 'de 10745' decoder van Roco wordt bedoeld. Roco wisselt tot nu toe met enige regelmaat van decoderleverancier, maar verkoopt de DCC-decoder altijd onder hetzelfde catalogusnummer. Juist wat betreft door de fabrikant zelf in te vullen CV's is de ene 10745 dus de andere niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Menno
«
Reactie #3 Gepost op:
20 March 2009, 09:24:29 »
Ik snap best dat er wat gestandaardiseerde CV's zijn: die worden echter in de Roco-handleiding niet vermeld.
Het enige is dat sommige CV's geen enkel verschil lijken te maken. Daarnaast bedoel ik met het 'sprongetje' dat de decoder duidelijk wel wat met het invoeren van een waarde doet: boven de max. waarde knippert de verlichting alleen, en springt de multimaus veel sneller terug naar het menu.
Over CV49: toch krijg ik met waarde 1 de hinderlijke tandartsboor terug, terwijl die met waarde 3 toch echt verdwijnt... (en de lastregeling blijft toch echt actief, want met waarde '0' rijd het ding voor geen meter)
CV's die niet aanwezig zijn ontdek je duidelijk omdat de multimaus veel sneller uit het programmeren terugspringt naar het CV-menu.
Wat ik met dit draadje wil... tja, ik verveel me dood op het moment.... dus dan ga je voor de grap eens wat proberen.
@ henk: dat is dus iets wat ik helaas niet na kan kijken: ik kan geen CV's uitlezen, en dus ook niet achter een 'identiteit' komen.
Remunj
«
Reactie #4 Gepost op:
20 March 2009, 09:39:55 »
Als aanvulling op Henk zijn reactie. Ik heb mijn verhaal gebaseerd op de handleiding die nu op de Roco site staat. En inderdaad is het niet duidelijk welke decoder daar momenteel achter schuil gaat. Kan best zijn dat er in de handleiding geen CV's genoemd staan die de decoder wel ondersteund. Gebruik van niet gedocumneteerde CV's is op eigen risico en kan tot onverwachte resultaten leiden (positief of negatief).
Wat er in de handleiding staat zullen dan CV's zijn die je altijd kunt gebruiken, ongeacht welke decoder Roco op dat moment gebruikt.
Niet handig. Kan je beter voor een bekend merk/type kiezen. Weet je tenminste wat er wel en niet kan.
@Menno
De gestandaardiseerde CV's worden wel genoemd in de handleiding. Er is echter een verschil tussen verplicht aanwezige CV's en optionele CV's.
Kijk maar eens in mijn link.
Hierin vindt je de volgende mogelijkheden:
Mandatory (M): = verplicht, zie CV1, 7, 8 en 29
Recommended (R): = aanbevolen, zie CV2, 3 en 4
Optional (O): = optioneel, zie cv67-94
Deze zijn allemaal gestandaardiseerd maar niet altijd allemaal aanwezig. Maar ongeacht het merk of type decoder, als ze gebruikt worden hebben ze altijd dezelfde functie.
Gr.
Eric
Gr.
Eric
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum