Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:48:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:28:55
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door Eric v C
Vandaag om 12:07:42
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 12:02:50
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MaraNCS
Vandaag om 12:01:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 11:47:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:47:01
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 10:10:06
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:26:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
  

Auteur Topic: Veiligheidshelm spoorwerkers  (gelezen 1472 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Veiligheidshelm spoorwerkers
« Gepost op: 02 March 2009, 18:01:19 »
Mijn baan is gesitueerd in Duitsland, in de jaren zestig. Daar horen natuurlijk spoorwerkers en (industrie)arbeiders op. Veel arbeiders van Preiser hebben een veiligheidshelm op. Als ik ze op mijn baan zet, krijg ik het gevoel dat er iets niet klopt. Was het dragen van veiligheidshelmen in de jaren zestig al gebruikelijk? Of is dit echt iets voor tijdperk IV-V?
« Laatst bewerkt op: 02 March 2009, 18:03:13 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Veiligheidshelm spoorwerkers
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2009, 18:06:25 »
In de jaren zestig was het meer de alpino pet.

Sander

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Veiligheidshelm spoorwerkers
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2009, 18:08:40 »
Veiligheidsmiddelen bij NS kwamen pas begin jaren '90 wat in opmars.....
Ook Engelse treinen zijn leuk

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Veiligheidshelm spoorwerkers
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2009, 18:37:29 »
    De gele veiligheidsvesten  bij de NS zijn in 1962 of '63  ingevoerd.
 Ook de spoorpet werd  toen nog  door ouderen gedragen en de alpinopet , zoals Sander schrijft.
Wanneer de rangeerders een veigheidshelm gingen dragen  weet ik niet.
 Gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Veiligheidshelm spoorwerkers
« Reactie #4 Gepost op: 02 March 2009, 18:49:30 »
Vroeger was de spoorpet ook een veiligheidsmiddel, de harde binnenkant moest je beschermen tegen hoofdletsel. In de zeventiger jaren kwamen de kunststof helmen steeds meer in gebruik.
Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Veiligheidshelm spoorwerkers
« Reactie #5 Gepost op: 02 March 2009, 19:14:12 »
O.k., het is helder. Allemaal dank. Dat wordt dus de helm van de Preisertjes recht afknippen of -snijden, zodat er een petmodel ontstaat en die zwart, bruin of hardblauw verven.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re: Veiligheidshelm spoorwerkers
« Reactie #6 Gepost op: 02 March 2009, 20:11:14 »
Toen ik in 1978 begon in de Watergraafsmeer als rangeerder was de gele-veiligheidshelm al verplicht om te dragen. Wij vonden het toen maar een lastig ding, tevens waren veiligheidsschoenen met stalenneuzen verplicht.
Die waren wel handig om triplekleppen open te trappen bijvoorbeeld.

Groet,

Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: Veiligheidshelm spoorwerkers
« Reactie #7 Gepost op: 02 March 2009, 20:54:08 »
@  Ronan

Toen mijn  broer in 1965, als onderhoudsmonteur in de Lijnwerkplaats Watergraafmeer werkte, moest hij ook een blauwe veiligheidshelm,  veiligheidsbril en werkschoenen met stalen neuzen dragen.

 Dat kwam goed uit want toen er iets verkeerd ging en een ander wat uit de kraan liet vallen, heeft die helm en die schoenen hem wel voor erger behoed. Hoewel ook hij er niet altijd blij mee was ze te moeten dragen.

Maar ja dat was al weer vorige eeuw,
namens Frederico,
Robert

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Veiligheidshelm spoorwerkers
« Reactie #8 Gepost op: 02 March 2009, 21:06:06 »
Hé, dat vind ik een opmerkelijk bericht: midden zestiger jaren al een veiligheidshelm! Hartelijk dank! En trouwens sterkte met de moeilijke familiesituatie.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re: Veiligheidshelm spoorwerkers
« Reactie #9 Gepost op: 02 March 2009, 23:40:39 »
@ Frederico


[
@  Ronan

Toen mijn  broer in 1965, als onderhoudsmonteur in de Lijnwerkplaats Watergraafmeer werkte, moest hij ook een blauwe veiligheidshelm,  veiligheidsbril en werkschoenen met stalen neuzen dragen.

 Dat kwam goed uit want toen er iets verkeerd ging en een ander wat uit de kraan liet vallen, heeft die helm en die schoenen hem wel voor erger behoed. Hoewel ook hij er niet altijd blij mee was ze te moeten dragen.

Maar ja dat was al weer vorige eeuw,
namens Frederico,
Robert


In zijn geval was het zeker goed dat hij de helm en schoenen droeg, maar wij hadden er in de rangeerdienst veel ongemak van. Zeker op de loc, en als je buiten op het terrein liep had het ding ook niet veel nut. Behalve dan om je wagonlijst in te bewaren als je stond te knuppelen op de rangeerheuvel.

Ronan
Bouwen en rijden met wat je leuk vind