Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 18:41:55
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 18:29:54
De spoorhaven van Zuidbarge. door Huup
Vandaag om 17:52:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
Vandaag om 17:39:39
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 17:35:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Charles_
Vandaag om 17:13:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 16:45:03
Pfarrerwinkel bahn door Brouwersbaan
Vandaag om 16:44:29
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:02
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:10:34
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:38:25
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Montanbahn
Vandaag om 15:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Luud H
Vandaag om 14:20:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 12:01:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 11:15:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bask185
Vandaag om 09:53:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:46:33
  

Auteur Topic: welke locpilot is het beste en welke het slechste?  (gelezen 4440 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: welke locpilot is het beste en welke het slechste?
« Reactie #15 Gepost op: 28 February 2009, 21:46:22 »
De Lokpilot Basic gebruik ik in de meeste loc's en treinstellen.
Ik heb ook 3x lokpilot V3, maar die zitten in de loc's met extra functies.

Er hobbelen nog 3 loc's met de Lenz 1025  rond, maar die vliegen er toch binnenkort uit.

Maar over de prestaties van de Locpilot Basic en V3 ben ik goed te spreken.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2009, 09:48:28 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: welke locpilot is het beste en welke het slechste?
« Reactie #16 Gepost op: 28 February 2009, 22:19:54 »
Wat een complimenten allemaal mijneer Esu kleurt ervan:)
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
  • Bnlx treinendokter.
Re: welke locpilot is het beste en welke het slechste?
« Reactie #17 Gepost op: 01 March 2009, 00:06:44 »
In mijn verzameling (Marklin, Roco, Gutzold, Brawa) heb ik nu een hele zooi ESU decoders (naast Zimo, Keuhn, Lenz).
V1
Was een erg goeie decoder voor zijn tijd. Juiste prijs en multiprotocol. Grootste tegenvaller ten opzichte van V2, geen terug koppeling vanaf de motor. Maar die was er nog niet in 1996. Lokpilot V1 leverde overigens wel al 255 adressen voor t motorolaII protocol, wat voor de mensen met de revoltunaire Intellibox erg goed uit kwam (zeker met een grotere verzamellingen.
V2
Daar heb ik als DCC én Motorola erg veel plezier aan beleefd. Deze decoder leverde een stuk betere aansturing voor de vijf polige motor van Marklin. Ik heb lang specifiek naar deze decoders gezocht, maar ze werden erg snel opgevolgd door de V3, die terugmelding toe stonden (MFX en Railcom).
V3
Deze decoder is als 'volwassen' te beschouwen. Ze bezit in de verschillende versie terugmelding voor de verschillende systemen, en begrijpst Selectrix opdrachten. Op deze manier is er eigenlijk geen systeem waarbij je geen Esu V3 kunt gebruiken.

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Zeker voor N-rijders zijn voor bepaalde modellen de aansluit pinnen van de Lokpilot Micro (V3) te kort. De MFX versies lijden nagenoeg aan dezelfde gebreken als Marklin bestempelde Esu decoders (vreemd he  ;)). De Multiprotocol V3 offerd een aantal interesante functies op ten opzichte van de LPV3DCC, de DCC versie van de lokpilot.
De basic is echt wat t zegt te zijn: basic. Dit is een erg handige decoder als men een groot aantal loks wil ombouwen, en zijn baan als 'speel' heeft ingericht. Voor een scherpe prijs is t mogelijk loks om te bouwen. Echter de rij eigenschappen gaan er niet met sprongen op vooruit en t aantal functies blijft beperkt.

Conclusie.
De Basic en de V1 zijn goede en nu goedkope decoders om grotere 'speel' verzamelingen om te bouwen.
V2 is opgevolgd door een met terugmelding (en update) uitgevoerde versie genaanmd V3.
Welke is de beste?
Ik denk op dit ogenblik dat voor de Basic, LPV3DCC, LPV3MFX en de LPV3 elk een aparte markt is. Voor  mij persoonlijk(!) is de LPV3 een makelijke decoder. Ik heb de Lokprogrammer en een intellibox en dat gaat vlekkeloos samen. Uiteindelijk moet ieder zelf beslissen wat voor hem of haar persoonlijk belangrijk is. Ik kan de decoders zelf makelijk inbouwen en is de prijs/capiciteit  verhouding van de decoders echt alleen daarvan afhankelijk.

Vriendelijke groet,
Jan-Peter B.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re: welke locpilot is het beste en welke het slechste?
« Reactie #18 Gepost op: 01 March 2009, 00:33:10 »
De LP1 is altijd nog één van mijn favorieten. Rijdt analoog prachtig (destijds was ik aan het overschakelen naar digitaal, dus analoog moest alles ook prima werken), alleen heeft hij soms de neiging om alleen maar één kant op te rijden.
Grootste voordeel ten opzichte van de LP2 en LP3 is dat hij niet zoemt.
Van alle Lokpilots 2 zoemt het overgrote deel, van de Lokpilot 3 allemaal. Persoonlijk vind ik dat erg irritant en daarom kies ik van tijd tot tijd soms niet voor een lokpilot. Voordeel van alle lokpilots is hoe je de functies kan programmeren. Ik zou graag willen dat alle fabriekanten dit op dezelfde manier hadden.

Groeten,

Henk
K.Bay.Sts.B

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
Re: welke locpilot is het beste en welke het slechste?
« Reactie #19 Gepost op: 01 March 2009, 00:41:11 »
Kijk hier geeft Jan-peter met een goed deskundig een antwoordt op de vraagstelling.
Wil er nog aan toevoegen voor diegene die de mening geven van (wie levert nu nog de V1 /V2) en dit is naar ik zover kan nagaan de Bachmann met de basic decoder * en 21 pins.
Een aantal forums in de UK geven een redelijk verslag van 36-554/36-553.
Deze decoder is zeer gewild in de UK en bezit een low price met de meeste
CV instellingen.
Ja wat ik er van denk dat is duidelijk alle waar naar zijn geld .
Ik zal in iedergeval er een testen en op de site zetten BLNS bij de Hornby decoder test.

wil.

Kappa

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: welke locpilot is het beste en welke het slechste?
« Reactie #20 Gepost op: 01 March 2009, 02:24:53 »
De MFX versies lijden nagenoeg aan dezelfde gebreken als Marklin bestempelde Esu decoders (vreemd he  ;)). De Multiprotocol V3 offerd een aantal interesante functies op ten opzichte van de LPV3DCC, de DCC versie van de lokpilot.


Hoi Jan-Peter,

Kun je uitleggen welke gebreken de V3 mfx heeft tov de V3 DCC?
En welke functies heeft de Multiprotocol dan opgeofferd tov de V3 DCC?

Groeten,

Ad
Groeten Ad.

Kappa

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: welke locpilot is het beste en welke het slechste?
« Reactie #21 Gepost op: 01 March 2009, 02:25:28 »
.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2009, 02:27:15 door Kappa »
Groeten Ad.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22700
Re: welke locpilot is het beste en welke het slechste?
« Reactie #22 Gepost op: 01 March 2009, 10:20:31 »
V1
Was een erg goeie decoder voor zijn tijd. Juiste prijs en multiprotocol. Grootste tegenvaller ten opzichte van V2, geen terug koppeling vanaf de motor. Maar die was er nog niet in 1996.

Wat bedoel je daarmee? Geen cruise control of welke term daar in de loop der tijd ook voor werd gebruikt? Bij mijn weten had de LokPilot die vanaf dag 1. Was ook niet nieuw op dat moment. Het nieuwe aan de LokPilot was de motoraansturing met relatief hoge frequenties. Dat was echt een openbaring. Ging de Roco 1600 opeens zijdezacht rijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: welke locpilot is het beste en welke het slechste?
« Reactie #23 Gepost op: 01 March 2009, 19:54:50 »
Bedankt voor alle antwoorden, zeer interessant.

Nog een vraagje:
Ik had begrepen dat functie mapping met een Esu V2 decoder niet ging?
Klopt dit?

Ik heb vandaag een 1300 electroten omgebouwd qua verlichting zoals aangegeven hier in een ander draadje.

Mijn Ecos ziet de decoder als een V2.

Nu schakelt de achterverlichting (rood) met F1 aan en gaat mee met de rijrichting. Tevens heb ik op F3 rangeerstand staan en dan gaat de optrek/afremvertraging uit.

Dit is toch functiemapping?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22700
Re: welke locpilot is het beste en welke het slechste?
« Reactie #24 Gepost op: 01 March 2009, 21:46:35 »
Jawel. Functiemeppen gaat ook prima met de LP2. Er staan wel meer onjuistheden in de voorgaande antwoorden.
De kernverschillen?
LP1 was een decoder met tot dan toe bijna ongeëvenaarde rijeigenschappen die ook nog eens multiprotocol was (DCC en Motorola). Later is er een specifieke DCC-versie gekomen. De allereerste productieseries vereisten een probleemloze stroomafname. Zo niet, dan werd dat afgestraft met voortdurende noodstops. Dat probleem was vrij snel opgelost en vanaf softwareversie 1.02 was het een uitstekende decoder.
LP2 was juist vooral bedoeld om het aantal functies te vergroten en die functieuitgangen uitgebreid te kunnen programmeren, het zogenaamde function mapping. De rijeigenschappen zijn best goed, maar net minder dan die van de LP1.
LP3 combineert de rijeigenschappen van de LP1 met de uitgebreide mogelijkheden van de LP2 en nog wat extra's, zoals Selectrix in de multiprotocol versie. Het is de enige versie die nu nog door ESU wordt geleverd.

De basic mist de functiemogelijkheden van de LP3 en de rijkwaliteiten van de LP1. De MFX decoders en de geluiddecoders zijn weer een verhaal apart.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2009, 21:50:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.