Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Pauldg
Vandaag
om 08:46:02
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 08:38:48
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:35:11
Een Rotterdams gebouw
door
Huup
Vandaag
om 08:34:31
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:34:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:29:04
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:17:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 08:14:03
Modelspoorbaan van Einte
door
Jelmer
Vandaag
om 08:11:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:06:55
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 07:42:42
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:24:17
LIMA IRM Cardanassen
door
Duikeend
Vandaag
om 00:48:46
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Duikeend
Vandaag
om 00:42:07
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
03 September 2025, 23:38:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
03 September 2025, 23:26:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
03 September 2025, 22:40:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00.
door
Donny95
03 September 2025, 22:05:28
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
03 September 2025, 21:49:39
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
03 September 2025, 21:42:57
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound
door
Jeroen Water
03 September 2025, 21:26:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
03 September 2025, 21:11:59
Rocrail terugstel tijd wissels
door
jack is back
03 September 2025, 19:33:59
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
03 September 2025, 19:25:22
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
03 September 2025, 18:56:54
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
odaoda
03 September 2025, 18:50:08
Minder wissels
door
AP3737
03 September 2025, 18:12:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November.
door
Keska
03 September 2025, 17:54:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
03 September 2025, 17:42:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
03 September 2025, 17:39:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Fine scale
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Fine scale (gelezen 2200 keer)
Herwim Frank
De Franklin Rail Compagnie
Fine scale
«
Gepost op:
23 June 2016, 10:49:27 »
Hallo allen
Fine scale, deze term wordt vaak gebruikt in combinatie met Proto normen.
Deze normen gelden voor landschap, sporen en wissels etc.
Wie kan daar wat meer over vertellen, wanneer praat je over Fine scale modelbouw en wanneer niet.
Ik lees de termen fine scale wielen, modelschroefkoppelingen i.p.v. overgedimensioneerde automatische koppelingen.
Is de rest niet goed genoeg ? of is het een modelbouw streven van bovenaardse kunnen.
Mijn uitspraken zijn niet om de draak ermee te steken maar juist te weten te komen wat is het verschil en is dit zo mogelijk voor een ieder haalbaar.
Ben benieuwd
gr,
Herwim
«
Laatst bewerkt op: 23 June 2016, 10:51:44 door Herwim Frank
»
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
Frans Peeters
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Fine scale
«
Reactie #1 Gepost op:
23 June 2016, 11:35:41 »
Herwim,
De naam zegt het zelf: Fine scale - dus een streven naar het zo goed mogelijk nabouwen op schaal.
Wil dat zeggen dat de rest niet meer deugd? Zeker niet, want de rest is gewoon een stuk toegankelijker, eenvoudiger, goedkoper,... Over bedrijfszekerder wil ik me niet uitspreken.
Dat er een streven is naar een hogeer niveau in de modelspoorwegbouw is naar mijn bescheiden mening een feit dat ons al werd voorgedaan in de andere sectoren van de modelbouw, en dan meer bepaald in de military-modelbouw.
Logisch dat er mensen zijn die eenzelfde fijne afwerkingen willen hebben op de modelspoorschalen.
Of dit voor eenieder haalbaar is? Je bent als persoon gelimiteerd door een aantal fysische gegevens. Niet iedereen heeft dezelfde fijne motoriek in zijn handen en vingers, niet iedereen ziet even goed, niet iedereen wil of kan werken met een loep en andere hulpmiddelen. Kortom, we zijn beperkt door onze menselijkheid.
Ben je dan als "niet-fine-scaler" dan met een minderwaardige hobby bezig? naar mijn mening niet, want het is en blijft een hobby waarbij eenieder de vrijheid heeft die in te vullen naar eigen kunnen en vermogen.
Een ding is voor mij wel een feit. Door het streven van de fine-scalers naar een zo goed mogelijke benadering van de werkelijkheid, komen er voor de "minder fine-scalers" ook dingen op de markt die ze dan weer kunnen gebruiken zonder echt veel moeite te moeten doen in het ontwikkelen ervan.
Verder is het ook (voor mij althans) een stimulans om mijn eigen werk naar een hoger niveau te willen tillen en mijn eigen vaardigheden uit te dagen en mijn eigen grenzen te verleggen.
Tot zover mijn 2cents
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Reinout van Rees
Team forummoderators
Forummoderator
«
Reactie #2 Gepost op:
23 June 2016, 11:44:58 »
Ik weet niet eens of er een officiële definitie is. Volgens mij richt het zich vooral op het rollend materieel en de rails (met als aantekening dat je vervolgens de gebouwen en het landschap óók echt goed wil hebben).
Definitie? Ik zou zeggen "als je het in iedere modelspoorwinkel kan kopen dan is het geen fine scale".
Het maximum aan voorbeeldgetrouwheid dat je met reguliere spullen kan verkrijgen is RP25 wielen (dus met lagere spoorkransen) en bijvoorbeeld Peco code 75 rails. Dan kan je nog steeds met je reguliere roco wielen over de rails rijden en je nieuwe wielen kunnen ook over een stukje oud spoor in het schaduwstation rijden.
Bij echt fine scale ga je nog slankere wissels gebruiken. Met wisseltongen die dicht tegen de rails aan zitten. En dus heb je ècht andere wielen nodig die smaller zijn en dicht bij de voorbeeldmaten zitten. Liefst ook nog met grote radiussen zodat je met echt geveerde buffers en onopvallende koppelingen kunt rijden. En natuurlijk veel details. En alles 1:87.
Dus: daar kom je met je reguliere roco niet meer overheen, dan ontspoor je. En omgekeerd.
Da's m'n uitleg over fine scale.
Dus.... is het beter? Nou, het is onweerlegbaar realistischer qua railsysteem. Is het voor ieder haalbaar? Daar zijn wat aantekeningen te plaatsen. Het neemt meer plek in (of je moet een kleiner voorbeeld nemen) en je moet veel zelf bouwen en verbouwen. Als je een grote baan wilt bouwen in niet al te lange tijd.... Dan is het niet ideaal.
Van een mooie fine scale baan op een tentoonstelling kan ik best genieten. Maar er zijn zat andere banen die ik ook mooi vind. Als de totaalindruk maar klopt. Neem bijvoorbeeld "Wolzerdange" of "Rhenen/Oosterbeek" die twee jaar geleden op Ontraxs stonden (zie video hieronder), dat is geen fine scale qua rails, volgens mij. Maar het landschap zou ik zeker wèl fine scale noemen! En, vooral bij Rhenen, de treinen. Prachtig toch?
Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
«
Reactie #3 Gepost op:
23 June 2016, 13:03:24 »
Citaat van: Reinout van Rees op 23 June 2016, 11:44:58
Bij echt fine scale ga je nog slankere wissels gebruiken.
Is het zelfs niet zo dat je alles op railgebied zelf moet bouwen omdat je de wissels, kruisingen en (half)engels wissels maakt met de echte hoeken waarin ze liggen? Dus
niet
de geometrie van een fabrikant gebruikt.
Jeroen
MTV
350 004 "Hugo" van de ZSSK
«
Reactie #4 Gepost op:
23 June 2016, 13:39:50 »
Joah, inmiddels leveren ook bijvoorbeeld Weinert en in mindere mate RST-Modellbau en Willy Kosak confectie-railmateriaal volgens de originele maten. Maar meestal is dat wel de consequentie.
Groet,
Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0
, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO
Herwim Frank
De Franklin Rail Compagnie
«
Reactie #5 Gepost op:
23 June 2016, 16:04:18 »
Hallo Jongens
Bedankt voor de reacties.
Ik probeer zelf zo natuur getrouw mijn scanery te bouwen dat vind ik het leukst.
En heb wel heel veel respect dat er bouwers zijn die de Fine Scale methode tot
bijna 100 % benaderen.
Zo nu ga ik me voorbereiden voor mijn ontslag uit het ziekenhuis, zodat ik thuis
mijn
eenvoudige Fine Scale methode weer kan op pakken.
Heb er reuze zin in.
gr,
Herwim
«
Laatst bewerkt op: 23 June 2016, 16:06:11 door Herwim Frank
»
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
Falkenberg
«
Reactie #6 Gepost op:
23 June 2016, 20:50:06 »
Finescale heeft zijn ontstaan in de NMRA norm S4.1 waarin wielmaten zijn beschreven en daarmee samenhangend S3.1 voor de railmaten. Dit geldt voor meerdere schalen. Wat er verder mee wordt gedaan staat iedereen vrij, maar er bestaan wel finescale groepen die zich aan extra standaarden voor andere zaken houden zoals boogstralen etc. De NEM normen voor bijv wielen (311.1) zijn hierop ook gebaseerd. Nog een stap verder zijn de proto standaarden van de NMRA of bijvoorbeeld H0-Pur waar het helemaal op schaal is.
Scenery finescale noemen is echter een beetje raar. Dat moderne scenerytechnieken een beter op het voorbeeld gelijkend resultaat geven als IJslands mos en geverfd zaagsel maakt het nog niet finescale. Wel mooier
Dirkjan
J. Moors
CNC fresen
«
Reactie #7 Gepost op:
24 June 2016, 00:00:58 »
Het aller belangrijkste is om je eigen "lat" niet te hoog te leggen. Realisme in modelspoor is vooral smaak afhankelijk. Wat de een realistisch vind, kan voor de ander heel anders liggen.
Vooral naar je eigen voorkeur / smaak / mogelijkheden kijken, dat is het belangrijkste. Streven naar meer perfectie kan op zich geen kwaad, maar maak het jezelf niet TE moeilijk.
We hebben al vaker mede-hobby-isten over de clubvloer gehad die gelijk met de top wilden meedoen, maar zelf nog lang niet zo ver waren ( ik zelf ook nog lang niet...).
Doe het stapje bij stapje, zo blijft je eigen hobby ook leuk en wordt het geen frustratie.
Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen