Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 23:23:08
Aachenau West door basjuh1981
Vandaag om 23:05:36
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
Vandaag om 22:55:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door basjuh1981
Vandaag om 22:53:19
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
Vandaag om 22:52:08
Piko 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 22:46:38
Welke wielreiniger door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:41:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
Vandaag om 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
Vandaag om 22:20:19
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
Vandaag om 22:13:56
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
Vandaag om 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:40:34
Alweer is de Weller soldeerbout defect door PeterV
Vandaag om 21:27:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:14:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
Vandaag om 20:21:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:11:05
Wat doen jullie als het koud wordt? door Sylvester
Vandaag om 19:59:02
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 19:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:58:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 19:52:15
Koploper overzetten naar iTrain door Martin Domburg
Vandaag om 19:37:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:56:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:18:41
ROCO 66420 door Arjan6511
Vandaag om 17:28:12
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 16:56:26
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:44:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:28:49
  

Auteur Topic: Werkspoor fabrieksplaat nr 1059  (gelezen 3917 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11671
    • Mijn fotoarchief
Werkspoor fabrieksplaat nr 1059
« Gepost op: 23 October 2006, 20:54:23 »
Ik heb toevalligerwijs een Werkspoor fabrieksplaat met het nummer 1059 op de kop kunnen tikken. Behorende bij een TEE-stel van de NS.
Nu heb ik van een verzamelaar begrepen dat dit geen echte kan zijn, omdat mijn exemplaar van aluminium is en de echte van messing hoort te zijn. Mijn exemplaar zou bij een Open Dag van NS (in Zwolle?) verkocht zijn als replica (afgietsel) van een echte, ergens in de jaren 80.
Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over verschaffen? Zijn er meer van die aluminium exemplaren? Of zou het stiekem toch een officieel exemplaar kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de hulp!

Eelco

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Werkspoor fabrieksplaat nr 1059
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2006, 23:04:14 »
Ik was een beetje nieuwsgierig geworden en weet een originele te vinden. Navraag leert dat het origineel brons of messing (ik zelf denk brons) moet zijn. Het is in ieder geval geen origineel!

mvg,

Robin

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Werkspoor fabrieksplaat nr 1059
« Reactie #2 Gepost op: 24 October 2006, 00:25:40 »
Zal wel messing zijn, want brons blijft niet mooi. Tsja, niets blijft mooi, maar messing blijft langer goed dan brons. Wel eens een bronzen beeld buiten bekeken? ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11671
    • Mijn fotoarchief
Re: Werkspoor fabrieksplaat nr 1059
« Reactie #3 Gepost op: 24 October 2006, 08:20:44 »
Tsja, ik was er al bang voor. Het is natuurlijk ook te mooi om waar te zijn...  ;)
Maar dan rest de vraag: ter gelegenheid van welke gebeurtenis zijn er aluminium afgietsels gemaakt van deze plaat?

Eelco

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11671
    • Mijn fotoarchief
Re: Werkspoor fabrieksplaat nr 1059
« Reactie #4 Gepost op: 27 October 2006, 08:18:29 »
En uit nieuwsgierigheid: wat zou ik qua verkoopprijs aan moeten houden voor deze replica? (Met andere woorden, wat zou de gemiddelde gek er voor kunnen geven..  ;))

Eelco

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Werkspoor fabrieksplaat nr 1059
« Reactie #5 Gepost op: 27 October 2006, 10:12:10 »
Mmmmh... wat heb je er zelf voor neergelegd, en was dat onlangs of al een tijd geleden?
Replica's "doen" over het algemeen een stuk minder dan "the real thing", voorop gesteld dat de kopende partij weet dat het geen echte autentieke plaat is.
Grtz!
Tedo

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11671
    • Mijn fotoarchief
Re: Werkspoor fabrieksplaat nr 1059
« Reactie #6 Gepost op: 27 October 2006, 10:39:09 »
Ik heb er onlangs 50 voor neergelegd. Ook omdat het materiaal aliminium is. Als het messing oid zou zijn, dan zou het wellicht een ander verhaal zijn. Dan zijn de materiaalkosten al vrij hoog.
Dat replica's een stuk minder doen is logisch natuurlijk. Behalve wanneer iemand een replica als 'echt' wil verkopen. En zo dus een vervalsing aanbiedt. Ik heb gehoord dat er bijvoorbeeld vervalsingen zijn opgedoken van de samengestelde fabrieksplaat van een NS 1200.
Als ik deze plaat zou verkopen zou ik dat alleen doen met de nadrukkelijke toevoeging dat het om een replica gaat uiteraard.

Eelco

Tuindert

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • Geef mij maar de WSM
Re: Werkspoor fabrieksplaat nr 1059
« Reactie #7 Gepost op: 27 October 2006, 10:56:40 »
50 euro is wel aardig aan de hoge kant geweest voor een aluminium replica. Dat krijg je er waarschijnlijk niet meer voor als je er bij verteld dat het een replica is.

/Emiel

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11671
    • Mijn fotoarchief
Re: Werkspoor fabrieksplaat nr 1059
« Reactie #8 Gepost op: 27 October 2006, 11:13:08 »
Ik beschouw het in elk geval als een goed leermoment. Blij dat ik niet voor een veel hoger bedrag het schip ben ingegaan.
Het maakt in elk geval deel uit van mijn eerste schreden op het pad van de nummerplatenverzamelaar. Door schade en schande wordt men wijs.
Als er nog eens iemand zou zijn die de plaat wil overnemen, zal ik er zeker bijzeggen dat het een aluminium replica is. Voorlopig hangt ie best leuk aan de muur. Ik ga 'm zwart schilderen en messingkleurige letters geven.

Eelco

PS: het ding meet 17,5 x 30 cm, ik neem aan dat dat de originele maten zijn.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2006, 12:13:23 door NS8714 »

garde003

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Werkspoor fabrieksplaat nr 1059
« Reactie #9 Gepost op: 27 October 2006, 12:23:09 »
Ik zou me nog even niet zo['n zorgen maken over het feit dat de fabrieksplaat van aluminium is. Als je kijkt naar de Nederlandse elctrische locomotieven dan zie je dat alle schilden ook van aluminium zijn en die locs zijn nog net even ouder dan de TEE. Na de tweede wereldoorlog zijn schilden veel vaker van aluminium gemaakt en veel minder van brons (net als klokken worden nummerplaten in brons gegoten). Men maakte zich over verwering van bronzen nummerplaten niet zo veel zorgen, aangezien poetsen in die tijd nog veelvuldig gedaan werd. Het voordeel van aluminium is dat je niet zo veel hoeft te poetsen.
Persoonlijk zou ik de zwarte en messingkleurige verf er maar snel afhalen. Het kan de waarde van de fabrieksplaat best wel eens in waarde laten dalen...

Groeten,
Erik

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11671
    • Mijn fotoarchief
Re: Werkspoor fabrieksplaat nr 1059
« Reactie #10 Gepost op: 27 October 2006, 12:32:08 »
Ik heb 'm nog niet geschilderd hoor..  ;) Momenteel is ie aluminiumkleurig met rode verf.
Ik heb van een verzamelaar begrepen dat er afgietsels zijn gemaakt voor een open dag in de jaren '80. hij was heel stellig over het feit dat een aluminium plaat nooit echt kon zijn.
Uitsluitsel zou gegeven kunnen worden door iemand die de originele plaat zou hebben van dit treinstel. Of iemand die net als ik een aluminiumplaat heeft hangen met het zelfde nummer...
Zouden ze zoiets weten bij het Werkspoormuseum?

Eelco

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11671
    • Mijn fotoarchief
Re: Werkspoor fabrieksplaat nr 1059
« Reactie #11 Gepost op: 27 October 2006, 13:26:38 »
Staan er goede foto's van de 'machinekamer' van de TEE in het boek van Van Oostrom? Misschien is daar meer duidelijkheid te vinden...

Eelco

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Werkspoor fabrieksplaat nr 1059
« Reactie #12 Gepost op: 27 October 2006, 13:35:33 »
50 euro. Best netjes voor een replica, toch? Als je weet wat er tegenwoordig gevraagd/betaald wordt voor de autentieke platen helemaal. Zou ik dan ook maar niet meer wegdoen, tenzij je ooit een echte vindt.

Er zijn ook kunststof afgietsels in omloop. Leuk hoor, maar natuurlijk niets waard.

Overigens waren alleen de nummerplaten van de Alsthom loc's van aluminium (1100, 1300, 24/2500). De overige waren toch echt van messing (en dus ook een stuk zwaarder).
Grtz!
Tedo

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11671
    • Mijn fotoarchief
Re: Werkspoor fabrieksplaat nr 1059
« Reactie #13 Gepost op: 27 October 2006, 13:40:52 »
Ik ben me inderdaad terdege bewust van de prijzen ja. Dus soms kan een replica een uitkomst zijn. Bijvoorbeeld als het gaat om zo'n 1200-fabrieksplaat die op de neuzen zat.

Ik heb het Werkspoormuseum gemaild, dus ik wacht hun antwoord af. Afgaande op de commentaren hier hou ik het er voorlopig op dat ie niet authentiek is.

De frontplaat van een 2400 die ik heb is inderdaad van aluminium, maar weegt toch nog aardig wat kilootjes..  ;D

Tot slot een fotootje van de plaat in kwestie:




Eelco
« Laatst bewerkt op: 27 October 2006, 14:11:04 door NS8714 »