Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:21:25
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 15:58:39
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Pauldg
Vandaag om 15:53:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:51:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 13:53:22
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
  

Auteur Topic: Wissel bediening in de jaren 50?  (gelezen 1011 keer)

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Wissel bediening in de jaren 50?
« Gepost op: 11 February 2009, 08:58:23 »
Hoi,

Voor het aankleden van mijn industriegebiedje ben ik op zoek naar voorbeelden foto's/sites voor het bedienen van de wissels. Ik denk dan aan jaren 50 Duitsland. Kan me zo voorstellen dat ze met de hand omgezet worden bij de wissel zelf, maar zou graag waat meer info willen verzamelen...

Met Google ben ik niet zo ver gekomen.

Groetjes,
Joost

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Wissel bediening in de jaren 50?
« Reactie #1 Gepost op: 11 February 2009, 11:31:03 »
Bij kleine industrieterreintjes werden de wissles met de hand omgelegd.

Alleen op grote rangeeerterreinen en op stations werden de belangrijkste wissels vanuit seinhuizen bedioend, maar bijvoorbeeld aansluitspoortjes bij stations, waar maar af en toe een goedertrein overheen schoof, de wissels daarvoor waren weer uitgevoerd met handbediening.
Centrale bediening was dan weer te duur, ook vroeger moest men op de pfenningen letten.


Gerard

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Wissel bediening in de jaren 50?
« Reactie #2 Gepost op: 11 February 2009, 11:36:29 »
Hoi Gerard,

Duidelijk verhaal.
Staat de handbediening dan bij de wissel. Of worden ze gegroepeerd?

Dank,
Joost

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Wissel bediening in de jaren 50?
« Reactie #3 Gepost op: 11 February 2009, 12:11:17 »
Een handbediening wordt over het algemeen direct bij het wissel geplaatst.
Deze zit direct met een stang verbonden aan de wisseltongen.

Centrale bediening vanuit een seinhuis of blockpost gebeurt doormiddel
van trekdraden die in bundels over de vroegere rangeerterreinen liepen.
Elke draad liep dan naar een specifiek wissel.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Wissel bediening in de jaren 50?
« Reactie #4 Gepost op: 11 February 2009, 15:15:33 »
Hoi Hoi,

Zijn er ook mensen die wat fototjes uit deze periode hebben?
Thx,
Joost