Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Weleldhavendag 2025 Rotterdam door Hans Reints
Vandaag om 11:45:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door sneek
Vandaag om 11:32:12
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Quinzeedied
Vandaag om 11:25:07
trein of metro naar Hoek van Holland door Peter Kleton
Vandaag om 11:19:22
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door bellejt
Vandaag om 11:03:09
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 10:28:51
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
  

Auteur Topic: Esu Ecos met handregeling en computer software  (gelezen 4239 keer)

2rail-Tim

  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • Digitaal / Piko A-rails / DB
Re: Esu Ecos met handregeling en computer software
« Reactie #15 Gepost op: 18 January 2009, 15:04:32 »
Ja dat is mogelijk,

Maar ik ga niet als hoofdbesturing een Multimaus kopen, dan wordt het de twin center of intell box. Ik denk dat ik daar voor ga,  een Twin Center met Profi Boss als handregeling, en eventueel een touchscreen voor de wisselbesturing.

Met vriendelijke groet, Tim

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: Esu Ecos met handregeling en computer software
« Reactie #16 Gepost op: 18 January 2009, 15:22:58 »
Dat wil ik wel eens zien, je wissels besturen met een touchscreen. Stel je eens voor dat je meerdere treinen hebt rijden na verloop van tijd en je moet vele (misschien wel 20 wissels) schakelen met zo'n scherm. Dat wordt verwarring en vele aanrijdingen als gevolg. Dit kun je toch allemaal voorprogrammeren in Koploper of elk ander programma? Je kunt dan hele rijwegen of treintrajecten voorprogrammeren en bij het activeren van jouw zogenaamde reisplan van die treinen, schakelen je wissels automatisch mee voor de geplande ritten. Ik heb ook al eens iemand meegemaakt die 30 wissels via een schakelpaneel wilde schakelen, dan kun je wachten op de verkeerde geschakelde rijwegen en daarop volgende aanrijdingen. De kans dat je op zo'n scherm misgrijpt op een wissel heb ik dan nog niet eens meegerekend.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: Esu Ecos met handregeling en computer software
« Reactie #17 Gepost op: 18 January 2009, 22:04:32 »
Ik heb eigenlijk een vraag die hier wel op aansluit. Ik wil mijn treinen handmatig blijven rijden, met mijn Lokmuis. Zou het dan handig en mogelijk zijn om de wissels/wisselstraten/rijwegen te automatiseren via Koploper en de s88XPressNetLI print van Wim?

Ik stel me zo voor dat ik een rijweg ingeef (bijvoorbeeld van schaduwstation naar spoor 3  op mijn station) dat Koploper de wissels schakelt en ik zelf lekker via m'n lokmuis de trein kan laten rijden.

Helemaal automatisch rijden komt later wel. Ik ben toch niet van plan om meer dan 1 trein tegelijk te laten rijden. En als ik toch met 2 treinen wil rijden roep ik m'n vriendin wel dit met de andere handregelaar mag rijden  ;D
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Esu Ecos met handregeling en computer software
« Reactie #18 Gepost op: 18 January 2009, 22:16:34 »
Dat gaat niet werken, omdat Koploper niet op die manier werkt. Koploper moet weten waar de trein is en Koploper moet de volledige besturing van de trein hebben. Pas bij het naderen van de wissel wordt die in de goede stand geplaatst - vooraf worden niet alle wissels omgelegd.

Sander

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Esu Ecos met handregeling en computer software
« Reactie #19 Gepost op: 18 January 2009, 22:34:31 »
De situatie zoals Remco schetst is wel degelijk mogelijk... En nog VEEL meer m.b.t. handmatig rijden...  ;)

Echter dien je wel alle voorbereidingen te treffen zoals bij een volledig geautomatiseerde baan, en nog een paar dingen meer zoals het vastleggen van handmatige wisselstraten en koppelingen van handregelaar(s). Oftewel, bezetmelders e.d. zullen hiervoor ook nodig zijn maar het is wel mogelijk.

Wel kun je dan uiteindelijk automatisch EN handmatig rijden, en Koploper zorgt tevens voor de beveiliging van het geheel.

Als het eenmaal werkt, werkt het fantastisch kan ik je uit eigen ervaring vertellen!

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Paul Haagsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
    • De software (tja waarvoor...)
Re: Esu Ecos met handregeling en computer software
« Reactie #20 Gepost op: 18 January 2009, 22:54:48 »
Dat gaat niet werken, omdat Koploper niet op die manier werkt. Koploper moet weten waar de trein is en Koploper moet de volledige besturing van de trein hebben. Pas bij het naderen van de wissel wordt die in de goede stand geplaatst - vooraf worden niet alle wissels omgelegd.

Sander
Hallo Sander,

Ken jij de gehele functionaliteit van Koploper? Zo ja dan mag je zulke antwoorden geven, zo nee is het dan niet beter om even niets te zeggen.
Wat jij hier zegt slaat namelijk nergens op. Handmatige wisselstraten en routes en je komt al een eind de goede richting op.

Mvg,
Paul.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Esu Ecos met handregeling en computer software
« Reactie #21 Gepost op: 18 January 2009, 23:31:16 »
2e zin van je klopt trouwens ook niet Sander. Geen verwijt, maar juiste informatie kan nog wel eens handig zijn...
Dus.. Paul.. Correct me if i'm wrong!..

Koploper zet alle wissels goed (tot X aantal blokken vooruit) alvorens de lok gaat rijden.
En al rijdend probeert Koploper altijd de wissels ruim vooraf te schakelen om een X aantal blokken te kunnen (blijven) reserveren. Dus vooraf worden alle wissels omgelegd tot een X aantal blokken vooruit (waar mogelijk). Een wissel wordt niet omgelegd als deze op dat moment gereserveerd is / bereden wordt door een andere trein.
In andere gevallen zal Koploper dus altijd VOORAF de wissels omleggen, en niet zoals je schetst pas bij het benaderen van een wissel.

Als je handmatig van A naar B wilt rijden, zal Koploper dus ook de tussenliggende wissels vooraf goed zetten alvorens je trein ook maar een kick geeft...

X = een in Koploper configureerbaar getal.

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 18 January 2009, 23:42:25 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Esu Ecos met handregeling en computer software
« Reactie #22 Gepost op: 19 January 2009, 09:08:55 »
Ik heb zelf is de versie van Koploper op het internet geprobeert, een soort demo, daar heb ik geprobeert om met die 3 treinen te rijden, ik weet niet of dit ook zo in werkelijkheid gaat maar ik kreeg het steeds niet voor elkaar.  Zelf rijd ik wel een bij www.hermanopdam.nl en hij bestuurd zijn baan met de de software winDigital, dit vond ik er makkelijk werken.
Koploper kent niet echt een demoversie.
Je hebt de volledige functionaliteit ter beschikking en kan met 3 treinen rijden. Even een regeiststrateinummer aanvragen en je kan onbeperkt rijden.

Als je het niet voor elkaar krijgt om de treinen te laten rijden met koploper heb je iets niet goed aangesloten of ingesteld. Kwestie van de beginnershandleiding goed lezen en stap voor stap uitvoeren. Of een van de andere aanbevolen handleidingen (bv Malibaan cursus).
Als je die volgt moet het voor iedere beginner mogelijk zijn om een proefbaantje werkend te krijgen.
En lukt het niet dan is er een voortreffelijk forum waar je met je vragen terecht kunt en nog wel in het Nederlands ook (net als de software).

En dan heb je ook helemaal geen uitgebreide dure centrale nodig.
Waarom zou je een Mercedes kopen als je er toch alleen maar boodschappen mee gaat doen. ;D 8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric