Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:27:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 10:04:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22

Auteur Topic: Beginners vragen over blokken,bezet melding en wissels digitaal aansturen.  (gelezen 7359 keer)

alexboom

• Offline Offline
Hoi allemaal,
Na weken lang als gast op dit vriendelijke forum rond gehangen te hebben zal ik me eigen eerst even voorstellen.
Ik ben Alex 39 jaar en wil dol graag weer beginnen met modeltreinen. Heb dan ook al zeer vele draadjes hier op het forum met veel plezier doorgelezen en al het een en ander op gestoken.

Uiteindelijk de zoektocht begonnen met een wel erg hoog gegrepen eerste plan om met 3 rail dcc met intellibox basic te gaan beginnen. Waarom 3 rail, ja dat komt nog uit mijn kindertijd denk toen ik een m* baan(tje) had.
Veel starters sets bekeken en steeds dit forum doorgelezen maakte de keus er niet makkelijker op.
Toen kwam ik met het idee om de spullen los te kopen omdat je met 3 rail starters sets dingen erbij krijgt die ik voor mijn plan toch niet nodig had, zoals een mobil station e.d.
Klein startersset baantje gemaakt in wintrack met k-rail en kwam op +/-120 euro aan k-rails.

intellibox basic erbij en dan nog geen materieel vond ik te duur worden.

En na weer hier op het forum nog meer draadjes te hebben door gespit heb ik het 3rail dcc plan laten varen.
In de betreffende draadjes stonden een aantal zeer goede adviesen welke mij hebben overtuigd 2 rail te gaan rijden.
1 ervan is de multimaus die waarschijnlijk alles kan wat ik in de (verre)toekomstige planning heb.
Hierbij wil ook meteen even o.a. Wim Ros en vele andere bedanken voor hun informatieve posts.

Momenteel heb ik 2 starterssets van r* in het vizier: de 51238 en de 41271
Met 1 van deze 2 sets wil proberen het digitaal rijden eigen te maken.

Hier zijn dan ook nog een aantal vragen over.
De wissels wil ik digitaal kunnen aansturen en ook wil ik de baan in blokken hebben i.v.m. bv koploper
Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer van wat er dan nog extra nodig is.

Is voor de blokken een viessman 5233 genoeg? Kan dat in combinatie met een multimaus?

Ook is mij het verschil niet geheel duidelijk van blokken en bezetmelding,en het verschil van de viessman 5217 en de 5233.

Laatste vraag, bv handwissel 61140 wil ik digitaal aansturen en waarschijnlijk in de toekomst dus meer dan 2 wissels wat heb je dan nodig?

Sorry voor deze mischien wel erg simpele vragen, tegen alle waarschuwingen in ben ik waarschijnlijk toch gehersenspoeld door teveel digitale stof gelezen te hebben laatste tijd.  :o
Mvg Alex

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
Re: Beginners vragen over blokken,bezet melding en wissels digitaal aansturen.
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2009, 11:15:12 »
Goed dat je voor tweerail hebt gekozen, je zult merken dat je veel meer keuze hebt op dit gebied dan bij drierail want voor het meeste zit je aan Marklin vast behalve voor locs want die hebben Roco en Fleischmann ook. Rijtuigen en wagonnen van andere tweerail merken moeten ook worden voorzien van andere wielen dus dat scheelt allemaal. Je wilt met een Multimaus rijden en koploper, dit gaat niet zo maar. Ook hierover zijn diverse draadjes geschreven. Wim Ros heeft hier wel een oplossing voor, in de vorm van een print die tussen de maus en de PC komt. Verder heeft Wim ook bezetmelderprinten in de aanbieding. Viessmann is nogal aan de prijs en ik zou je dat zeker niet aanraden. De losse printen zijn veel goedkoper en hebben elk 16 meldaansluitingen en dat zijn er 8 meer per print, dan die van Viessmann. Goede wisseldecoders heeft Roco ook en wel de 10775. Deze gebruik ik ook en er kunnen 8 wissels op. Vergeet niet elektrische aandrijvingen voor jouw wissels te kopen anders gaat het natuurlijk niet. het indelen in blokken gaat als volgt, Een blok is altijd langer dan jouw langste trein. Jouw proefbaan zoals die is afgebeeld zou 5 blokken hebben. De wissels vallen buiten de blokken, dus de rails tussen de wissels zijn dan de blokken. Elk blok moet worden voorzien van minimaal 2 bezetmelders (lees de helpfiles van koploper) dan zie je ook hoe blokken ingedeeld worden. Ik heb een proefbaantje ingevoegd waarop je kunt zien wat daar allemaal voor nodig is. Bij blokken met twee bezet/terugmeldpunten laat je de blauwe aansluitingen weg. In dit plan zijn ook de wissels gedetecteerd maar ook dat hoeft niet. Op de tekening staat de uitleg van alles wat je in de tekening ziet, conform Koploper. Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen. Lees verder de gebruiksaanwijzingen goed van alles wat je koopt dan ben je al een stuk op weg. In diverse draadjes in dit forum kun je genoeg lezen over bezetmelders, terugmeldingen en alles wat er nodig is voor het digitale rijden. Gebruik de zoekfunctie.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2009, 12:06:43 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2009, 12:11:05 »
Rob, kun je het plaatje wat groter houden? Nu is het amper te lezen.

alexboom

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 20 January 2009, 12:28:29 »
Rob er is mij al veel meer duidelijk, het begint weer een beetje helder te worden hier.
Dat van de wielen had ik totaal vergeten, bedankt dat je me hierop gewezen hebt.
Ik begrijp uit je verklaring en tekening dat bezet en terug melders dus eigenlijk het zelfde is.
Is dit de bezetmelder die je bedoelde Rob met 16 aansluitingen S88SD16-N?

Dus om alles in 1 keer compleet te hebben is onderstaande lijst gewenst?
51238  Digital Start-Set 
61195  2* wissel aandrijving
10775  wissel decoder voor 8 wissels
En bij Wim:
Item 200, S88XPressNetLI + S88SD16-N, starterkit, gebouwd met kabels ( 1 XPressNet en 1 Patch ) van beide 1 m

Ik woon in het buitenland en ben dus sterk afhankelijk van bv dhl en zou daarom het liefst alles in 1 of 2 keer bestellen om de transport kosten te drukken.
Mvg Alex

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2009, 12:47:19 »
Hallo Alex,

Citaat
Ik woon in het buitenland en ben dus sterk afhankelijk van bv dhl en zou daarom het liefst alles in 1 of 2 keer bestellen om de transport kosten te drukken.

Dit is natuurlijk afhankelijk waar je woont maar de bestellingen bij Wim zijn volgens mij zo verpakt dat ze door de brievenbus kunnen, maar informeer even bij Wim of Karst.
De overige spullen zijn denk ik in het buitenland ook wel te koop, soms nog voordeliger of je moet ergens wonen wat niet meer tot de bewoonde wereld behoord,

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 20 January 2009, 13:33:24 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

alexboom

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2009, 13:01:15 »
Klopt Piet het is hier net aan op het randje van de bewoonde wereld, Bulgarije.
Lokaal is hier echt helemaal niks te krijgen op dit gebied.
De mensen hier van wat ik op internet gezien heb die wat hebben rijden betrekken het uit bv Duitsland of de US, tenminste dat is wat ik er uit op kon maken.
Mvg Alex

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2009, 14:30:23 »
Citaat
Momenteel heb ik 2 starterssets van r* in het vizier: de 51238 en de 41271
Met 1 van deze 2 sets wil proberen het digitaal rijden eigen te maken.

Hier zijn dan ook nog een aantal vragen over.
De wissels wil ik digitaal kunnen aansturen en ook wil ik de baan in blokken hebben i.v.m. bv koploper
Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer van wat er dan nog extra nodig is.
/
Citaat

Lees dit eens

Citaat
Is voor de blokken een viessman 5233 genoeg? Kan dat in combinatie met een multimaus?

Ja en nee, alleen in combinatie met de bovengenoemde oplossing. Voor de 5233 is er dus een goedkoper alternatief.

Citaat
Ook is mij het verschil niet geheel duidelijk van blokken en bezetmelding,en het verschil van de viessman 5217 en de 5233.

De 5217 is bestemd voor het gebruik bij een 3-rail systeem. (massadetectie)
De 5233 is bestemd voor het gebruik bij een 2-rail systeem. (stroomdetectie)

Citaat
Laatste vraag, bv handwissel 61140 wil ik digitaal aansturen en waarschijnlijk in de toekomst dus meer dan 2 wissels wat heb je dan nodig?

Een wisseldecoder bijvoorbeeld een LS150 van Lenz of een 10755 van Roco.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

alexboom

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 January 2009, 15:23:10 »
Bedankt Wim voor de extra verduidelijking, het verschil tussen de viessman`s is duidelijk.

In een eerdere post heb ik denk het goedkopere alternatief gemeld maar het zou fijn zijn als dat nog even bevestigd werd.

Citaat
Dus om alles in 1 keer compleet te hebben is onderstaande lijst gewenst?
51238  Digital Start-Set
61195  2* wissel aandrijving
10775  wissel decoder voor 8 wissels
En bij Wim:
Item 200, S88XPressNetLI + S88SD16-N, starterkit, gebouwd met kabels ( 1 XPressNet en 1 Patch ) van beide 1 m
Mvg Alex

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 20 January 2009, 15:31:56 »
Yes, Ja.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2009, 15:44:09 »
De wisseldecoders van Roco zijn relatief goedkoop te noemen. Volgens mijn informatie (maar Roco heeft kort geleden alle prijzen verhoogd) kost een wisseldecoder ongeveer 58 Euri en dan heb je dus plaats voor 8 wissels en die van Viessmann heeft maar plaats voor 4 wissels voor ongeveer 50 Euri dacht ik. Dus dan heb je 4 melders meer voor 8 Euri als ik goed kan rekenen. Voor de rest ziet jouw bestellijst er goed uit dacht ik zo. Wat je ook eens kunt doen is voor de overige artikelen zoals die dingen van Roco even bij e-bay shoppen, dus in de zoekfunctie Roco 10775 en dan maar eens kijken wat er aangeboden wordt. Niet geschoten is altijd mis.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2009, 15:54:34 door Rob Bogers »
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Ed K.

• Offline Offline
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
« Reactie #10 Gepost op: 20 January 2009, 15:56:59 »
Je kan ook de ESU Switchpilot gebruiken, voor 4 wissels en 2 servo's voor ongeveer €29,-. In combinatie met de multimuis moet je er aan denken dat je dan wisseladressen 1 t/m 4 niet moet gebruiken, dus beginnen met adres 5
« Laatst bewerkt op: 21 January 2009, 12:27:03 door Ed K. »
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

alexboom

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 21 January 2009, 09:08:19 »
Iedereen hartelijk bedankt voor zijn reacties, ik ga hiermee aan de slag.
Mvg Alex