Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
Vandaag
om 00:51:31
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Sven
Vandaag
om 00:17:50
Roco 2025
door
System-M
10 July 2025, 23:07:44
Vreemd probleem
door
Ruud Teunissen
10 July 2025, 22:50:15
Piko hondekop 4 ?
door
Sven
10 July 2025, 22:48:01
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
10 July 2025, 22:46:50
Klein baantje 1200x1200mm
door
NS264
10 July 2025, 22:37:48
Depot + vervolg Vlieringen-2
door
NS264
10 July 2025, 22:34:40
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
10 July 2025, 22:17:34
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch..
door
maartenvdb
10 July 2025, 22:07:49
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
10 July 2025, 21:36:13
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Wimbo
10 July 2025, 21:27:58
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
10 July 2025, 21:27:23
Heroplage Artitec Plan W?
door
Corné81
10 July 2025, 19:59:54
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
10 July 2025, 19:54:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
10 July 2025, 19:38:03
Sfeer op je modelbaan
door
grove den
10 July 2025, 19:27:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
VictorPM
10 July 2025, 19:11:42
US diorama in H0
door
gdh
10 July 2025, 18:33:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
10 July 2025, 18:28:24
365 "Het is weekend foto's"
door
Frank 123
10 July 2025, 18:23:39
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
10 July 2025, 17:41:25
Telefoonnummer Conrad.........
door
Arjan6511
10 July 2025, 17:26:49
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
10 July 2025, 16:14:10
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
10 July 2025, 16:12:08
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
10 July 2025, 16:05:16
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
borotof
10 July 2025, 15:44:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
10 July 2025, 12:34:48
S88n bus splitsen
door
Dave.......
10 July 2025, 11:47:45
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
10 July 2025, 10:26:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Basisnet spoorvervoer gevaargoed in loop 2009 klaar
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Basisnet spoorvervoer gevaargoed in loop 2009 klaar (gelezen 615 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12435
Basisnet spoorvervoer gevaargoed in loop 2009 klaar
«
Gepost op:
09 December 2008, 15:29:09 »
5 december 2008
Het kabinet is nog niet klaar met het Basisnet Spoor. In de loop van volgend jaar wordt een ontwerp voor zo'n basisnet voor het vervoer van gevaarlijke stoffen vastgesteld. Er moet eerst nog veel rekenwerk worden verricht aan een aantal knelpunten, waar spoorvervoer van gevaargoed in met name de Randstad en een aantal Brabantse steden teveel risico's voor de bevolking zou kunnen veroorzaken. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) denkt in het voorjaar rapport te kunnen uitbrengen.
Dat blijkt uit een brief die verkeersminister Camiel Eurlings namens het kabinet aan de Tweede Kamer heeft gezonden. In die brief wordt vastgehouden aan de indeling van de Brabantroute in categorie 2. Dat betekent dat zowel aan het vervoer als aan de ruimtelijke ontwikkeling (bouw van huizen en kantoren) langs het spoorbasisnet beperkingen kunnen worden opgelegd. Eurlings schrijft dat het kabinet een voorkeur heeft voor oplossingen van knelpunten door ruimtelijke maatregelen. Er komt een saneringsregeling om zulke knelpunten aan te pakken.
Het RIVM rekent op dit moment een 'pakket veiligheidsmaatregelen' door. Die zijn vooral bedoeld om het vervoer over de Brabantroute veiliger te maken. Op die route wordt op een aantal plaatsen een 'forse overschrijding geconstateerd van de 'oriëntatiewaarde' van het zogenoemde groepsrisico. Dat groepsrisico is de kans dat er in enig jaar per kilometer transportroute een groep van tien mensen of meer overlijdt als gevolg van een ongeval met een transport van gevaarlijke stoffen.
Eurlings noemt onder meer de stationsgebieden van Breda, Dordrecht, Eindhoven, Rotterdam, Tilburg en Utrecht als risicovolle gebieden. Dat geldt ook voor Amsterdam Zuidoost. In al die gevallen is sprake van een te verwachten forse vervoersgroei, terwijl de betrokken gemeenten ook bouwplannen in de spooromgeving hebben. Met Breda, Rotterdam en Utrecht heeft het Rijk hierover al afspraken gemaakt.
Met Dordrecht is bijvoorbeeld een risicoplafond afgesproken. Het bedrijfsleven voelt zich aan die afspraak niet gebonden en wil hoe dan ook dat transport van gevaargoed over het spoor tussen grote chemische bedrijven mogelijk blijft. Eurlings denkt dat door 'herroutering' van sommige vervoersstromen het aantal knelpunten en aandachtspunten in 2020 wel 'substantieel, maar nog onvoldoende' kan worden teruggedringen. Er zijn aanvullende infrastructurele, logistieke en ruimtelijke veiligheidseisen nodig, schrijft hij.
Eurlings wil zoveel mogelijk transporten van gevaargoed van de Brabantroute afleiden en op de Betuweroute overbrengen. De Betuweroute valt in categorie 1. Dat houdt in dat het vervoer van gevaargoed onbeperkt mag plaatsvinden, maar dat gemeenten niet zomaar nabij de spoorbaan nieuwbouw mogen plegen.
Er komen ook basisnetten voor wegvervoer en binnenvaart. Voor het watervervoer ziet Eurlings tot 2030 geen knelpunten, met uitzondering van de Westerschelde, waar een knelpunt bij Vlissingen en een aandachtspunt bij Terneuzen wordt gesignaleerd. Ook op de weg zijn er weinig knelpunten en is vervoersgroei tot 2020 bijna overal goed mogelijk.
De meeste knelpunten zien we aan de A15 tussen Rotterdam en Gorinchem en betreffen het vervoer van LPG. Eurlings bekijkt samen met het bedrijfsleven of dat LPG-vervoer niet beter over het water kan plaatsvinden. Het basisnet voor wegvervoer gaat vallen onder categorie 2: zowel aan vervoer als aan ruimtelijke ontwikkeling kunnen beperkingen worden opgelegd.
bron transport
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Basisnet spoorvervoer gevaargoed in loop 2009 klaar