Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door ruudns
Vandaag om 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
Vandaag om 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
Vandaag om 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
Vandaag om 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
  

Auteur Topic: Joost - (Baanplan N)  (gelezen 2691 keer)

FidOo

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Joost - (Baanplan N)
« Gepost op: 17 November 2008, 19:41:06 »
Hier even een idee van wat ik als baanplan gedacht had!
Ik heb deze grote maximaal tot mijn beschikking.
De bedoeling is een lang dubbelsporig traject in een hondebot gevormd.
Het wordt een licht stedelijk gebied in duitse stijl.
De baan wordt voornamelijk met tijdperk III gereden. Maar uitzonderingen hierop zullen ook voorkomen (IC-trein)

Het gebruikte spoor is minitrix. Alle zichtbare wissels zullen met hun aandrijving verborgen gemonteerd worden.
Het wordt een analoog bestuurde baan met opgesplitste blokken. Stationsporen zullen aan en uit geschakeld kunnen worden dmv onderbroken voeding via schakelaars. Het schaduwstation zal op dezelfde manier werken.
Digitaal bedrijf zit er voorlopig financieel niet echt in en staat wat lager op het prioriteiten lijstje.
Ook zal er in de toekomst bovenleiding moeten komen (aangezien we ook elektrische loks hebben :))



De baan bestaat uit 3 hoogtes:

Het zwarte spoor is niveau +1, hier een groot station met waar wat personen-treinen kunnen stoppen. Passerende treinen hebben de mogelijkheid om door te rijden zonder te hoeven stoppen. Schuin rechts boven het station wil ik een dorp/kleine stad weergeven.

Als we het spoor naar rechts volgen zal deze op de achtergrond zakken naar niveau 0.

Links zal deze een berg in gaan en daar een dubbele spiraal inrijden wat op niveau -1 uitkomt waar het eind van het bot zich bevindt. Het spiraal ligt iets verschoven van elkaar om duidelijk te maken dat het om 2 wentelingen gaat. Eigenlijk wil ik het spoor op de voorgrond nog over een brug laten gaan met een watertje ongeveer ter hoogte waar 1750 aangegeven staat. Waar nu de lus ligt wil ik dan een klein meertje of iets in die trendt maken. Hiervoor zou de lus dan meer richting achtergrond gelegd worden.

Het blauwe spoor geeft niveau 0 aan, op de voorgrond een dubbel spoor in flexrail met een redelijke grote radius.
Hier komen lange treinen tot hun recht. Onder het stations-emplacement ligt een schaduw station met een doorgaand spoor erlangs. Dit is het andere eind van het bot.

Links zal er dus een berg komen waar het spoor uit het station zal ingaan. Ook het blauwe traject op de voorgrond zal uit deze berg verschijnen en rechts weer een tunnel ingaan.

Ben niet zo heel goed in het omschrijven van mijn ideeen van hersenspinsels naar woorden.

Zou graag jullie input hierop willen horen. En de ongetwijfeld opborrelende vragen zullen dan ook beantwoord worden.

Edit: Plaatje Zou nu zichtbaar moeten zijn!

Gr. joost
« Laatst bewerkt op: 18 November 2008, 09:17:33 door Hans van de Burgt »

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Joost (baanplan N-spoor)
« Reactie #1 Gepost op: 17 November 2008, 21:08:14 »
Dat is een imposant plan! Met veel ruimte voor scenery kan deze baan echt machtig worden. Toch een paar bemerkingen?

- Zorg ervoor dat de hoofdbaan steeds de wissels in rechte stand neemt. Bijvoorbeeld in je station moet je nog even een aantal wissels aanpassen zodat de "express" het station in volle snelheid kan doorkruisen.

- Ik hoop dat je helemaal om de baan heen kan lopen, want anders wordt de reikwijdte wel heel erg groot.

- Het is een ingenieus plan, vooral met de positie van die spiraal links, maar heb je de hoogten en stijgingspercentages al eens nagekeken? Ik kan dit zo niet goed bepalen, maar het lijkt me hier en daar toch wel spannend. Probeer om niet boven de 2.5% te komen, ook in de spiraal.

- Het station is strikt genomen het enige interactive element in deze baan. En als sterk centraal thema van deze baan, zou ik het toch eens herbekijken, en proberen om het boeiender te maken, gevarieerder (goederenlaadplaats, industieaansluiting, een kopspoor, onderhoudswerkplaats,...?). Dit om het spel met treinen boeiend te houden.

- Een schaduwstation kan nooit groot genoeg zijn. 4 Opstelsporen is mooi, maar overweeg eens of meer sporen niet mogelijk zijn. (Ik heb er zelf ook maar 4  ;) )

- Het dubbelspoor dat helemaal achteraan parallel met de rand loopt, zou ik een iets natuurlijkere lijn geven. Dat maakt dat traject minder eentonig.

Maar, niettegenstaande al mijn opmerkingen vind ik het leuk plan, beloftevol, met potentieel. Ik hoop het vervolg er van snel te mogen volgen. Succes met het plannen, en de bouw ervan!

groeten,
Michiel

FidOo

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Joost (baanplan N-spoor)
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2008, 00:21:37 »
Bedankt voor je input, dit zet mij zeker tot denken en heb hieronder even de stand van zaken beschreven wat op dit moment mijn gedachtengang was. Uiteraard ga ik hier nog even een nachtje over slapen.

Al het spoor voor dit plan is inmiddels volledig voorzien, op een elektrische aandrijving van een wisseltje of 2 na dan.

 - Zorg ervoor dat de hoofdbaan steeds de wissels in rechte stand neemt. Bijvoorbeeld in je station moet je nog even een aantal wissels aanpassen zodat de "express" het station in volle snelheid kan doorkruisen.

Dat is ook de bedoeling.. als we van rechts naar links gaan op het bovenste stuk van het station kan de express immer gerade aus (wissels rechtdoor) deze rijdt dus over het middelste spoor van de bovenste 3 zodat deze niet langs een perron komt!

Bij de onderste 2 zou deze over het onderste spoor gaan wat inhoudt dat de laatste (meest rechtse) wissel dan gebogen gereden moet worden)

 - Ik hoop dat je helemaal om de baan heen kan lopen, want anders wordt de reikwijdte wel heel erg groot.
- Het dubbelspoor dat helemaal achteraan parallel met de rand loopt, zou ik een iets natuurlijkere lijn geven. Dat maakt dat traject minder eentonig.


Nope de lange zijde komt tegen een muur te staan, hier ontkom ik niet aan vanwege de positie van de baan, mijn idee was om het frame zoveel mogelijk open te houden aan de onderkant voor trajecten waar je van vooraf aan niet bijkomt! eventueel een afneembaar stuk van de stad of iets. Als ander alternatief kan ik de baan misschien wel verrijdtbaar maken zodat deze naar voren gehaald kan worden.
het achterste traject zakt van niveau +1 naar 0 en zal grotendeels ondergronds lopen waar de bedoeling is dat ik er van de onderkant bij kan.

 - Het station is strikt genomen het enige interactive element in deze baan. En als sterk centraal thema van deze baan, zou ik het toch eens herbekijken, en proberen om het boeiender te maken, gevarieerder (goederenlaadplaats, industieaansluiting, een kopspoor, onderhoudswerkplaats,...?). Dit om het spel met treinen boeiend te houden.

- Het is een ingenieus plan, vooral met de positie van die spiraal links, maar heb je de hoogten en stijgingspercentages al eens nagekeken? Ik kan dit zo niet goed bepalen, maar het lijkt me hier en daar toch wel spannend. Probeer om niet boven de 2.5% te komen, ook in de spiraal.



Klopt inderdaad. Ik ben nog aan het verzinnen wat de uitbreidingsmogelijkheden zijn. Overigens was dit wel een beetje de intentie om voornamelijk met lange treinen te gaan rijden.

BR52 met een kolensleep er achter, (nu 8 wagons maar dat worden er minimaal 2x zoviel!)
BR03/E52 met een uit 10 wagens bestaande sleep van personenrijtuigen.
En nog wat andere losse goederen treinen en wat lokaal verkeer is op dit moment wat ik heb/wil.
Link foto's van treinen en ook een de positie van de baan vind je onder deze link: Foto's Trein

Ideeen: Misschien dat ik het hele station naar rechts verplaats en de aansluiting van de wissels die het begin van het station vormen omdraai naar rechtse wissels waardoor de aansluiting schuin wordt en deze dus vanuit de bocht komt. Hierdoor creer ik gelijk meer ruimte links om de spiralen kwijt te kunnen deze zijn wel erg krap inderdaad. Heb nog niet echt gekeken naar het stijgingspercentage. Even grofweg een schatting gedaan wat op 4% minimaal komt!

 - Een schaduwstation kan nooit groot genoeg zijn. 4 Opstelsporen is mooi, maar overweeg eens of meer sporen niet mogelijk zijn. (Ik heb er zelf ook maar 4   )

Ik denk dat ik er niet veel meer kwijt kan/wil wel nog een extra aansluiting maken om losse treinen op het traject te kunnen zetten, (dit zal aan de onderzijde worden met een doodlopend spoor en een wissel)

Nogmaals bedankt! En uiteraard worden jullie op de hoogte gehouden van de voorderingen.
Tegen de tijd dat er serieus gebouwd gaat worden zal er een topic komen onder "wat zijn we aan het bouwen"

Gr Joost
« Laatst bewerkt op: 18 November 2008, 00:23:44 door Joost »

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Joost (baanplan N-spoor)
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2008, 09:15:22 »
...
Klopt inderdaad. Ik ben nog aan het verzinnen wat de uitbreidingsmogelijkheden zijn. Overigens was dit wel een beetje de intentie om voornamelijk met lange treinen te gaan rijden.

BR52 met een kolensleep er achter, (nu 8 wagons maar dat worden er minimaal 2x zoviel!)
BR03/E52 met een uit 10 wagens bestaande sleep van personenrijtuigen.
En nog wat andere losse goederen treinen en wat lokaal verkeer is op dit moment wat ik heb/wil...
Ik heb een stress-test (hellingen) gedaan met een BR 55 (Arnold 2517) met 20 bakwages, wat neer komt op een trein van 141cm. De BR 55 is niet al te sterk, maar de klus werd (net) geklaard.

Hier het filmpje van mijn hellingstest met de kolentrein.

groeten,
Michiel