Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 18:22:33
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 17:41:25
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 17:36:07
Telefoonnummer Conrad.........
door
Arjan6511
Vandaag
om 17:26:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Martijn1974
Vandaag
om 17:14:24
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 17:13:11
365 "Het is weekend foto's"
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 17:06:43
US diorama in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 16:50:11
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 16:18:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:14:10
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:12:08
Roco 290 digtaliseren
door
Herb73
Vandaag
om 16:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorzeven
Vandaag
om 15:54:29
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
borotof
Vandaag
om 15:44:50
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch..
door
Sander Fondse
Vandaag
om 15:36:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 15:22:55
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:05:28
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:42
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:34:48
S88n bus splitsen
door
Dave.......
Vandaag
om 11:47:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Jelmer
Vandaag
om 10:45:11
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 10:26:32
Een NS 5500 knutselen
door
Bert Senden
Vandaag
om 08:59:27
Lima IRM pimpen
door
W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W)
door
AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300
door
Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025
door
Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
automatiseren van mijn baan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: automatiseren van mijn baan (gelezen 2507 keer)
Gerard110
automatiseren van mijn baan
«
Gepost op:
23 October 2008, 10:02:22 »
Ik ben ondertussen met de bouw van mijn baan begonnen en nu ben ik aan gekomen bij het rijvaardig maken. Het is de bedoeling dat ik eerst gewoon digitaal ga rijden maar later het misschien ga automatiseren (met pc). Om dit later niet te moeilijk te maken wil ik mijn baan nu alvast opdelen in blokken. nou heb ik me al wat ingelezen in het automatiseren alleen wil ik toch jullie hulp even vragen.
hieronder mijn baanplan. het station is in anyrail en de rest van het spoor even er bij getekend met paint. nou was mijn vraag waar de isolaties moesten komen.
http://img48.imageshack.us/img48/5271/stationplaatje1av0.jpg
bij voorbaat dank
Karst Drenth
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: automatiseren van mijn baan
«
Reactie #1 Gepost op:
23 October 2008, 10:08:33 »
Hoi Gerard,
eerst nog een stukje huiswerk doen.
Om PC gestuurd te rijden, moet je je zelf eerst gaan afvragen waar je 'blokken' komen.
Op deze site:
http://www.pahasoft.nl/
kun je b.v. he helpfiles van Koploper downloaden. Daar vind je bij 'Blokken' prima uitleg over hoe en waar je isolaties moeten zitten.
Grtzz, suc6 en veel plezier,
Karst
Paul Haagsma
«
Reactie #2 Gepost op:
23 October 2008, 11:04:38 »
Gerard,
Wat Karst voorstelt kan, maar dat is dan speciaal voor het programma Koploper. Het kan zijn dat andere programma's of centrales (die worden ook steeds slimmer) andere methoden verlangen. Dus eigenlijk ook eerst verdiepen in wat je wil.
Zelf is mijn vorige baan 3x geheel los geweest en isolaties geplaatst en dat wil je eigenlijk niet
mvg,
Paul.
Remunj
«
Reactie #3 Gepost op:
23 October 2008, 11:08:32 »
In principe is je blok net zo lang als je langste trein (+ wat extra ruimte voor en achter om aanrijdingen te voorkomen).
Wissels horen niet bij een blok. Scheidingen liggen dus voor en achter de wissels.
Stationssporen en opstelsporen in je schaduwstation zijn dan ieder 1 blok. De vrije baan kan je opdelen in meerdere blokken afhankelijk van de lengte die je ter beschikking hebt.
Zoals Karst al voorsteld lees de koploper handleiding eens aandachtig door.
Zoek ook eens op het forum. Daar vindt je ook veel informatie terug.
Gr.
Eric
PS Als je met koploper gaat werken, leg dan eerst een proefbaantje aan om e.e.a. onder de knie te krijgen. Zo leer je vna je fouten en kan je het bij je baan direct goed doen.
Gr.
Eric
santerdam
«
Reactie #4 Gepost op:
23 October 2008, 14:35:18 »
Al tijdens de eerste fase van de bouw van je baan, zul je wat extra voorzieningen nodig hebben. De blokken heb je inderdaad nodig voor de geautomatiseerde bediening. Maar vanaf de eerste dag heb je al wel geisoleerde sectie's nodig voor de keerlussen.
Die keerlussen behoeven nog wat meer aandacht. Nu heb je daar wissels en parallel bogen in geplaatst. Daardoor zou het wel eens kunnen, dat je onvoldoende lengte in de enkelspoor stukken hebt om zomaar een keerlusmodule te plaatsen. (Tenzij je met 3-rails gaat werken natuurlijk)
Verder valt me op dat je in de stationssporen op sommige plaatsen heel veel korte railsstukjes achter elkaar plaatst. Dat geeft mij de indruk dat je niet helemaal de geometrie van de rails hebt gevolgd, waardoor je moest gaan 'breien' om het passend te krijgen. Op die plaatsen kun je in de praktijk nogal eens storingen krijgen door het groot aantal overgangen. Als het enigszins kan, kun je dat beter veranderen.
Sander
Anne W
Gast
«
Reactie #5 Gepost op:
23 October 2008, 22:05:01 »
Beste Gerard,
Ik raad je aan op Eurospoor te gaan kijken en je te concentreren op PC en/of met "slimme" centrales gestuurde banen.
Groet, Anne W
Rob Bogers
«
Reactie #6 Gepost op:
26 October 2008, 16:03:59 »
Beste Gerard, hier wat advies van een beginner op modelspoorgebied. Ook de binnenste twee cirkels met de aangebrachte twee wissels kunnen een probleem opleveren. Als je namelijk van links naar rechts die baan oprijdt kun je nooit meer terugkomen op de andere rails (tenminste, zo zie ik het). Probeer ook te voorkomen dat je teveel rails krijgt op een relatief klein oppervlak. Ook een tip is om niet gelijk een te groot station te kopen. Ik zie wel eens banen op het forum met als station, het station Bonn o.i.d en dan blijkt als je weinig ruimte hebt, de opstelsporen vaak te kort zijn. Immers in het echt moet daar ook een ICE kunnen staan met 8 rijtuigen. Zo'n perron is dan al gauw in H0 8 tot 10 meter lang. Denk dus om de proporties in het baanplan. Probeer ook een programma te gebruiken om jouw baanplan te verwezenlijken om in ieder geval de verhoudingen in te plannen. Het zou namelijk zonde zijn, als je een plan hebt gemaakt (bijvoorbeeld in paint) dat het uiteindlijk niet te realiseren is omdat de oppervlakte in de ruimte te klein is om jouw baan te bouwen. Je hoeft het niet met me eens te zijn, het is maar een idee.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Gerard110
«
Reactie #7 Gepost op:
27 October 2008, 08:56:32 »
er kan net een ic met 7 wagons staan... maar ik rijd alleen met een met 6 ziet er wat beter uit. over die vele railstukjes. ik heb eerst 1 spoor gemaakt die maar bestaat uit 2 stukken en daarna alle wissels er aan vast gezet. die kleine stukjes waren de enige mogelijkheid (of het zagen van flexrail)
ps: de hele baan staat wel in anyrail alleen omdat dat meer als 50 stukjes is bestaat het uit vele bestanden. daarom maar even in paint gedaan
santerdam
«
Reactie #8 Gepost op:
27 October 2008, 14:03:26 »
Tip : Je kunt van ieder 50-stukken AnyRail plan een plaatje maken. Zorg dat de baanvakken een beetje overlappen. In Paint kun je die plaatjes aan elkaar plakken, zodat je een totaalplaatje hebt. Als je gridlijnen in de plaatjes zet, kun je het heel precies passend maken.
Sander
Gerard110
«
Reactie #9 Gepost op:
05 November 2008, 17:23:36 »
Nou ik helemaal opnieuw ben begonnen met een baanplan heb ik nu ook een plaatje gemaakt van waar ik denk dat er isolaties moeten komen voor bezetmelding. de schaduwstations zijn buiten beschouwing gelaten, maar als ik eenmaal weet hoe het hier moet is dat denk ik ook geen probleem meer. sommige sporen zijn niet met bezetmelders uitgerust omdat ik hier zelf ga rijden. dit omdat het anders een beetje te ingewikkeld word.
http://img363.imageshack.us/img363/813/ideetotaalbezetmeldingrn8.png
edit: nou zie ik net dat er nog een sein mist maar dat is niet zo belangrijk
«
Laatst bewerkt op: 05 November 2008, 17:26:46 door Gerard
»
Wim Ros
BHV
Alleen de waarheid ligt in het midden.
«
Reactie #10 Gepost op:
05 November 2008, 18:05:19 »
Gerard, kun je misschien een tekening maken zonder al die onnodige details. Dus gewoon een kaal sporenplan. En dan een iets groter format, en als het kan gewoon rechtstreeks uploaden via dit forum. Hier kan ik in ieder geval niet zoveel mee.
Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Gerard110
«
Reactie #11 Gepost op:
05 November 2008, 19:38:23 »
Sander
«
Reactie #12 Gepost op:
05 November 2008, 21:19:17 »
Gerard,
ik denk dat jij eerst beter even een testovaal kan gaan maken want de manier zoals jij hem wilt toepassen is wel in de richting maar is net niet de goede.
Om jezelf wat meer duidelijkheid te geven in deze materie raad ik dus aan om een testovala te gaan maken en dan nog eens weer naar deze tekening te gaan kijken.
mvg,
Sander
mvg,
Sander
Gerard110
«
Reactie #13 Gepost op:
06 November 2008, 08:09:51 »
Het probleem is dat ik nog niet de benodigdheden heb om mijn baan te automatiseren. Dit ben ik later van plan. Daarom wilde ik een beroep doen op jullie expertise
. Zodat ik later alleen nog maar de bezetmelders hoef aan te sluiten op de blokken die er al liggen. want ik kan nu dus nog geen testovaal aanleggen.
santerdam
«
Reactie #14 Gepost op:
06 November 2008, 08:16:42 »
Het lijkt me handig als je via de dowload pagina, bij help-files op de site van
Koploper
de beginnerscursus gaat ophalen. Daarmee krijg je wat meer inzicht in de werking van zo'n systeem. Dat zal je zeker helpen.
Sander
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|