Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door bellejt
Vandaag om 16:04:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 15:55:02
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: Duinwijk - (Baanplan H0)  (gelezen 3692 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Duinwijk - (Baanplan H0)
« Gepost op: 03 March 2008, 00:22:29 »
Bij deze de eerste plannen voor een eenvoudige baan.
De baan komt langs een lange 6m wand, maximaal 50cm diep rustend op schappendragers. Links en rechts mogelijkheid tot het aansluiten van een fiddle yard. (raster 25cm, muur zit aan de onderkant)



Het idee is een doorgangsstation op een plek waar een dubbelsporige hoofdlijn versmalt naar enkelspoor. Er is tevens een spooraansluiting voor de lokale industrie. Eea geplaatst in Nederland tussen circa 1965 en 1975, dus veel mogelijkheden qua materieel. De hoofdlijn is geelectrificeerd, beveiliging is een mix van mechanische en lichtseinen. Doorgaande treinen remmen alleen af ivm wisselstraten maar rijden wel door, stoptreinen stoppen wel, langs twee perrons van circa 1.50 langs de doorgaande sporen.

Voor de rails wil ik reeds aanwezige Roco-Line rails (met bedding) gebruiken, hierop is het sporenplan gebaseerd. Misschien als ik er nog een kan vinden dat het rechterwissel een 10-graden model gaat worden. Rijden mbv Lenz, wissels en beveiliging voorlopig nog "analoog"

Hoewel een paar dingen niet 100% kloppen (engelsman in hoofdlijn, geen symmetrisch wissel rechts) doe ik denk ik de werkelijkheid niet al te veel geweld aan met dit plan.

Aankleding : een kleine halte van het type Chevremont of anders Vierlingsbeek  bijna tegen de wand, een kleine seinpost tussen de hoofdsporen en het kopspoor links.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2008, 08:20:42 door Hans van de Burgt »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Duinwijk (baanplan h0)
« Reactie #1 Gepost op: 03 March 2008, 00:36:32 »
Misschien kan Ravenstein (lijn Den Bosch - Nijmegen) ook als inspiratie dienen? Anders misschien Mook-Middelaar (Nijmegen - Venlo).
Misschien leuk om van de wissel rechts toch een Y-wissel te maken. De engelsman vervangen door twee wissels is wel mooier denk ik.
Ik zie alleen niet hoe je precies een mix wil maken van beide soorten seinstelsels.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2008, 00:39:14 door RJ »

genincr

  • Gast
Re: Duinwijk (baanplan h0)
« Reactie #2 Gepost op: 03 March 2008, 05:07:42 »
Wat dacht je van station Best ? Jaren '70.

http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=best&num=35

Is wat langer dan Chevremont en Vierlingsbeek. Op een lengte van 6m mag een stationsgebouw wel een beetje "body" hebben.

Soms denk ik wel eens: wat moet je op zo'n simpele baan met digitaal ?
Lampjes aan/uit..... ja leuk  :-|

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Duinwijk - (Baanplan H0)
« Reactie #3 Gepost op: 03 March 2008, 08:30:01 »
Juist een kleine baan biedt met digitaal meer mogelijkheden dan analoog.
Wat dacht je van rangeersnelheid.
binnen verlichting, cabine verlichting, snelheden aanpassen, geluiden , rangeren met Krois koppeling etc etc.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Duinwijk - (Baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 03 March 2008, 19:06:25 »
Han heeft gelijk... ik kan nu met een set draadjes naar de baan af, ipv vele secties om rangeren mogelijk te maken. Heerlijk eenvoudig qua aanleg en bediening.

De 6 meter is inclusief fiddle yards, de perrons zijn maar 1.50, vandaar ook een klein haltegebouw en de stoppende treintjes zijn ook steeds 2 of 4 bakken. Verder heb ik gewoon een zwak voor zulke bouwsels met voorgespannen beton elementen met die 50's look.

Het sporenplan is op basis van wat ik heb, vandaar ook mede de hele engelsman. Wat dat Y-wissel betreft, is er niet voor Roco-line en Peco heeft geen code 83, zodat het niet makkelijk passend te maken is.

Ik wou het station tot sectiescheiding maken, waarbij de twee hoofdsporen die links binnenkomen al mbv lichtseinen worden beveiligd,  maar de zijsporen en het wissel rechts met armseinen.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2008, 19:20:40 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Duinwijk - (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 16 August 2008, 22:03:54 »
Het is even stil geweest, ik ben druk verder gegaan met plannen en het resultaat heb ik uitgewerkt op mijn website, thans te zien op 665-667

Komende weken wil ik gaan beginnen met de "modules" in elkaar te zetten en deze aan de schappendragers op te hangen. In de vakantie in november kan er dan hopelijk worden begonnen met rails leggen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: Duinwijk - (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 16 August 2008, 22:15:04 »

Wat dat Y-wissel betreft, is er niet voor Roco-line en Peco heeft geen code 83, zodat het niet makkelijk passend te maken is.
[/quote] van Ree


Je zegt dat Peco geen code 83 heeft, je bent toch abuis.
Peco heeft wel code 83 op de markt gebracht voor de Amerikaanse modelbouwers,
zeer mooie slanke wissels.

Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Duinwijk - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 16 August 2008, 22:49:21 »
Je zegt dat Peco geen code 83 heeft, je bent toch abuis.
Peco heeft wel code 83 op de markt gebracht voor de Amerikaanse modelbouwers,
zeer mooie slanke wissels.

Hoewel in de nieuwste versie niet meer van toepassing (vervangen door een paar overloopwissels) toch bedankt voor de tip!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Duinwijk - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 03 November 2008, 12:30:20 »
Het oorspronkelijke plan van Duinwijk beviel toch niet zo... te weinig rij-mogelijkheiden, te weinig opstelsporen voor alle aanwezige treinen. Dus zijn we gaan kijken hoeveel extra ruimte er te vinden was....

Uiteindelijk is er een dubbelsporig ovaal uitgerold langs alle muren, wat een redelijk drukke hoofdlijn moet voorstellen (traject Amsterdam-Enschede) waar Duinwijk een soort van Apeldoorn kunnen zijn, met een aftakkende redelijk drukke zijlijn. Hoofdlijn is geelectrificeerd, op de zijlijn slechts dieseltractie.

Er is een klein goederenemplacement gepland even buiten het station waar wat gerangeerd word.


Klik voor hele grote versie.... Raster is 10cm, kamer is 7.10 bij 4.00. Diepere tafels zijn echter niet mogelijk.

Uitgangspunten waren oa : ruime bogen in de zichtbare delen (alleen de boog linksboven is deel van het landschap), genoeg rijmogelijkheden voor 4-6 treinen. Blokken zijn ook al ingekend :
Oranje = stationsblok
Geel = opstelsporen
Groen en blauw = vrije baan blokken
Roze = rangeerterrein (handbediend)

Alleen jammer van de bogen linksboven, beetje te korte blokken (minimum bloklengte = 2.70 , ik wil met fraaie treinen kunnen rijden. Perron is ook 2.50 lang) maar voor de rest heb ik zo veel mogelijkheden qua rijden en rangeren. Bij het plannen is al gedacht aan het automatiseren met koploper, mede daarom de blokken al ingetekend.

Ik ga straks de tekst op de site aanpassen, met hoe de nieuwe baan gedacht is. Deze twee weken vrij, ik hoop einde van de eerste week de rechter zijkant te hebben liggen (deel zonder landschap ed, maar dit deel van de ruimte moet ook voor andere doeleinden bruikbaar blijven zoals slapen.... )
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Duinwijk - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 03 November 2008, 12:36:28 »
Hoi Jan-Albert,

Zo dat is een behoorlijke toename in rails en mogelijkheden ;D
Ik ben zeer benieuwd hoe dat er uit gaat zien, maar met ruim 20 meter rails per rondje moet dat wel goed komen.

Gr. Remco.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Duinwijk - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 03 November 2008, 12:56:16 »
Jan-Albert, je hebt een grote ruimte. Ik neem aan dat de baan langs de muren loopt. Zit er nog ergens een deur ? en kruip je daar naar binnen ?

Linksonder zie ik 4 bogen fraai naast elkaar lopen. Gaat dat dan boogstralen R4 - R3 - R2 - R1 worden ? Ben je niet bang dat de binnenbocht te krap gaat worden voor veel treinen ?
De beide bochten rechtsboven en rechtsonder lijken mij ook nogal haaks de hoek om te gaan.

Je hebt een relatief lange baan, zo'n 20 meter per rondje volgens Remco (en hij kan goed rekenen). Toch zie ik weinig plaatsen om van spoor te wisselen. Soms moet je 1/2 tot 3/4 rond (=10-15 meter) voordat je van baan kunt veranderen. Wordt het rondjes rijden daardoor niet snel heel saai ?

Sander

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Duinwijk - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 03 November 2008, 14:59:08 »
De ruimte is een bovenverdieping van een maisonette: het trapgat komt rechtsboven uit met nog 1.5 meter naar de rechtermuur, het begint waar boven de baan ineens naar 30cm gaat. Overal is de kleinste boogstraal R4, waar echt "in het zicht" is dit zelfs R9, volgens mij haalt ieder treinstel of rijtuig R4 (zelf de Artitec Plan E waarmee ik heb getest)

Rechts is "uit het zicht" , demontabel en zonder landschap. Het landschap loopt van rechtboven waar het ineens breder word tot linksonder net voor/in de boog.

Qua baan wisselen : ik zou eventueel later midden onder nog een overloop kunnen creeren.... maar voorlopig wil ik eerst een ovaal werkend hebben om mezelf Koploper aan te leren. Bovendien, zeker nu met al die fraaie loks en rijtuigen die uitkomen, is het budget even niet breed genoeg om alles in een keer aan te schaffen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
    • HTM Modeltrambaan
Re: Duinwijk - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 03 November 2008, 15:25:53 »
Jan-Albert,

Prachtige ruimte heb je zo voor de baan.

R4 kan denk ik altijd en R9 is een goede minimummaat als het spoor in het zicht is. Doordat je in het midden van de baan staat zie je de openingen tussen de rijtuigen ook niet (indien kortgekoppeld).  De krapste boog in het zicht is op mijn baan ook R9 door de toegepaste meegebogen wissels R9/R10.

Met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl