Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 13:33:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:32:28
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Lobomotion69
Vandaag om 13:16:34
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 12:40:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:05:03
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 11:32:07
Verschil in grootte huizen...... door Peter Kleton
Vandaag om 11:27:36
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 11:27:12
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 11:24:30
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:15:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:59:30
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:58:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:33:59
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 10:33:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:26:09
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 10:23:34
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:38
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door VAM65
Vandaag om 07:37:51
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
12 June 2025, 23:15:38
Alternatief gezocht voor Roco motoren door hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
12 June 2025, 21:23:33
Sound inbouwen in roco 185.2 door bellejt
12 June 2025, 20:49:07
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door M. Ardon
12 June 2025, 20:25:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
12 June 2025, 20:19:41
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
12 June 2025, 20:09:26
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
12 June 2025, 17:53:55
RivaRossi - Overzicht van Italiaanse stoomlokomotieven door Ferdinand Bogman
12 June 2025, 17:41:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 June 2025, 17:11:31
Draaischijf aansturen met standaard decoder. door AlbertG
12 June 2025, 17:05:18
  

Auteur Topic: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70  (gelezen 6698 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5342
  • Modelspoor is emotie...
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #45 Gepost op: 04 April 2024, 14:43:46 »
Het zou me niet verbazen als dit een postrijtuig is wat direct achter de loc zat in een sneltrein (of was het toen al Intercity?) Maastricht-Zandvoort. In Amsterdam is er te weinig tijd om dat rijtuig tussen loc en trein uit te halen dus gaat het mee door naar Zandvoort, waar het achter aan in een retourtrein weer op Amsterdam CS komt en dan makkelijk en snel achter uit die trein te plukken is. Of is dit een onlogische gedachte?

Rob
Tbinnebarretije…

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8431
  • Spoor N
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #46 Gepost op: 04 April 2024, 14:55:11 »
Nee, maar dan kan het rijtuig direct mee terug en hoeft het niet op de opstelsporen in Zandvoort geparkeerd te worden zou ik denken. Overigens had de post in Haarlem ook een bestemming kunnen zijn, daar reed de 800 ook langs..
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #47 Gepost op: 11 April 2024, 15:33:22 »
Ik vind in "Op de rails" van 1972-7 de volgende passage:

"
Bij de postrijtuigen werden de afzonderlijke
Twente-omloop van 3 en de hoofdomloop van 22
stuks gecombineerd. De RIC-omloop van 4 stuks
wijzigde niet.

"

Als ik het goed begrijp reden er tot 1972 dus nog drie postrijtuigen op de Twentelijn, die per 1972 werden opgenomen in de "hoofdomloop". Wat met hoofdomloop wordt bedoeld is me niet helemaal duidelijk. De RIC-omloop zal internationale inzet (Benelux-treinen?) zijn gok ik. Per 1973 is het aantal inzetbare postrijtuigen Plan E/L verminderd van 25 naar 24 en wordt inzet op de Twentelijn niet meer expliciet genoemd.

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #48 Gepost op: 11 April 2024, 16:18:26 »
Met RIC wordt gewoon internationaal verkeer bedoeld. RIC is namelijk de rijtuigovereenkomst en in het zogenoemde RIC-raster komen de landen/bedrijfsafko's voor.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #49 Gepost op: 11 April 2024, 16:23:59 »
 (y)

Weet je dan misschien ook wat er met die "hoofdomloop" bedoeld wordt en waarom de Twente-omloop daarop een uitzondering was?

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #50 Gepost op: 11 April 2024, 17:02:10 »
Feitelijk zijn er dan twee omlopen. Eén voor 22 P's en één voor 3 p's. In de eerste komen de P's voor die zich in reizigers-, goederen- en posttreinen bevonden, de tweede die (ook reiz./gtr./ptr.) alleen naar Twente koersten.

Uit OdR 2-1971:
Motorpostrijtuigen
Er zijn thans twee omlopen, één van 27 diensten en één van 2 diensten. In deze laatste serie lopen de mP's 3014-16, die zijn ingericht voor de proef voor vervoer van post in containers; deze rijden tussen Amsterdam en Rotterdam enerzijds en Nijmegen anderzijds. De versnelling van de reizigerstreinen heeft een belangrijker rol van de posttrekkers tot gevolg gehad, evenals de invoering door de PTT van het "maandagochtendnet" per september 1969. In veel treinen rijden 2 mP's, in een enkele zelfs drie: tr 129461 Den Haag HS v 15.04 via Binckhorst naar Utrecht a 15.51 en tr 171441 tussen Ede-Wageningen v 15.26 en Arnhem. Voor vervoer van post rijdt soms ook een postrijtuig of een goederenwagen achter een mP. Er zijn enkele treinen, waarbij een mP meerdere wagens trekt, zoals 161813 tussen Eindhoven v 23.36 en Venlo (mP-8 gwgs), 111315 tussen Utrecht v 1.35 en Den Bosch (mP-P-7 wgs), 197115 Maastricht v 21.49-Amsterdam (mP-P-2 wgs, vanaf Ht 5 of 6 wgs), 18115 van Venlo v 20.09 tot Tilburg (mP-6 wgs) en 1625379 tussen Hengelo en Enschede (mP - opzendloc-12 wgs-Dg). De mP's worden sedert de zomerdienst 1968 niet meer ingezet voor het bloemenvervoer.
Voor een sluitende omloop zijn vele lege ritten nodig, in enkele gevallen gerealiseerd door opzending achter een loc. Er is één reizigerstrein, waarin een mP leeg wordt opgezonden: op di-zat in tr 224 (Es-Asd). Het opmerkelijkste geval is wel op di-vr trein 84491 (VI v 5.01), waarbij een 2400 een mP naar Cuijk brengt (a 5.49); vandaar worden beide voertuigen door een van een buurtgoederentrein terugkerende 2200 naar Nijmegen getrokken (N m a 6.12). Ook in goederentreinen is een mP in opzending te zien, b.v. op zat in tr 655627 (Odz v 13.00-Hgl v 14.40-Amf a 17.38). Deze mP gaat op zo leeg ( v 17.05 via Lunteren) naar Nijmegen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2810
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #51 Gepost op: 11 April 2024, 19:55:10 »
Dank weer voor de info! (y)

Er is één reizigerstrein, waarin een mP leeg wordt opgezonden: op di-zat in tr 224 (Es-Asd).

Ik had 'm al in de omloop van 1973 vermeld, omdat ik dat zelf ook wel een opmerkelijke omloop vind.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
« Reactie #52 Gepost op: 12 April 2024, 08:00:27 »
Het zou me niet verbazen als dit een postrijtuig is wat direct achter de loc zat in een sneltrein (of was het toen al Intercity?) Maastricht-Zandvoort. In Amsterdam is er te weinig tijd om dat rijtuig tussen loc en trein uit te halen dus gaat het mee door naar Zandvoort, waar het achter aan in een retourtrein weer op Amsterdam CS komt en dan makkelijk en snel achter uit die trein te plukken is. Of is dit een onlogische gedachte?

Rob
Ik herinner mij dat er regelmatig een postrijtuig vanaf Zandvoort meereed. Vandaar dat er hier op mijn foto ook een op het opstelterrein staat. De datum zal ergens eind jaren 70 zijn, zo ongeveer ten tijde van de afbraak van de goederenloods.