Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: vraag van een her intreder.  (gelezen 1257 keer)

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
vraag van een her intreder.
« Gepost op: 21 November 2008, 22:30:35 »
Eindelijk gaat het er dan toch van komen, een baan op zolder.
De komende winter ga ik met mijn baan beginnen, een dubbelsporige rondlopende baan, die twee tafels met elkaar verbindt, boven een vloer oppervlak van 4x5 meter.
Met onder iedere tafel een schaduwstation.
Ik heb op dit moment drie vragen.
Wat is de ideale hoogte van zo'n tafel?
En wat kan ik het beste onder mijn Marklin C-rails leggen om het gedender een beetje te isoleren?
En om het hoogte verschil tussen boven en onder tafel te overbruggen, wat is de beste oplossing?
Een rechte helling baan, of de zgn gleiswendel

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re: vraag van een her intreder.
« Reactie #1 Gepost op: 21 November 2008, 22:44:17 »
Hoi Piet,

Ik denk dat de ideale hoogte zodanig is dat je geen last van je rug krijgt als je eraan werkt. Ik denk dat je dit het beste kunt vergelijken met de hoogte van een bureau (niet te laag in elk geval)

Ik denk dat de keuze tussen een hellingbaan of een railspiraal afhangt van de ruimte die je hebt en hoe je ontwerp gaat uitzien.
Een railspiraal is handig als je flink wat hoogteverschil wil maken. Je kunt de trein dan op dezelfde oppervlakte meerdere rondjes laten stijgen of dalen.

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: vraag van een her intreder.
« Reactie #2 Gepost op: 21 November 2008, 22:56:40 »
Over ideale hoogte zul je veel verschillende meningen tegenkomen. Het zal allereerst afhangen van de ruimte. Zit je half onder een schuin dak, dan zal daardoor de hoogte bepaald gaan worden.

Zelf heb ik gekozen voor 95 cm + tafelblad dikte. Dat is een prettige hoogte om te bouwen. Je hoeft niet aan een stuk te bukken. Zodra de trein rondjes draait, kun je op een stoel zitten en heb jee een leuk zicht op de baan - bij een lage baan kijk je immers alsof je in een helicopter zit.

Ander voordeel van een relatief hoge baan is, dat je er makkelijk onder kunt komen. Werken aan bedrading gaat ineens veel makkelijker.

Sander