Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
  

Auteur Topic: U-baan - (Baanplan H0)  (gelezen 2428 keer)

Paul Delcour

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
U-baan - (Baanplan H0)
« Gepost op: 10 October 2008, 00:10:31 »
Tja, ik ben niet de enige die wikt en weegt en twijfelt. Na een te overdadig en niet geheel kloppend zwitsers baanidee kom ik nu uit op een u-baan vorm. Kijk voor meer info en zich ontwikkelende baanplannen op

http://www.trein.delcour.org/bouwverslag/08-10-9.php (vorige ontwikkelingen in het menu)

Basisidee is: groot station + een of twee kleinere stations, lekker lang dubbelsporig kunnen rijden en her en der wat rangeerwerk. Ik had eerste de baan voor de deur langs (bukken dus bij binnenkomst), maar zo binnen lopen is wel lekker en het geeft de baan en de kamer prettiger verhoudingen.

Het onderste deel bevalt me heel erg. De twijfel zit hem in het kopstation. Het idee van een kopstation spreekt me erg aan. Ik heb het al kleiner gemaakt (van 7 naar 5-sporig), maar wil per se wat kunnen rangeren. Punt is hoe wat rangeer- en opstelsporen toe te voegen zonder dat het meteen weer overdadig en buiten proportie wordt.

Tips en commentaar worden zeer op prijs gesteld.

;-)

Paul
« Laatst bewerkt op: 12 October 2008, 22:16:09 door Hans van de Burgt »
Attic Junction • www.train.delcour.org

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: U-baan idee
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2008, 14:40:00 »
Hoi Paul,

Ik heb eens de evolutie van plannen gevolgd op je site, en dat is niet mis! Maar betreffende je laatste versies, heb ik toch een paar vraagjes. Het is heel moeilijk om het sporenverloop te volgen, vooral wat er onder en emplacement van het kopstation gebeurt. Daar lopen 5 sporen onder en verder ...? Is het mogelijk om iets duidelijker te tonen wat zichtbare baanvakken zijn en wat niet. Ik heb de indruk dat er vrij weinig zichtbaar spoor overblijft, wat jammer zou zijn. Het meest storende is dat groene dubbelspoor voor de deur. Je zegt zelf met trots: "Ik had eerste de baan voor de deur langs (bukken dus bij binnenkomst), maar zo binnen lopen is wel lekker en het geeft de baan en de kamer prettiger verhoudingen.". Maar zomaar binnen en buiten lopen is er niet meer bij. Dat spoor gaat je nog flink gaan ergeren. Het lijkt me tevens het paradespoor te zijn. Kan je dit spoor niet mooi met grote lussen rond leggen? Het kopstation lijkt me ook vrij ambitieus. Misschien een 4-sporen versie met 2 perrons proberen? Het is ook een beetje vreemd dat het doorgaand station een draaischijf heeft, maar net het kopstation niet! (behalve als je tijdperk IV/V rijdt met museumlijn).

De bereikbaarheid van (de achterkant van) je baan moet ook nog eens illustreren, want werken over een afstand van meer dan 60cm is echt heel moeilijk.

Ik ben benieuwd naar het vervolg...
groeten,

Paul Delcour

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
Re: U-baan idee
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2008, 00:14:27 »
Dank voor je tijd en reactie.

Heb een brugloos idee uitgewerkt, maar ook het u-baan idee met brug. Nu ook alleen de zichtbare sporen. in beeld:

http://www.trein.delcour.org/bouwverslag/08-10-11.php

Twijfel, maar ik kom wel steeds verder! Onderste deel bevalt me erg goed, bovenste deel is niet in harmonie. Mijn vrouw reikt af en toe ook goede ideeën aan, zoals het dichterbij leggen van het kopstation. Tenslotte wil je eerst de treinen zien en dan pas het landschap.

:-)

Paul
Attic Junction • www.train.delcour.org